Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "poliittinen taloustiede"

Sort by: Order: Results:

  • Vesala, Lauri (2023)
    Carbon pricing is a cost-effective instrument of climate change mitigation policy. Its implementation is, however, limited by various political constraints. The goal of this thesis is to examine what factors empirically explain cross-country variation in carbon pricing policy. Understanding the political constraints limiting carbon pricing may have implications for policy design. Previous literature on the empirical determinants of carbon pricing policy has focused mostly on determinants based on political economy theory, such as variation in domestic interests, and been conducted with data only on explicit carbon pricing. Implicit carbon prices created by fuel excise taxes are, however, a significant part of the total price on emissions. This thesis contributes to existing literature by introducing two new determinants in public finance considerations and country-level social cost of carbon as well as utilizing broader carbon pricing data. Empirical methods used include regression based on maximum-likelihood estimation of censored data and multiple linear regression. The size of the public sector is found to have a statistically significant positive association with carbon pricing regardless of the model used. This supports the hypothesis that cross-country variation in carbon pricing is empirically explained by a need to finance public spending and by the double-dividend hypothesis. Other factors that are found to have a clear positive association with carbon pricing are level of democracy, administrative capacity, and GDP per capita. The results are somewhat mixed concerning the effect of other political institutions related factors as well as factors related to carbon intensity. The hypothesis that country-level social cost of carbon positively affects carbon pricing is clearly rebuked which suggests that a competitive game does not describe national-level policymakers’ decision-making. The results of the thesis should not, however, be interpreted as causal because of omitted variable bias, reverse causality, and a lack of time-series data.
  • Virtanen, Maiju (2011)
    Tässä työssä tutkitaan sitä, heijastuiko Britanniassa vallinnut klassisen poliittisen taloustieteen ihannointi Intian koleratodellisuuteen Itä-Intian kauppakomppanian ja Englannin kruunun hallintokausilla vuosina 1817–1914. Klassinen poliittinen taloustiede oli Britanniassa eli emämaassa dominantti ideologia ja sen vaikutus etenkin Intiassa oli huomattava. Työn lähdeaineisto koostuu pääasiassa Intiassa ja Iso-Britanniassa julkaistuista koleraa käsittelevistä teoksista. Tutkimus tarjoaa oman pienen panoksensa sekä Intian siirtomaahistoriaa että siirtomaajärjestelmän toimintaa käsittelevään tutkimukseen. Työssä esitetään, miten Intian koleraepidemiat alkoivat ja levisivät kauppakomppanian kaudella, miten kruunun alaisuuteen siirryttäessä Intiaan rakennettiin omanlaisensa koleratodellisuus ja -teoria ja miten todellisuus vasta hieman ennen 1900-luvun vaihdetta alkoi yhdentyä muun maailman koleratodellisuuden kanssa. Tutkielmasta voidaan päätellä klassisen poliittisen taloustieteen ajatusten heijastuneen Intian koleratodellisuuteen. Intian rooli raaka-aineiden tuottajana ja myöhemmin myös valmiiden tuotteiden markkinakenttänä heijastui sekä karanteenien vastustamisena että Euroopassa hyviksi todettujen koleraa ehkäisevien keinojen soveltamatta jättämisenä. Investoiminen Intian sosiaali- ja terveyssektorille ei sopinut klassisen poliittisen taloustieteen ihanteisiin, jotka painottivat markkinoiden toimintaan puuttumattomuutta ja näkymättömän käden kaikille jakamaa hyvinvointia. Kauppakomppanian kaudella puuttumattomuutta voitiin perustella yritysmäisellä toiminnalla, johon ei kuulut valtiolle kuuluvien tehtävien hoitaminen. Kruunun alaisuuteen siirtymisen myötä tilanne kuitenkin muuttui. Valtiolla oli suuremmat velvollisuudet kansalaistensa hyvinvointia kohtaan, joten kruunu joutui perustelemaan toimimattomuuttaan painokkaammin. Suurten sosiaalisektorin investointien ja karanteenien välttämiseksi Intiaan luotiin aivan oma koleratodellisuutensa, jonka mukaan kolera ei tarttunut ihmisestä toiseen, eikä sen leviämistä voinut estää, sillä se syntyi maasta nousevista höyryistä ja kulki tuulten mukana. Vääristynyt teoriapohja johti vääristyneeseen todellisuuteen. Epätietoisuus kolerasta ja sen hoidosta säilyi Intiassa 1800-luvun lopulle asti. Britannia hyväksyi saksalaisen epidemiologin, Robert Kochin esittämän bakteeriteorian vasta, kun Koch ja muu maailma totesivat, etteivät merille asetetut karanteenit enää pystyneet ehkäisemään koleran leviämistä. Merten ja kaupankäynnin vapaus ei tällöin enää ollut uhattuna, eikä Britannian siis koskaan tarvinnut luopua siirtomaajärjestelmälle niin olennaisesta tavaroiden liikkumisen esteettömyydestä.
  • Stenbäck, Paul (2012)
    The ageing population of the developed world questions the financial sustainability of the pay-as-you-go pension system, which redistributes income from the current working population to the retirees. The development has spurred a debate in the public and in academia regarding the future of the system. This thesis analyzes the political support of the pension system and the potential for reform, with a focus on the conflict of interest between young and old generations. The political support of the pension system is analyzed by surveying the two main theoretical modelling approaches of pension systems, and by analyzing one model of each approach in detail. In the majority voting approach, a pension system arises when at least half of the population has economic reasons to support it. Conde-Ruiz and Galasso (2005) model a pension system as the result of the support of retirees and low-income workers. The latter support the system because of its redistributive component that redistributes from rich to poor. The interest group approach focuses explicitly on the political competition between groups in society. If the elderly lobby is powerful enough, pension transfers that redistribute from young to old emerge as a result. In the model of Mulligan and Sala-i-Martin (1999), a pension system arises as the result of time-intensive competition. As the young are likely to become old and the old have lower labour productivity, the old have a larger incentive to use their time for political competition. An alternative interpretation is that the elderly are more single-minded, i.e. they have less diverse political goals. In addition to analyzing the two models above, the paper discusses them from an empirical and methodological point of view. Specifically, the controversial issue of applying economic methodology on political science is discussed. Finally, the thesis surveys political economy models that focus on the political sustainability of pension system reforms. Although the predictions on the potential for reform are pessimistic, recent empirical research suggests that the outlook may not be as gloomy as the models predict. Sources: Conde-Ruiz, J.I., Galasso, V., 2005: Positive arithmetic of the welfare state. Journal of Public Economics, 89, 933-955. Mulligan, C.B., Sala-i-Martin, X., 1999: Gerontocracy, Retirement, and Social Security. NBER working paper 7117, National Bureau of Economic Research. citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.200.5865&rep=rep1&type=pdf. Date: 26.4.2012.