Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ryhmähaastattelut"

Sort by: Order: Results:

  • Häkkinen, Tiina (2019)
    Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kirkon nuorisotyönohjaajien käsityksiä kristillisestä kasvatuksesta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen keskustelututkimus, jonka tutkimusaineisto kerättiin nuorisotyönohjaajien käymistä vapaamuotoisista ryhmäkeskusteluista vuosina 2015 - 2016. Keskusteluihin osallistui neljä ryhmää eri puolilta Suomea. Keskustelujen aiheena oli Mitä on kristillinen kasvatus? Keskusteluissa hyödynnettiin vapaamuotoisen keskustelun lisäksi aiheeseen liittyviä asenneväittämiä, jotka oli laadittu kirkon nuorisotyöhön liittyvien kehittämisasiakirjojen perusteella. Keskusteluun liittyvä tutkimusaineisto luokiteltiin ja analysoitiin niin, että ensimmäinen luokittelu tehtiin Mervi Muhosen aikaisemmassa tutkimuksessaan hyödyntämien kristillisen kasvatuksen kuuden ulottuvuuden (opillinen, rituaalinen, kokemuksellinen, huolenpidollinen, eettis-moraalinen ja pedagoginen) mukaan ja toinen luokittelu tehtiin Pekka Launosen kristillisen nuorisotyön jäsentämisen mallin mukaan viiteen (hengellinen, sosiaalinen, pedagoginen, diakonia ja sosiaalipedagoginen) luokkaan. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Asenneväittämät analysoitiin erikseen. Tutkimustulosten perusteella saatiin selville, että kristillisen kasvatuksen lähtökohtana on kristillinen ihmiskäsitys ja arvomaailma. Nuorisotyönohjaajat painottivat työssään nuoren ainutlaatuisuutta ja arvokkuutta sekä korostivat nuoren kunnioittavaa kohtaamista, rinnallakulkemista ja lähimmäisenrakkautta. Focusryhmien keskusteluissa keskeisinä teemoina olivat lähimmäisen rakastaminen, yhdessä eläminen, huolenpito ja diakonia sekä eettisyys. Diakonia ja eettisyys liitettiin sekä nuoren kohtaamiseen ja hänen elämäntilanteensa ymmärtämiseen että laajempiin sosiaalieettisiin teemoihin kuten ihmisarvoon ja oikeudenmukaisuuteen. Opillisuus ja kristinopin opettaminen tuli nuorisotyönohjaajien puheissa vain niukasti esille. Tutkimusaineiston perusteella todettiin, että kristillinen kasvatus on olemukseltaan hengellistä työtä ja nuoren kokonaisvaltaista kohtaamista. Tutkimustulokset antoivat viitteitä myös siihen, että työhön liittyvät tavoitteet, sisällöt ja menetelmät voivat vaihdella paikkakuntakohtaisesti ja olla siten kontekstisidonnaisia. Tutkimustulosten perusteella havaittiin lisäksi, että mitä moninaisemmasta toimintaympäristöstä on kysymys, sitä vahvemmin kristillisessä kasvatuksessa painottuivat huolenpidon, diakonian ja eettisyyden teemat.
  • Luomala, Hanna (2015)
    Aims This study aims to give upper secondary school students a possibility to participate in current discussion on updating curriculum and developing Finnish upper secondary school education and in this way bring illustrative information of important things from students' point of view. The aim is to compare student's views, political goals and current theories and perceive what kind of citizenship different educational discourses that work in the field of upper secondary school education aim to produce. The study aims to examine how different students define essential general education in the future and what kind of position they take towards the hegemonic norm of active competitive citizenship that is the goal of the official educational policy. Methods The data of this study consists of four focus group interviews in four upper secondary schools in the metropolitan area of Finland. The method of critical discourse analysis was applied in the analysis. Different discourses were perceived and then compared with the hegemonic official educational political discourse. Results and Conclusions By analyzing different educational discourses the goal of this study is to consider how to develop upper secondary school education to promote well-being and equality of the students in a way that pays attention to students' different backgrounds and needs. Discourses that are found in students' conversations are summarized into two opposite discourses on future's citizenship: competitive discourse and well-being discourse. This study aims to indicate that discourses rise from a realistic ground. It can be said that successful students can easily reach official political efficiency goals whereas students that are not so well-off need support to reach the normative goals. This study indicates that students' different needs should be taken into account and actively offer guidance to students so that they didn't need to take the responsibility for their future all alone. Recognizing students' different goals and plans would be useful when considering what kind of general education is essential concerning upper secondary school education and how to support different students' ability to build their identities, find their own way and support their well-being. Students' accounts also indicate that the skills needed in democratic citizenship should not be overshadowed by competitive and efficiency goals.