Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "sääli"

Sort by: Order: Results:

  • Seljänperä, Aino (2024)
    Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen Petra Rautiaisen esikoisromaania Tuhkaan piirretty maa (2020) tunteiden tutkimuksen ja kuvitellun pohjoisen tutkimuksen näkökulmasta. Rautiaisen teos on historiallinen sotaromaani, jonka tapahtumat sijoittuvat Suomen Lappiin. Teos kuvaa muun muassa jatkosodan aikaisia tapahtumia Inarin vankileirillä, pohjoista luontoa sekä saamelaisten kaltoinkohtelua historiassa, mikä tarjoaa hyvät lähtökohdat tunteiden ja kuvitellun pohjoisen tarkastelulle. Tarkastelen tutkielmassa sitä, miten sota-aikaa, vankileirin tapahtumia, luontoa ja saamelaisia kuvataan, ja millaisia tunteita kuvauksiin liittyy. Tutkin, minkälaisia tunnevaikutuksia kuvaukset pyrkivät tuottamaan tekijän yleisössä eli hypoteettisessa oletetussa lukijassa. Tarkastelen teosta myös kuvitellun pohjoisen esityksenä sekä sen vaikutusta tunteisiin ja tunnevaikutuksiin. Kiinnitän huomiota tunteiden osalta erityisesti kielteisiin tunteisiin. Lisäksi tarkastelen kerronnallisten ja tyylillisten piirteiden vaikutusta tunnereaktioiden syntymisessä. Menetelmäni on tekstianalyyttinen lähiluku, jossa analysoin tunnepitoisia katkelmia aiempaa tutkimusta hyödyntäen. Tutkielmani osoittaa, että romaanin vankileirin tapahtumien kuvaus, sotakokemusten kuvaus, luontokuvaukset sekä esitykset saamelaisiin kohdistuvasta kaltoinkohtelusta vaikuttavat tunnevaikutusten syntymiseen merkittävästi. Tunnevaikutusten syntymiseen vaikuttavat oleellisesti myös kerronnalliset ja tyylilliset piirteet, kuten minäkerronta, sanavalinnat, kielikuvat, toisto sekä tekstin asettelu. Myös pohjoisen esittämisen tavalla on vaikutusta tunnevaikutuksiin. Keskeisimmät romaanin herättämät tunnevaikutukset ovat inho, sääli, järkytys, pelko, ahdistus, vaikea empatia ja kollektiivinen syyllisyys. Tutkielmani perusteella teoksen voidaan todeta olevan hyvin affektiivinen ja herättävän monia tunteita. Tunnevaikutusten tutkiminen oletetussa lukijassa avaa teoksen vaikuttavuutta teoreettisella tasolla, mutta voi kuitenkin poiketa todellisen lukijan kokemista tunteista.