Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "sanapaino"

Sort by: Order: Results:

  • Salo, Henrik (2019)
    Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia haasteita suomenkielisillä saksanopiskelijoilla on saksan sanapainossa. Tutkielmassa suoritetaan virheanalyysi, jossa selvitetään, miten paljon saksanopiskelijat tekevät virheitä sanapainossa ja millaisia yksilöllisiä eroja heidän välillään on. Tämän avulla pyritään selvittämään, kuinka laaja haaste saksan sanapaino suomenkielisille on ja millaisia virheitä siinä yleisimmin tehdään. Virheanalyysin yhteydessä toteutetaan lyhyt korpusanalyysi, joka tutkii kahden saksan kielen sanan, überall ja überhaupt painotusta. Tutkimusaineistona käytetään vuoden 2010 TAITO-projektin videoitua materiaalia, jossa Helsingin yliopiston saksan pääaineopiskelijat suorittavat suullisia keskustelutehtäviä saksaksi, sekä HY-TALK-projektin materiaalia vuodelta 2011, jossa Helsingin yliopiston Kielikeskuksen saksan kurssin opiskelijat suorittavat samankaltaisia keskustelutehtäviä. Korpusanalyysissä käytetään apuna Mannheimin saksan kielen instituutin Datenbank für gesprochenes Deutsch – tietokantaa ja siitä saatua korpusta Forschungs- und Lehrkorpus für gesprochenes Deutsch (FOLK). Tutkielman teoriaosuudessa muodostetaan kuva saksan sanapainosta ilmiönä mm. ääntämisoppikirjojen ja erilaisten sanapainoon keskittyvien aikaisempien tutkimusten avulla. Teoriaosuudessa selvitetään, miten sanan rakenne vaikuttaa sen painotukseen ja millaisia sääntöjä saksan painotuksessa on. Saksan sanapainoa myös verrataan lyhyesti suomen kielen sanapainoon. Saksan sanapainoa käsitellään myös pedagogisesta näkökulmasta ja teoriaosuuden myöhemmässä vaiheessa selvitetään mm. erilaisten didaktisten oppaiden avulla, miten saksan sanapainoa voisi käsitellä kouluympäristössä, sekä perehdytään siihen, millaiset tekijät johtavat ääntämysvirheisiin ja pohditaan niiden käsittelyä luokkahuoneessa. Analyysin tuloksina todetaan, että suomenkieliset saksanopiskelijat painottavat erityisen usein virheellisesti ensimmäistä tavua, kun sanapaino on saksan kielessä sanan lopussa. Varsinkin painottomat prefiksit, kuten ge- aiheuttavat usein haasteita. Virheiden määrässä ja laadussa on myös melko suuria yksilöllisiä eroja, eikä lähtötaso kaikissa tapauksissa korreloi virheiden määrän kanssa.
  • Pilli, Reea (2021)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Objectives. There is evidence on deficits in production and/or perception of word stress or its acoustic correlates in hearing impaired children. Previous research has shown that there might be beneficial effects of music and singing to perception of word stress or its acoustic correlates in hearing impaired children. Because good perception of word stress is linked to good language abilities, better perception of word stress may support language development in hearing-impaired children. Seemingly, there is no previous research on the development of production of word stress during music intervention in hearing impaired children. There is also a lack of studies comparing hearing impaired children with cochlear implants (CI) and hearing-impaired children with hearing aids (HA) in their development of production and perception of word stress. The aim of this study was to examine how music intervention and singing at home are linked to the production and perception of word stress or its acoustic correlates in hearing-impaired children with bilateral cochlear implants (CI) and/or hearing aids (HA). This pilot study is a part of MULAPAPU research project which aims to study the effects of music and singing to perception and production of language in children aged from 0 to 7 years. Methods. The participating children (n=16) with bilateral CIs and/or HAs were aged from 2 to 7 years. They were grouped based on their hearing devices (children with bilateral CI and children with bilateral HAs or unilateral CI and contralateral HA). Other groups were made based on their signing at home (singers and non-singers). Non-word repetition-task invented in MULAPAPU research project was used to test the production of word stress. The perception of word stress and its acoustic correlates (pitch, intensity, duration) were assessed with previously used non-word /tata/-task. The children were tested before music intervention (T1) and after music intervention (T2). Results and conclusions. Only children with CIs improved in their production of word stress during music intervention. Overall, age was linked to the production of word stress but not the perception of word stress. Closer analysis showed a significant link between age and the development of production of word stress in hearing impaired children with HAs. Higher age was also linked to better development of perception of duration in children with CIs, and poorer development of perception of word stress in children with HAs. There were no significant differences between singers and non-singers in development of the production or the perception of word stress. However, more singers than non-singers improved their performance during music intervention. It seems that singing, and music intervention could be a valuable asset on rehabilitation of hearing-impaired children.
  • Savelius, Viivi (2023)
    Objectives. Hearing impairments (HIs) can cause delays in language skills. HIs can for example affect naming skills or the ability to perceive and produce word stress. Musical activity and singing have been shown beneficial to language skills of children with HIs. There is a lack of studies about connections between music and naming skills especially in children with HIs. The aim of this study was to examine how music intervention is linked to the production and perception of word stress in children with bilateral cochlear implants (CI) and/or hearing aids (HA). This study also examined is singing at home linked to better performance in rapid automatized naming test (RAN) or to the production and perception of word stress in nonword repetition task. This pilot study is a part of MULAPAPU research project which aims to study the effects of musical activity and singing to language skills in children with HI aged from 0 to 7 years. Methods. The participating children (n=19) with bilateral CIs and/or HAs were aged from 23 to 77 months. They were grouped based on answers given by their parents regarding the amount of singing at home (frequent singers and non-frequent singers). Production of word stress was assessed by using a non-word repetition-task invented in MULAPAPU research project and naming skills were evaluated by using the Rapid Automatized Naming -test (RAN). This study was a cross-over study in which group AB started with the intervention and group BA started with wash-up period. Both groups were tested three times. Group AB was tested before the intervention (T1), right after the intervention (T2) and after the wash-up period (T3). Group BA was tested before wash-up period (T1), right before intervention (T2) and right after the intervention (T3). Results and conclusions. Singing at home was linked to the time used and self-corrections in the RAN-test but there was no link between singing at home and the non-word repetition-task. AB groups word-stress production improved during the wash-up period. The effects of the music intervention might start to show with a delay. There were links between the children’s performances in the non-word repetition-task and RAN-test. This indicates that there might be a connection between word-stress production and naming. The results of this study are mainly in line with previous studies, and they support the evidence that music is a valuable asset in the rehabilitation of children with hearing impairment.
  • Moisio, Henni (2023)
    Tausta ja tavoitteet. Kuulovamma sekä kuulonapuvälineet saattavat vaikuttaa lapsen kykyyn havaita ja toistaa sanapainoja. Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu musiikkiharrastuneisuuden ja kotona laulamisen mahdollisesti tukevan kuulovammaisten lasten sanapainojen havaitsemista ja toistoa, mikä saattaa puolestaan edesauttaa heidän kielellisten taitojen kehitystään. Aiemmin ei ole tiettävästi tutkittu molemminpuolisesti kuulovammaisten kahdella laitteella kuulevien alle kouluikäisten lasten musiikillisten taitojen yhteyksiä kotona laulamiseen eikä verrattu tätä normaalisti kuuleviin lapsiin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, toistavatko kuulovammaiset lapset normaalisti kuulevia lapsia paremmin sanapainoja ja eroavatko heidän musiikilliset taitonsa. Lisäksi selvitettiin kotona laulamisen yhteyksiä sanapainojen toistoon ja musiikillisiin taitoihin niin kuulovammaisten kuin normaalisti kuulevienkin lasten kohdalla. Tämä tutkimus on osa MULAPAPU-hanketta, jossa selvitetään musiikkitoiminnan ja laulamisen vaikutuksia 0–7-vuotiaiden lasten puheen havaitsemiseen ja tuottoon. Tutkimuksen vastuututkijana toimii Ritva Torppa. Menetelmät. Tutkittavat olivat 3–6-vuotiaita molemminpuolisesti kuulovammaisia lapsia (n=20) ja verrokkina toimivat samanikäiset normaalisti kuulevat lapset (n=21). Kuulovammaisista lapsista puolet käyttivät kahta sisäkorvaistutetta ja puolet joko kahta kuulokojetta tai yhtä sisäkorvaistutetta ja yhtä kuulokojetta. Mittausmenetelminä käytettiin MULAPAPU-hankkeessa kehitettyä epäsanatoistotehtävää sanapainojen toiston tutkimiseksi sekä musiikillisten taitojen kyselylomaketta musiikillisten taitojen tutkimiseksi. Kotona laulamisen määrää kartoitettiin taustatietokyselylomakkeen kotona laulamista koskevien kysymysten avulla. Tulokset ja pohdinta. Verrokkiryhmän lapset toistivat sanapainoja paremmin ja tarkemmin kuin kuulovammaiset lapset sekä sana- että tavutasolla tarkasteltuna. Verrokkiryhmän lapsilla oli myös paremmat musiikilliset taidot kuin kuulovammaisilla lapsilla. Erot olivat suurimmillaan melodiaa ja äänenvoimakkuuksien hallintaa kartoittavassa osiossa. Ainoa yhteys kotona laulamisen ja sanapainojen toiston tai musiikillisten taitojen välillä havaittiin kuulovammaisten lasten oman kotona laulamisen ja musiikillisten taitojen rytmiikkaa koskevan osion välillä. Tulokset kertovat paitsi alle kouluikäisten kuulovammaisten lasten haasteista havaita ja hallita melodioita ja äänenvoimakkuuksia myös lapsen oman kotona laulamisen tukevan rytmin havaitsemista ja tuottoa, mikä saattaa puolestaan auttaa sanapainojen toistossa ja kielenkehityksen tukemisessa.