Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "sosiokulttuurinen oppiminen"

Sort by: Order: Results:

  • Liekola, Johanna (2021)
    Targets. The purpose of this study is to investigate the joy of learning as a phenomenon. The joy of learning is relevant in the process of learning, because in the joy of learning, the child can exceed the limits of his own competence and it ́s also child ́s innate way to learn. The research question is to examine, how children express the joy of learning in the learning process. There ́s little research made of the joy of learning in the context of early childhood education, so it is important to broaden the knowledge of the children ́s joy of learning and increase the understanding of the phenomenon. The theoretical framework of this study is sociocultural approach to learning and shared joy. Methods. The research method was qualitative case study and the research data was gathered in the “The Joy of Learning Multiliteracy” -research. The research data, which consists of video recordings from the early science inquiries, was collected in three preschool groups in Finnish day care. This research is based on data from video observations. The analysis was conducted by data-driven content analysis with Atlas.ti-software. Results and conclusions. As a result, the joy of learning appears in verbal and functional ways, like different voices, speech and bodily movements. There were clearly more verbal expressions than functional expressions. The joy of learning was highlighted when the children were seeking interaction with other adults and peers and thus sharing the experience of the joy of learning. The phases of the joy of learning were short-lived and passing, and they were very diverse in nature. The most moments of the joy of learning were seen when the children were practicing inquiries independently either alone or in pairs. The situation required the emphasized role of adults to create the optimal learning environment. The results offer teachers information on how to recognize the joy of learning. The outcomes of the study also increase the significance of the joy of learning as the basis for learning and well-being. When the joy of learning is visible, it is possible to create new methods to reinforce the joy in early childhood education pedagogy.
  • Koskinen, Anniina (2013)
    Tutkimuksen tavoitteena on kuvailla opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta käsityötunnilla. Aihetta on tutkittu suhteellisen vähän. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että käsityö on lähtökohtaisesti vuorovaikutteinen oppiaine, ja että käsityön oppiminen ei ole mahdollista ilman vuorovaikutusta.Erityisen tärkeää käsityötaidon opetuksessa ja oppimisessa ovat opettajan keholliset vihjeet. Tutkimus keskittyykin opetustilanteen kehollisiin ulottuvuuksiin. Kehollisuutta vuorovaikutuksessa lähestytään sosiokulttuurisesta näkökulmasta. Tutkimuskysymykset muotoutuivat aineiston ja teorian vuorovaikutuksessa. Aineistosta erottui kolme teemaa, joiden perusteella tutkimuskysymykset muodostuivat: 1. Millä tavoin opettajan ja oppilaan vuorovaikutus rakentuu opetustilanteessa? 2. Millä tavoin kehollisuus ilmenee vaatteen valmistusprosessissa? 3. Millä tavoin fyysiset materiaalit ja työvälineet välittävät tietoa? Tutkimus toteutettiin videografisena tutkimuksena. Videoaineisto kerättiin vaiheittain keväällä 2013 pääkaupunkiseudun peruskoulussa. Tutkimukseen videoitiin yhdeksää seitsemäsluokkalaista tyttöä ja heidän opettajaansa käsityötunneilla. Aineistoa kertyi 4 tuntia ja 52 minuuttia. Aineiston analyysiin sovellettiin tulkinnallista lähestymistapaa, jossa korostuu sosiaalisten tilanteiden merkitysten rakentuminen ja tutkijan tulkinta tapahtumista. Tulosten esittämisessä sovelletaan keskustelunanalyyttisiä menetelmiä puheen litteroinnissa. Litterointia tukevat kuvat. Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus opetustilanteessa on todellista parityöskentelyä kohti yhteisymmärrystä. Tuloksissa kuvaillaan millä tavoin opettaja havainnollistaa opetettavaa asiaa eleillään sekä miten opettajan ja oppilaan kehot rakentavat yhteistä osallistumisen kehikkoa. Opettajan eleiden käyttö on erityisen tärkeää toimittaessa oppilaan lähikehityksen vyöhykkeellä. Tuloksissa osoitetaan myös miten oppilas osoittaa ymmärrystä kehollaan sekä millä tavoin käsityöluokan työvälineet välittävät kulttuurista tietoa.