Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "strateginen hankintatoimi"

Sort by: Order: Results:

  • Talvela, Mikael (2018)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia strategista hankintatoimea yritysten toiminnassa ja luottamuksen merkitystä tällaisen syvällisemmän toimittajasuhteen muodostamiseksi. Tarkoituksena oli selvittää, millainen rooli strategisella hankintatoimella on yritysten toiminnassa. Tämän lisäksi tutkittiin, minkälainen merkitys luottamuksella on strategisen hankintatoimen toteutuksessa. Tarkastelun kohteena oli, minkä perusteella hankinnan toteuttajat muodostavat luottamuksensa toimittajaan ja millainen luottamuksen merkitys on toimittajasuhteen kannalta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui strategisen hankintatoimen ja luottamuksen teorioiden pohjalta. Strateginen hankintatoimi muodostui neljästä ennalta määritellystä hankintatoimen ulottuvuudesta ja luottamus kahdesta luottamuksen ulottuvuudesta. Tarkastelun kohteena oli ostajan ja myyjän välinen toimittajasuhde ja kuinka nämä teoriat vaikuttavat sen toimintaan. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys toimi pohjana tutkimuksen empiirisen osan toteutukselle. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, koska tutkittavasta aiheesta haluttiin saada syvällistä tietoa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto koostui kymmenestä haastattelusta, joihin haastatellut henkilöt valittiin harkinnanvaraisella näytteellä. Kaikki haastateltavat olivat hankinnan ammattilaisia, jotka ottivat osaa yrityksen päivittäisten hankintatoimenpiteiden toteuttamiseen. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkimustulosten perusteella strateginen hankintatoimi oli vielä vähäisessä roolissa yritysten toiminnassa. Hankinta toimintona oli kuitenkin kehittynyt kohti strategisempaa otetta. Yritykset olivat entistä enemmän ottaneet strategisen hankintatoimen toimintapoja osaksi toimintaansa. Stategisempi hankintaote jäi kuitenkin vähäiseen merkitykseen koska sen toteuttaminen ei ollut tällä hetkellä tehokasta. Uutena tutkimustuloksena korostui hankinnan henkilöstön rooli strategisen hankintatoimen toteuttajana. Yksittäinen hankinnan henkilö voi omalla toiminnallaan vaikuttaa hankintatoimen strategisuuteen. Vaikka hankinnan toteuttaja oli merkityksellisessä asemassa strategisen hankintatoimen kannalta, kaiken perustana oli kuitenkin koko organisaation kattava tahtotila strategisen hankintatoimen toteuttamiseksi. Luottamus oli tärkeä tekijä perinteisessä ostaja-myyjä-suhteessa. Luottamuksen tason tuli olla korkea, mutta se ei kuitenkaan ollut ainut edellytys yhteistyölle. Lähdettäessä toteuttamaan strategista hankintatoimea, ostajan ja myyjän luottamuksen tuli kuitenkin olla perinteistä hankintatoimea korkeammalla tasolla. Tällöin luottamuksen merkitys ostajan ja myyjän välisessä suhteessa korostui entisestään. Hankinnan toteuttajat muodostivat luottamuksensa kognitiivisten ja affektiivisten elementtien pohjalta. Kognitiivinen luottamus toimi luottamuksen pohjana. Tämän lisäksi ostajan ja myyjän välille muodostui affektiivista luottamusta. Mitä syvemmäksi strategisen hankintatoimen suhde haluttiin viedä, sitä enemmän affektiivisen luottamuksen merkitys korostui. Nämä luottamuksen muodot eivät kuitenkaan esiintyneet erillään, vaan toimittavan yrityksen tuli rakentaa korkea sekä kognitiivisen että affektiivisen luottamuksen taso. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että luottamus oli merkittävässä asemassa strategisen hankintatoimen toteutuksessa.