Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "tervehdykset"

Sort by: Order: Results:

  • Savolainen, Jenni (2023)
    Tutkielman tavoite on selvittää, miten mandariinikiinan alkeisoppikirjat opettavat tervehdyksiä. Tutkimuksessa pyritään vastaamaan kysymyksiin: millaisia tervehdyksiä kiinan alkeisoppikirjoissa käytetään, ovatko käytetyt tervehdykset monipuolisia, millaisissa tilanteissa niitä käytetään ja miten oppikirjoissa käytetyt tervehdykset vastaavat tosielämän tilanteissa käytettyjä tervehdyksiä. Tutkimuksen teoreettinen tausta on soveltavassa kielitieteessä, sosiolingvistiikassa ja oppikirjatutkimuksessa. Tervehdysten opettaminen liittyy vieraiden kielten opettamiseen ja oppimiseen liittyviin ongelmiin, jotka ovat osa soveltavan kielitieteen alaa. Koska sosiaalinen ympäristö vaikuttaa tervehdysten valintaan eri tilanteissa, on tutkimuksessa otettu huomioon myös sosiolingvistinen näkökulma tervehdysten variaatiosta. Koska aineisto on kerätty oppikirjojen dialogeista, edustaa tämä tutkimus myös oppikirjatutkimusta. Oppikirjoja tarkastellaan funktionaalisesti näkökulmasta pedagogisina artefakteina, eli tutkitaan millaista ja miten laajasti tervehdyksiä ja tervehdyksiin liittyvää tietoa kiinan oppikirjat välittävät lukijoilleen. Aineisto koostuu neljästä mandariinikiinan alkeisoppikirjasta kerätyistä tervehdyksistä. Chi le ma (2019) ja Zou ba (2018) ovat suomalaisia lukioihin ja aikuisopetukseen tarkoitettuja oppikirjoja, kun taas New Practical Chinese Reader 1 (2011) ja HSK Standard Course 1 (2013) ovat englanninkielisiä kiinalaisia oppikirjoja, joista ensimmäinen on tarkoitettu yliopisto-opiskelijoille ja toisen tarkoitus on valmistaa opiskelijoita kiinan taitotasokoetta varten. Analyysi on toteutettu teoriaohjaavana sisällönanalyysina, johon on yhdistetty diskurssianalyysia. Sisällönanalyysia on käytetty aineiston teemoitteluun ja diskurssianalyysin avulla analysoidaan konteksteja, joissa tervehdyksiä käytetään. Sisällönanalyysin apuna on käytetty teorioita mandariinikiinan tervehdysstrategioista ja -tyypeistä (Christensen 2006; Qu & Chen 2001; Wu 2014), joiden avulla on luotu tässä tutkimuksessa käytetty tervehdystyyppien luokittelu. Oppikirjoista löytyy tervehdyksiä melko monipuolisesti, mutta tervehdyksinä opetetaan lähinnä muodollisia ritualisoituneita tervehdyksiä, jolloin muut tervehtimistavat täytyy osata itse tunnistaa teksteistä. Erityisesti muodollinen tervehdys 你好 nǐ hǎo korostuu oppikirjoissa, ja sitä käytetään myös epämuodollisissa tilanteissa. Tervehdysten opettamiseen oppikirjoissa vaikuttavat useat seikat, kuten minkämaalaisista kirjoista on kyse, mikä on kirjan kohdeyleisö sekä se, miten tarinallinen oppikirjan sisältö on.