Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "toisen kielen vaikutus"

Sort by: Order: Results:

  • Peterson, Anna (2017)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan venäjänkielisten suomea vieraana kielenä opiskelevien opiskelijoiden rektioiden hallintaa. Suurin osa informanteista osaa viroa toisena kielenä, mikä luo mielenkiintoisen asetelman tutkimukselleni: hypoteesini on, että äidinkielenäan venäjää puhuvat informantit käyttävät viron taitoaan hyödyksi suomen rektion valitsemisessa. Viron ja suomen samankaltaisuuden vuoksi opiskelijat voivat tosiaan käyttää viroa apuna suomen rektioiden tuottamisessa, mutta vain tietyissä tapauksissa. Viron ja suomen samankaltaisuudesta huolimatta suomen ja viron rektiot eroavat aika usein. Tämän tutkimuksen tavoitteena on siis selvittää toisen kielen vaikutusta kolmannen kielen omaksumiseen, missä venäjä on äidinkieli, viro on toinen kieli ja suomi on kolmas kieli. Aineisto koostuu opiskelijoiden tekemistä rektiovalintatesteistä. Aineistoon kuuluu sekä varsinainen aineisto että vertailuaineisto. Varsinaisen aineiston informantteina on 48 viroa toisena kielenä osaavaa äidinkieleltään venäjänkielistä kielenoppijaa, vertailuaineiston informanttienkin äidinkieli on venäjä, mutta he eivät osaa viroa. Perustelen informanttien jakamista kahteen ryhmään sen mukaan, osaako oppija viroa vai ei, sillä, että halusin tarkastella, eroavatko oppijoiden tulokset tapauksissa, kun suomessa ja virossa on sama rektio, eli esiintyykö viroa osaavien oppijoiden tuloksissa positiivinen toisen kielen vaikutus. Aineisto on analysoitu sekä kvalitatiivisesti että kvantitatiivisesti. Tutkimus osoittaa, että informanttien vastauksissa esiintyy viron kielen positiivinen vaikutus, mutta se ei ole kuitenkaan erittäin merkittävä. Viron kieltä osaavilla venäjänkielisillä oppijoilla on enemmän oikeita vastauksia tapauksissa, joissa verbi vaatii saman rektion suomessa ja virossa. Vertailuaineiston kannalta toisen kielen positiivista vaikutusta ei esiinny: varsinaisen aineiston informantit tuottivat vertailuaineiston informantteja vähemmän oikeita vastauksia niissä tapauksissa, joissa rektio oli sama virossa ja suomessa.