Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "työyhteisöt"

Sort by: Order: Results:

  • Honkanen, Kalle (2011)
    Tutkimuksen aihepiiri on työelämä ja työhyvinvointi. Tutkimus on työnsosiologiaa, jota kytketään johtamisen oppialaan. Tutkimuksen menetelmät ovat kvalitatiivisia ja päätelmät aineistölähtöistä työn sosiaaliteoriaa. Tutkimuskohteena ovat eteläsuomalaisen palveluyrityksen asiakaspalvelukeskuksen työntekijät. Tutkimuksessa käytetään etnografisia tutkimusmenetelmiä sekä teemallista ryhmähaastattelua, joiden tarkoituksena on havainnoida keskuksen työkulttuuria sekä selvittää asiakaspalvelijoiden näkemyksiä työhyvinvoinnista. Tutkimuskäsitteistössä olennainen työkulttuuri määritellään sosiaalisen konstruktionismin perinteen kautta käyttäen tukena organisaatiopsykologiaa. Keskuksen työntekijöiden puheissa ilmenevä työhyvinvoinnin käsite näyttäytyy tutkimuskohteena, mutta työhyvinvoinnin käsitettä lähestytään myös sosiaalitieteellisestä näkökulmasta. Tutkimus sisältää seitsemän lukua. Luvuista kaksi ensimmäistä ovat johdantoa ja tutkimuksen kytkemistä aihepiiriin, kolmas muodostaa teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuskäsitteistön, neljäs esittelee tutkimusasetelman, -menetelmät ja kohteen, viides ja kuudes ovat aineistoa käsitteleviä luvut, oma lukunsa kummallekin aineistotyypille sekä tutkimusmenetelmälle, ja seitsemäs luku on aineistojen yhdistelemisestä lähtevien argumenttien jatkamista ja pohdintaa. Tutkimuksessa käytetään paljon aineistolainauksia kuvaamaan tutkimuskohdetta johtuen pääasiassa aineiston läpinäkyvyyden olennaisuudesta kvalitatiivisen tutkimuksen validiteetin kannalta. Tutkimus etenee lähdepitoisesta tekstistä ja teorioiden esittelemisestä olennaisen teoreettisen viitekehyksen muodostukseen, jonka jälkeen painottuvat aineisto ja tekijän omat analyysit sekä tulkinnat. Tutkimuksessa havaitaan työhyvinvoinnin käsitteen hahmottuvan hyvin laajana. Työhyvinvointi liittyy moniin asioihin ja ilmiöihin, eikä sitä voida rajata edes työhön tai työasioihin. Tutkimuksessa havaitaan, että työhyvinvoinnin käsite on olennaisesti ambivalentti. Osin tästä johtuen asiakaspalvelijoiden ilmaisema työhyvinvointi on kulttuurisesti värittynyt ja monitahoinen ilmiö. Työhyvinvoinnin määrittelyssä etusijan saavat työkulttuurillisesti olennaiset seikat. Muita määritelmiä tarkasteltaessa havaitaan myös, että työhyvinvointia määritellään kulloisenkin määrittelijän tehtäväalueen kautta ja intressejä silmällä pitäen. Tutkimuksessa ehdotetaan työhyvinvoinnin suodattuvan työkulttuurin kautta ja näin mahdollisesti vaikuttavan koettuun hyvinvointiin. Tätä kautta pohditaan työhyvinvoinnin edistämistä organisaatiossa jo olemassa olevan tiedon mukaan niin, että ulkopuoliset asiantuntijat toimisivat työkalujen antajina ja esimiehet prosessin toteuttajina. Tässä yhteydessä löydetään perusteita varoittaa ulkopuolisen konsultoinnin epäonnistumisen mahdollisuuksista työhyvinvoinnin suhteen.
  • Gävert, Titi (2009)
    Tutkielman aiheena on kuvata ja analysoida seurakunnan työalajohtajuutta työhyvinvoinnin näkökulmasta. Aineistona on kahdentoista diakonian työalajohtajan teemahaastattelut. Tutkimuskysymyksinä ovat: 1. Millaisilla edellytyksillä työalajohtaja voi toimia seurakunnassa? 2. Mistä työhyvinvointi diakoniatyössä haastateltavien kokemuksen mukaan muodostuu? 3. Millaisilla toimenpiteillä työalajohtajat edistävät tiimiläistensä työhyvinvointia? Sisällönanalyysilla saatujen tulosten mukaan työalajohtajuus onnistuu, kun kirkkoherra on työalajohtajuuden tukena ja vallan ja vastuun delegointi on selkeää ja riittävän laajaa. Ilman ylemmän johdon tukea työalajohtajan tehtävässä toimiminen on vaikeaa tai jopa mahdotonta. Työalajohtajan toimivalta ja vastuu tuli määritellä selkeästi. Kirkkoherralla oli merkittävä rooli myös työyhteisön suhtautumisen muokkaajana. Huomattavan monessa seurakunnassa varsinkin papeilla oli ollut vaikeuksia suhtautua johtajuuteen aseman sijasta tehtävänä. Haastatellut työalajohtajat painottivat johtajuutta ammattina, johon voi ja pitää kouluttautua sekä toisaalta prosessina, jossa ei tule valmiiksi. Työalajohtajan tuli haastateltavien mukaan olla työalansa substanssiosaaja. Diakoniatyössä monet työn piirteet toimivat sekä työhyvinvointia edistävinä että sitä haastavina. Työn haasteellisuus ja monipuolisuus tuottivat työniloa, mutta tuntuivat myös raskailta. Työn rajaamisen ongelmat olivat ajankohtaisia kaikissa haastatteluseurakunnissa. Työajattomuus koettiin pääsääntöisesti voimavaraksi ja mahdollisuudeksi. Verkostoyhteistyö vei voimavaroja, mutta antoi myös tunteen yhdessä tehtävästä laajemmasta työstä. Merkittävä vaikutus työhyvinvointiin oli työntekijän suhtautumistavalla työhönsä. Työalajohtajat edistivät tiimiläistensä työhyvinvointia luomalla rakenteita ja toimintaedellytyksiä työn kehittämiselle ja työn tekemiselle. Yhteisöllisyyttä vahvistavat toimenpiteet liittivät sooloilevat työntekijät osaksi tiimiä. Hoitamalla hallintoon liittyvät tehtävät työalajohtajat vapauttivat tiimiläisten työpanosta varsinaisen diakoniatyön tekemiseen. Työalajohtajat toimivat diakonian äänenä välittämällä tietoa tiimin ja hallinnon välillä molempiin suuntiin sekä tuomalla esiin diakonian näkökulmaa seurakunnassa ja toiminta-alueella. Työalajohtajat edistivät tiimin keskusteluyhteyttä ja huolehtivat tiimin työskentelyilmapiiristä. Keskustelujen avulla he loivat yhteisiä toimintatapoja ja linjanvetoja sekä vahvistivat maltillista suhtautumista työhön. Diakonian työalajohtajista löytyi neljä työalajohtajtyyppiä suhteessa työhyvinvoinnin edistämiseen: Koordinoija, Pelinrakentaja, Majakka ja Opas. Koordinoijat korostivat toimivien rakenteiden merkitystä. Pelinrakentajat painottivat tiimin yhteistä suunnittelua, jakamista ja arviointia. Majakka-työalajohtajat toimivat vakaina yhteisöllisyyden ja optimismin vahvistajina. Oppaat loivat levollista ja laadukasta työskentelyilmapiiriä. Diakonian työalajohtajat pyrkivät omalla johtamistoiminnallaan luomaan tiimiläisilleen mahdollisimman hyvät puitteet tehdä työtä hyvällä mielellä.
  • Kahra, Kaisa (2015)
    Tutkimukseni tavoitteena on tuoda esille diakoniatyöntekijöiden kokemuksia työyhteisöstään ja työstään. Tutkimuskysymykseni on: Millaisia kokemuksia diakoniatyöntekijöillä on työnsä arvostuksesta, roolistaan ja paikastaan työyhteisössä? Tutkimusaineistoni keräsin tekemällä ryhmähaastattelut kolmelle diakoniatyöntiimille ja suoritin ne teemahaastatteluina talvella 2014–2015. Tutkimukseni on laadullinen ja aineistolähtöinen. Organisoitu seurakuntadiakonia käynnistyi Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa vuonna 1892 ja on 2000-luvulla yksi suomalaisten suurimmista syistä kuulua kirkkoon. Kirkon diakoniatyöstä on tullut 1990-luvun laman jälkeen yhteiskunnan palveluiden paikkaaja ja viimeinen avuntarjoaja hädänalaisille ihmisille. Diakonian paikka kirkossa on muutoksessa. Diakonian viran pakollisuuden poistamisesta seurakunnista on käyty keskustelua. Kirkossa ollaan myös kehittämässä uutta hengellistä diakonivirkaa, joka lisäisi monien työntekijöiden hallinnollista edustuksellisuutta kirkossa ja toisi uusia työtehtäviä. Tulosteni perusteella diakonit pelkäävät uuden diakoniviran tekevän diakoneista pappien kiireapulaisia ja vievän aikaa tärkeältä asiakastyöltä. Osa haastatelluista toivoo diakoniviran parantavan diakoniatyöntekijöiden mahdollisuuksia osallistua kirkon päätöksentekoon. Työyhteisöissä on paljon tietämättömyyttä diakoniatyön sisällöstä. Syitä tiedon puutteeseen on muun muassa diakonien laaja ja rajaamaton työrooli sekä asiakastyön vaatima vaitiolovelvollisuus. Työn rajattomuus vaikeuttaa sen sisällöstä kertomista ja muovaa työyhteisön käsitystä kaikenkattavasta diakoniasta. Diakonien kokemus on, että heidän oletetaan viimeistään tietävän tai osaavan auttaa työkavereita. Diakoniatyö vaikuttaa olevan sekä yhteiskunnassa että seurakunnan työyhteisössä viimeinen luukku, josta pyydetään apua. Diakonit ovat arvostettuja kumppaneita työyhteisössä ja heitä pyydetään usein yhteistyöhön muiden kanssa. Tulokseni osoittavat kuitenkin, että diakoniatyö ja sen asiakkaat eriytyvät muusta seurakunnan toiminnasta samalla kun diakoniatyöntekijöiden läsnäolo muilla kirkon työaloilla, kuten jumalanpalvelus- ja rippikoulutyössä, lisääntyy. Tutkimukseni mukaan kaikilla tiimeillä on hyvät suhteet seurakuntiensa luottamushenkilöihin ja eniten negatiivisia kokemuksia heillä on ollut pappien kanssa. Ongelmia on ilmennyt myös työajattomien ja työajallista työtä tekevien välillä. Diakonien mukaan työyhteisöongelmat olivat kuitenkin vähentyneet aiempiin vuosikymmeniin verrattuna.
  • Huttunen, Anna (2012)
    Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia erään sosiaalialan työyhteisön työn kestävyyttä inhimillisellä, sosiaalisella, taloudellisella ja ekologisella ulottuvuudella. Työelämän tämänhetkinen tila ja sen muutokset taustoittavat tutkimusta. Ihmiset ja ympäristö kuormittuvat työn vuoksi entistä enemmän. Oletuksena on, että kestävyyden ulottuvuuksien tasapaino työssä luo yleisesti hyvinvointia niin ihmisille kuin ympäristölle. Tavoitteena on selvittää, miten työntekijät hahmottavat omaa työtään kestävyyden näkökulmasta ja tarkastella, mitkä tekijät vaikuttavat työn kestävyyteen ja mitä asiakastyön haasteita työntekijät liittävät työnsä kestävyyteen. Pyrkimyksenä on lisäksi selvittää työntekijöiden työssä kukoistamisen mahdollisuuksia. Lopuksi pohditaan, millä keinolla työn kestävyyttä olisi mahdollista parantaa. Aihetta lähestytään kestävän kehityksen ja kestävyyden määrittelyllä. Teoreettisen viitekehyksen tärkeimmät raamit saadaan kestävän työn ulottuvuuksista (Kasvio&Räikkönen 2010) ja kestävän työjärjestelmän näkökulmasta (Docherty, Kira&Shani 2009). Työhyvinvointia lähestytään kokemuksellisuuden ja työn muutoksen ikkunoiden kautta (Gerlander&Launis 2007) sekä positiivisen psykologian käsitteiden avulla, keskittyen voimavaroihin ja kukoistamiseen (Spreitzer ym. 2005). Sosiaalialan nykytilannetta kartoitetaan niin työtä määrittävien tekijöiden kuin työntekijöiden työhyvinvoinnin osalta. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto koostuu 11 työntekijän teemahaastattelusta. Analyysimenetelmänä on sisällönanalyysi. Analyysi on pääosin teorialähtöinen, mutta aineiston runsauden vuoksi ei aineistolähtöisyyttäkään ole rajattu pois. Analyysilukuja on kaksi. Ensimmäisessä analyysiluvussa käsitellään työntekijöiden työn kestävyyteen vaikuttavia tekijöitä ja toisessa analyysiluvussa käsitellään sitä, kuinka työntekijät liittävät asiakastyöstä kumpuavat haasteet työnsä kestävyyteen. Työntekijät hahmottavat omaa työtään kestävyyden ulottuvuuksien kautta oletuksia paremmin. Tämä antaa viitteitä näkökulman käyttökelpoisuudesta laajemmassakin mittakaavassa suomalaisessa työelämässä. Myös lähtöoletukset selkeimmin esiin nousevista ulottuvuuksista osuvat analyysin perusteella oikeaan. Inhimillinen ja sosiaalinen kestävyys ovat työssä eniten koetuksella, kun taas ekologinen ja taloudellinen ulottuvuus jäävät haastatteluiden perusteella työssä vähemmälle huomiolle. Ekologisen ulottuvuuden hahmottaminen omaan työhön liittyväksi on aineiston perusteella muita ulottuvuuksia hankalampaa. Kestävyyteen vaikuttavat useat tekijät. Kestävyyttä ja voimavaroja tuottavia tekijöitä ovat asiakkaat, työkaverit ja vaihtelevat työtehtävät. Tiedonkulkuun, muutokseen, työntekijöiden osaamisen kehittämiseen, tukemiseen ja kannustamiseen liittyvät ongelmat heikentävät työn kestävyyttä. Tuloksena on luottamus- ja arvostuspula. Inhimillisen kestävyyden suurin haaste on liiallinen työmäärä ja siitä aiheutuva kiire ja sen seuraukset. Palkkaa ei itsessään koeta kestävyyttä suoranaisesti heikentäväksi tekijäksi. Vaihtuvuus vaikuttaa kestävyyteen negatiivisesti ja se näyttää osittain olevan sekä syy että seuraus ongelmille työyhteisössä. Kutsumuksen sijaan tärkeintä työssä suoriutumiselle on ammatillisuus. Työn taloudelliseen kestävyyteen vaikuttaa positiivisesti se, että työntekijät kokevat töiden jatkuvuuden varmaksi. Organisaation tämänhetkinen panostus ekologiseen kestävyyteen vaikuttaa lähinnä poliittiselta yhteiskuntavastuulta. Työntekijät toivovat ekologisuudesta enemmän keskustelua ja ovat huolestuneita ympäristön tilasta. Asiakastyöhön ja sitä kautta työn kestävyyteen vaikuttavat ensinnäkin muutokset palveluissa ja toiseksi asiakastyön vaatimukset tukemisesta ja kannustamisesta. Kolmas selkeä työn kestävyyteen liitettävä tekijä on tasavertaisen kohtelun takaaminen kaikille asiakkaille. Työssä kukoistamisen mahdollisuuksia edistävät työntekijän riittävät voimavarat ja työn mahdollistama toimijuus. Voimavaroja työntekijöiltä löytyy, mutta tällä hetkellä toimijuuden elementit eivät tue mahdollisuuksia kukoistaa. Analyysin perusteella selkeimmäksi työyhteisön kehittämistarpeeksi nousee vuorovaikutuksen ja avoimuuden lisääminen kaikkien eri työn toimijoiden välillä. Kun ihmisillä on tunne siitä, että he tulevat kuulluiksi, jännitteet vähenevät työyhteisössä ja työt on helpompi järjestää oikeudenmukaisemmin. Työyhteisössä tarvitaan yhteistoimintaa ja yhdessä oppimista. Tähän sopii ajattelu oppivista organisaatioista. Sengen (1990, 2006) mukaan yhdessä oppiminen perustuu dialogille eli avoimelle, vapaalle, kaikkien jäsenten väliselle vuorovaikutukselle. On ehdottomasti myös ympäröivän yhteiskunnan edun mukaista, että työorganisaatiot ovat kestäviä kaikilla ulottuvuuksilla ja henkilökunta voi hyvin. Työurien pidentäminen on mahdollista, kun työntekijöiden sosiaalisista ja inhimillisistä resursseista huolehditaan läpi työuran niin, että työ on uudistavaa.
  • Nyholm, Kenneth (2017)
    Kukoistava ihminen kokee myönteisiä tunteita elämän suhteen, nauttii yhdessä olemisesta ja tekemisestä rakastamiensa ihmisten kanssa, kokee rohkaistuvansa vuorovaikutustilanteissa, kokee elävänsä merkityksellistä elämää ja työn imua saavuttaessaan myönteisiä saavutuksia hyödyntämällä mahdollisimman hyvin koko potentiaaliansa. Tutkielmani aiheena on kukoistus uskonnollisissa ja sekulaareissa työyhteisöissä. Tutkimuskysymyksissä tutkin, mitä yhteistä ja mitä eroja on kukoistuksen kokemisella uskonnollisissa ja sekulaareissa työyhteisöissä, ja mitkä tekijät mahdollistavat tai estävät kukoistuksen kokemuksen syntyä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys ja kukoistuksen käsite perustuu positiivisen psykologian ja positiivisen organisaatiotieteen tutkimustuloksiin olotilasta, joka saa aikaan yksilössä hyvinvoinnin kokemuksia, innovatiivisuutta ja ylipäänsä hyvää toimintakykyä. Tutkimustulokseni osoittavat, että kukoistuksen kokemuksia koetaan sekä uskonnollisissa että sekulaareissa työyhteisöissä, monilta osin saman tyyppisten mekanismien kautta. Eroja on nähtävissä suhtautumisessa haasteisiin, saavutuksiin, kehittymiseen, satunnaisiin kohtaamisiin ja ristiriitoihin innovaatioiden lähteinä, jotka ovat sekulaareissa työyhteisöissä huomattavasti selvemmin kukoistuksen lähteinä ja edellytyksinä. Myös sisäinen motivaatio voimavarojen lähteenä ja työn merkityksen asema ovat sekulaarien työyhteisöjen erityispiirteitä ja vahvuuksia, mikä herättää kysymyksiä uskonnollisten yhteisöjen työntekijöiden työn sisältöjen sisäistämisestä ja motivoitumisesta. Avainvahvuuksien hyödyntämistä pidetään molempien työyhteisötyyppien kannalta keskeisenä, mutta uskonnollisilla työyhteisöillä on erityishaasteita seurakuntien vapaaehtoisten avainvahvuuksien kartoittamisessa ja hyödyntämisessä. Uskonnollisten työyhteisöjen erityispiirteitä kukoistuksen kannalta ovat vuorovaikutustyylien monimuotoisuus, kehollisuuden merkityksen ymmärtäminen, omasta kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista huolehtiminen ja rikkaampi spiritualiteetin ja transendentin ulottuvuuden kokeminen. Tutkimuksen yhteenvetona totean, että kukoistus-ilmiötä ei ymmärretä hyvin suomalaisissa työyhteisöissä. Kyseisen ilmiön esiintyminen tuntuu perustuvan siihen, että työyhteisöissä jotkut yksilöt osaavat intuitiivisesti toimia kukoistusta edistävällä tavalla. Tietoisia kukoistusta edistäviä toimintatapoja tai prosesseja osataan soveltaa vain puutteellisesti. Merkittävä henkisen ja sosiaalisen pääoman potentiaali jää hyödyntämättä. Tällä on vaikutuksia sekä yksilöiden elämänlaatuun että työn tuottavuuteen kansallisella tasolla.