Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "vaalimainonta"

Sort by: Order: Results:

  • Jyrälä, Aleksi (2020)
    Tarkastelen pro gradu-tutkielmassani suomalaista presidentinvaalikampanjointia tasavallan presidentti Sauli Niinistön kampanjoissa vuosina 2006, 2012 ja 2018. Kyseessä on analyyttinen vertailututkimus kolmen erilaisen kampanjan välillä ja metodina sisällön erittely. Tutkielmassani olen kiinnostunut etenkin vaalimainonnan keinoista ja niiden muuttumisesta erityisesti sosiaalisen median lisääntyneen käytön myötä tarkasteltavan ajanjakson sisällä. Työlläni siis pyrin ymmärtämään vaalimainonnan lainalaisuuksia ja ennen kaikkea keinoja paremmin. Koen aiheen kiinnostavaksi ammatiltani mainonnan suunnittelijana ja uskonkin aiheen tutkimisen antavan minulle ajatuksia myös työhöni jatkossa, mikäli pääsen työskentelemään vaalimainonnan parissa. Tavoitteeseeni pyrin ensin erittelemällä ja sitten analyyttisesti vertailemalla Sauli Niinistön kolmea presidentinvaalikampanjaa keskenään kysyen: millaisia olivat käsiteltävät presidentinvaalikampanjat, mitä keinoja kussakin kampanjassa käytettiin, tuliko uusia kampanjoinnin keinoja mukaan, miten sosiaalisen median lisääntynyt käyttö näkyi kampanjoinnissa? Vertaan kampanjoita myös suomalaisen vaalikampanjoinnin perinteisiin ja historiaan hakien ymmärrystä niiden luonteesta historiallisesti. Tutkittaessa kolmea kampanjaa, joiden väliin jää aina kuusi vuotta, aiheen ajallinen rajaus on selkeä. Rajaan myös aiheen koskemaan vain presidentinvaalikampanjointia Suomessa, sillä näen näiden kolmen keskenään vertailukelpoisen kampanjan vertailemisen antavan minulle parhaat mahdollisuudet vastata asettamiini tutkimuskysymyksiin. Kuitenkin lopuksi sosiaalisen median roolia kampanjoinnissa käsittelevässä osuudessa peilaan Niinistön kampanjointia myös kansainväliseen kampanjaan laajentaakseni ajatuksiani ja etsien yleisiä yhtymäkohtia myös muualta. Analyysini perusteella yksinkertaistaen voidaankin todeta kampanjoiden noudatelleen hyvin pitkälle suomalaisen vaalimainonnan perinteitä monien kampanjan keinojen osalta. Kuitenkin jokainen käsiteltävistä kampanjoista on tuonut keinovalikkoonsa kiinnostavia ja uusia elementtejä, joten näin ollen Sauli Niinistön presidentinvaalikampanjoiden voidaankin sanoa olleen ajassaeläviä ja edellisiin kampanjoihin verrattuna uudistuksellisia, osin jopa rohkeitakin. Suurin muutos kampanjoinnin keinoissa on selkeästi ollut sosiaalisen median mukaan tuleminen, jonka arvioin vaikuttaneen kuitenkin vain hillitysti perinteisempien keinojen poistumiseen keinovalikosta. Oikeastaan voidaankin todeta, että sosiaalinen median uudet keinot eivät radikaalisti poistaneet mitään perinteisempiä kampanjoinnin keinoja, vaan nämä uudet keinot enemmänkin tulivat vain rikastuttamaan kampanjoita. Tärkeimpinä aineistoina työssäni käytin arkistoituja materiaaleja Sauli Niinistön presidentinvaalikampanjoista, joita sain vuosien 2006 ja 2012 kampanjoiden osalta käsiini Porvarillisen työn arkiston ystävällisesti avustamana. Vuoden 2018 kampanjan materiaaleja sain käsiini kampanjan silloisen johtajan Pete Pokkisen sekä kampanjassa visuaalisuudesta vastanneen Taru Staudingerin ystävällisellä avulla. Lisäksi huomattavana tutkimusaineistonani olen käyttänyt perustellusti valikoiden Sauli Niinistön kampanjoissa käyttämiä sosiaalisen median kanavia hyödykseni.