Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "z-sukupolvi"

Sort by: Order: Results:

  • Autti, Emma (2021)
    Länsimainen uskonnollisuus on vahvassa murroksessa. Yksilöiden uskonnollisuus monimuotoistuu ja eriytyy perinteisistä instituutioista. Muutokset näkyvät myös Suomessa, sillä erityisesti nuoret aikuiset ovat 2000-luvulla vieraantuneet Suomen evankelis-luterilaisesta kirkosta. Siksi Z-sukupolven tutkiminen on erityisen kiinnostava ja merkityksellinen tutkimusaihe suomalaisen uskonnollisuuden ja kirkon tulevaisuuden näkökulmasta. Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan sitä, millaisia ovat Z-sukupolven kokemukset yhteisöllisyydestä uusissa jumalanpalvelusyhteisöissä. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla kahdeksaa Z-sukupolven edustajaa viidestä eri jumalanpalvelusyhteisöstä ympäri Suomea. Puolistrukturoidut teemahaastattelut on toteutettu joulukuussa 2020 ja helmikuussa 2021. Haastateltavat ovat syntyneet vuosien 1995 ja 2000 välillä, ja heidän joukossaan on sekä miehiä että naisia. Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavasti sisällönanalyysilla. Analyysi eteni yksittäisistä ilmauksista alaluokkien ja sen jälkeen yläluokkien muodostamiseen. Yläluokat ovat jaettu hengellisyys, yhteisö, osallistuminen ja kasvu, ja ne muodostettiin Etienne Wengerin käytäntöyhteisöteoriaa mukaillen. Tutkimustuloksia on peilattu myös aiempaan tutkimukseen sukupolvista, uusista jumalanpalvelusyhteisöistä ja yhteisöllisyydestä. Haastateltavat poikkeavat tyypillisistä kirkon nuorista aikuisista jäsenistä, sillä he osallistuvat sitoutuneesti yhteisönsä toiminnan rakentamiseen, ja heillä on täten vahva kokemus kirkon ja yhteisön jäsenyydestä. Myös pienryhmätoiminta, ylistysmusiikki, Raamatun lukeminen ja yhdessä rukoileminen tukevat haastateltavien hengellistä elämää ja kokemusta yhteisöllisyydestä. Z-sukupolven edustajille on erityisen tärkeää, että he kokevat tulleensa kohdatuiksi. Seurakunnan työntekijät he näkevät toiminnan koordinaattoreina, jotka tukevat vapaaehtoisia ja pitävät kokonaisuudesta huolta. Erityisesti kasvun, kehityksen ja oppimisen teemat nousevat aineistossa vahvasti esiin. Haastateltavat haluavat kasvaa laadullisesti ihmisinä ja kristittyinä, mutta myös kasvattaa yhteisöjä määrällisesti tavoittamalla uusia ihmisiä kristinuskon ja uusien jumalanpalvelusyhteisöjen pariin. Halu kasvaa huipentuu perinteisen seurakuntakulttuurin haastamiseen. Z-sukupolven edustajat haluavat olla uudistamassa kirkon jumalanpalvelus- ja seurakuntaelämää raikkaammaksi, modernimmaksi ja elävämmäksi.
  • Lehtoranta-Nyberg, Sade (2020)
    Generation Z is currently the youngest generation in the working life. They are described as a different generation who is unwilling to commit to organizations. The purpose of this study was to add knowledge about Generation Z’s organizational commitment. The aim of this study was to examine Generation Z’s thoughts on organizational commitment and to analyse the underlying factors affecting it. Several studies have shown that strongly committed personnel is a prerequisite to an organization’s success and competitiveness. This, together with the fact that there are only few studies regarding Generation Z, raises the importance of this study. Eight working representatives of Generation Z participated in the study. The participants had graduated from universities and their backgrounds were from economical and educational sciences. The study utilised qualitative research methods and the data was collected by individual semi-structured interviews. Theoretical content analysis was used as a research method. The analysis was steered by the data itself together with Meyer & Allen’s (1990) three component model of organizational commitment. Different organizational and individual related factors were found to be influencing Generation Z’s organizational commitment. Opportunities to develop oneself, work community and balance in life were highlighted in the interviews as the most valued factors. The influencing factors and thoughts regarding organizational commitment both seemed to have signs of the ongoing change in work. While the representatives of Generation Z described themselves to be committed to organizations, they considered moving from one organization to another to be normal in today’s working life. Generation Z’s representatives felt that committing only to couple organizations in your career would be odd and scary. Based on this study, organizations should try to figure out how to commit young employees in the long run.