Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Yksilöllisen oppimisen malli Martinlaakson lukion matematiikan opetuksessa

Show full item record

Title: Yksilöllisen oppimisen malli Martinlaakson lukion matematiikan opetuksessa
Author(s): Toivanen, Aurora
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Science, Department of Mathematics and Statistics
Discipline: Teaching of Mathematics
Language: Finnish
Acceptance year: 2013
Abstract:
Tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida matematiikan opettaja, FM Pekka Peuran kehittämää yksilöllisen oppimisen menetelmää ja selvittää Martinlaakson lukion pitkän matematiikan opiskelijoiden kokemuksia menetelmästä. Yksilöllisen oppimisen menetelmässä oppitunnit käytetään pääasiassa tehtävien tekemiseen pienryhmissä, ja opettajajohtoista opetusta on hyvin vähän. Oppikirjan lisäksi opetusmateriaalina käytetään opetusvideoita, joita oppilaat voivat katsoa internetin kautta. Kurssin suorittamiselle on annettu aikaraja, mutta tehtävien tekemisessä jokainen saa edetä omaan tahtiinsa. Oppilaiden kokemuksia opetusmenetelmästä tutkittiin kyselytutkimuksella. Vastaajia pyydettiin kirjoittamaan vapaamuotoisesti matematiikan opiskelustaan kolmen kysymyksen pohjalta. Tutkimukseen osallistui 32 Martinlaakson lukion ensimmäisen vuoden pitkän matematiikan opiskelijaa. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti luokittelemalla vastaukset aineistolähtöisesti. Tutkimusaineisto kerättiin maaliskuussa 2012. Tutkimuksen luotettavuuden lisäämiseksi analysoitiin yksilöllisen oppimisen opetusmenetelmää käyttäneiden opettajien blogikirjoituksia aiheesta. Tutkimuskysymykset koskivat opetusmenetelmää kokonaisuutena ja sen kolmea pääkomponenttia: pienryhmässä oppimista, opetusvideoiden käyttämistä ja omatahtista oppimista. Tulokset olivat linjassa aiempien tutkimustulosten kanssa. Suurin osa vastaajista piti pienryhmässä opiskelua hyödyllisenä ja mukavana, mutta opetusvideoita vastaajat eivät juurikaan hyödyntäneet. Mahdollisuutta opiskella omassa tahdissa arvostettiin, vaikka sen katsottiin vaativan paljon itsekuria. Kokonaisuutena opetusmenetelmään suhtautuminen oli enimmäkseen myönteistä, minkä vahvistivat myös opettajien näkemykset asiasta.


Files in this item

Files Size Format View
gradu_Toivanen.pdf 2.951Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record