dc.date.accessioned |
2013-01-28T10:35:15Z |
und |
dc.date.accessioned |
2017-10-24T12:04:28Z |
|
dc.date.available |
2013-01-28T10:35:15Z |
und |
dc.date.available |
2017-10-24T12:04:28Z |
|
dc.date.issued |
2013-01-28T10:35:15Z |
|
dc.identifier.uri |
http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/2317 |
und |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10138.1/2317 |
|
dc.title |
Yläasteen fysiikan opettajien näkemyksiä fysiikan opettamisesta |
fi |
ethesis.discipline |
Teaching of Physics |
en |
ethesis.discipline |
Fysiikan opettajan koulutus |
fi |
ethesis.discipline |
Utbildning av fysiklärare |
sv |
ethesis.discipline.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/7bbed77b-f96e-42f6-b452-a10b5cdd9579 |
|
ethesis.department.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/3acb09b1-e6a2-4faa-b677-1a1b03285b66 |
|
ethesis.department |
Institutionen för fysik |
sv |
ethesis.department |
Department of Physics |
en |
ethesis.department |
Fysiikan laitos |
fi |
ethesis.faculty |
Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten |
sv |
ethesis.faculty |
Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta |
fi |
ethesis.faculty |
Faculty of Science |
en |
ethesis.faculty.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca |
|
ethesis.university.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97 |
|
ethesis.university |
Helsingfors universitet |
sv |
ethesis.university |
University of Helsinki |
en |
ethesis.university |
Helsingin yliopisto |
fi |
dct.creator |
Kinnunen, Olli |
|
dct.issued |
2013 |
|
dct.language.ISO639-2 |
fin |
|
dct.abstract |
Suomalaisten yläasteen fysiikanopettajien näkemyksiä tutkittiin verkkokyselyn avulla (N=47). Tutkimus kohdistui fysiikan luonnetta, fysiikan opettamista sekä fysiikan kasvatuksellista merkitystä koskeviin näkemyksiin. Opettajat pitävät tärkeinä seikkoina fysiikan universaaliutta ja sen merkitystä osana yleissivistävää kasvatusta. Yläasteella pyritään motivoimaan oppilaita fysiikan opiskeluun. Kiinnostus pyritään herättämään tutkimalla arjen ilmiöitä. Ilmiöiden matemaattisen mallintamisen merkitys on pienempi.
Opettajien näkemykset ovat linjassa Bloomin (1956) taksonomian sekä Kurki-Suonioiden (1994) fysiikan käsitteenmuodostus-mallin kanssa: yläasteen fysiikan opetuksessa painopiste on ilmiöiden kvalitatiivisessa tutkimuksessa sekä oppiaineen ja sen merkityksen esittelyssä, lukiossa fysiikan matemaattisuus lisääntyy.
Suomalaiset fysiikan opettajat ovat motivoituneita ja täyttävät hyvän opettajan kriteerit (Meisalo 1984), mikä selittää osaltaan suomalaisten oppilaiden hyvää menestystä kansainvälisissä testeissä (PISA 2006). |
fi |
dct.language |
fi |
|
ethesis.language.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin |
|
ethesis.language |
Finnish |
en |
ethesis.language |
suomi |
fi |
ethesis.language |
finska |
sv |
ethesis.thesistype |
pro gradu-avhandlingar |
sv |
ethesis.thesistype |
pro gradu -tutkielmat |
fi |
ethesis.thesistype |
master's thesis |
en |
ethesis.thesistype.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis |
|
dct.identifier.urn |
URN:NBN:fi-fe2017112252147 |
|
dc.type.dcmitype |
Text |
|