Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Opiskelijoiden uskomuksia matematiikkaa ja sen eri osa-alueita kohtaan : Tapaustutkimus pääkaupunkiseudun aikuislukiosta

Show full item record

Title: Opiskelijoiden uskomuksia matematiikkaa ja sen eri osa-alueita kohtaan : Tapaustutkimus pääkaupunkiseudun aikuislukiosta
Author(s): Kaikkonen, Reetta
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Science, Department of Mathematics and Statistics
Discipline: Teaching of Mathematics
Language: Finnish
Acceptance year: 2013
Abstract:
Efforts. The research introduces beliefs about different areas of mathematics, because the current research is dealing with the views of mathematics. An effort was made to answer the questions: 1. What beliefs are including to the student's views of mathematics and views of the areas of mathematics? 2. What factors emerges in the student's views of mathematics? 3. What factors emerges repeatedly between students' views of mathematics? The current research has proven that mathematical beliefs guide the learner's mathematical skills and actions. The views of mathematics consist of two parts: about themselves as learners and users of mathematics and about mathematics and its teaching and learning. Both of these are influenced by the experiences of mathematics. The intuitive notion that students don't deal with mathematics in the same way made me evaluate current research and the usefulness of it especially in the high school education. Methods. The study involved 31 Adult High School students of mathematics. The students were commissioned the survey. They had to respond independently during a lesson. The survey includes five parts and explores the topics: mathematics (general), Geometry, Probability, Calculus and Vectors. Each section had arguments comparable for each other's, and students could answer them on a scale of 1–5 (strongly disagree... strongly agree). In addition, sections had the open-ended question in order to clarify student's views of the nature of a topic. The data were analyzed by observing the differences between areas. It was interpreted as difference if there is more than one deviation between the responses (on a scale of 1–5). At First, each student's answers were read by reviewing one by one. Finally, regional answers were compared between students. Results and conclusions. The study emerged beliefs of the different areas of mathematics. Several individual students had one of the areas, where he had positive beliefs about mathematics, in particular, in the view of oneself as a learner and as a user. Students had very different answers according to the nature of mathematics. Some students' beliefs of the different areas of mathematics seem to comply with their views of mathematics. However, there are a few students who had the difference between his view of one area of mathematics and his views of mathematics generally. So, it is remarkable to take into account which area of mathematics we are thinking when we talk about views of mathematics. In the future, it is essential to separate the different areas of mathematics in the researches about mathematical beliefs.
Tavoitteet. Tutkimus esittelee eri matematiikan osa-alueisiin kohdistuvia uskomuksia, koska tähänastiset tutkimukset käsittelevät matematiikkakuvaa yhtenä kokonaisuutena. Tutkimuksessa pyrittiin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: 1. Mitä uskomuksia yksittäisen opiskelijan matematiikkakuva sekä kuva tietystä osa-alueesta sisältävät? 2. Mitä tekijöitä yksittäisen opiskelijan matemaattisissa uskomuksissa nousee esiin? 3. Mitkä tekijät matematiikkaan ja sen osa-alueisiin kohdistuvista uskomuksissa toistuvat opiskelijoiden kesken? Tähänastiset tutkimukset ovat todistaneet, että matematiikkauskomukset ohjaavat oppijan matemaattista toimintaa. Uskomusten kokonaisuus, matematiikkakuva, jakautuu kahteen osaan: kuvaan itsestä matematiikan oppijana ja käyttäjänä sekä kuvaan matematiikasta, matematiikan opettamisesta ja oppimisesta. Näihin molempiin vaikuttavat matematiikkakokemukset. Intuitiivinen ja omakohtainen käsitys siitä, että eri matematiikan osa-alueisiin ei suhtauduta keskenään samalla tavalla, sai kriittisesti arvioimaan nykytutkimusta ja sen hyödyllisyyttä etenkin lukio-opetuksessa. Menetelmät. Tutkimukseen osallistui 31 aikuislukion matematiikan opiskelijaa. Opiskelijoilla teetettiin kysely, johon he saivat itsenäisesti vastata oppitunnin aikana. Kyselylomake oli 5-osainen ja tutki aiheita: matematiikka (yleisesti), geometria, todennäköisyys, derivointi ja vektorit. Kussakin osiossa oli toisiaan vastaavat väitteet, joihin sai vastata asteikolla 1–5 (täysin eri mieltä… täysin samaa mieltä). Lisäksi osioissa oli avoin kysymys, jolla selvitettiin opiskelijan näkemystä aiheen luonteesta. Aineistoa analysoitiin havainnoimalla väitekohtaisesti aihealueiden välisiä eroja. Eroksi tulkittiin yli yhden poikkeama vastausten välillä (asteikolla 1–5). Kunkin opiskelijan vastaukset käytiin ensin läpi yksitellen. Lopuksi verrattiin väitekohtaisesti eri opiskelijoiden välisiä vastauksia. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa nousi esiin matematiikan osa-alueisiin kohdistuvia uskomuksia. Usealla yksittäisellä opiskelijalla oli jokin osa-alue, jota kohtaan hänellä oli positiivisia uskomuksia, erityisesti kuvasta itsestä matematiikan oppijana ja käyttäjänä. Matematiikan osa-alueiden luonteista opiskelijoilla oli hyvin erilaisia uskomuksia. Joillain opiskelijoilla matematiikan osa-alueisiin kohdistuvat uskomukset voidaan sanoa noudattavan heidän yleistä matematiikkakuvaansa. Kuitenkin vastaajajoukossa oli useita opiskelijoita, joilla ainakin yhden osa-alueen uskomukset poikkesivat hänen matematiikkakuvastaan tai jonkin toisen osa-alueen kokonaiskuvasta. Täten on merkittävää huomioida, mitä matematiikan osa-aluetta ajatellaan, kun puhutaan matematiikkakuvasta. Tulevaisuudessa matematiikkauskomuksia koskevissa tutkimuksissa on oleellista erotella matematiikan osa-alueet.


Files in this item

Files Size Format View
PRO_GRADU_Reetta_Kaikkonen.pdf 1.286Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record