Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Värähtelypiiri etenevän sähkömagneettisen aallon ymmärtämisen tukena

Show simple item record

dc.date.accessioned 2013-06-03T07:43:24Z und
dc.date.accessioned 2017-10-24T12:04:33Z
dc.date.available 2013-06-03T07:43:24Z und
dc.date.available 2017-10-24T12:04:33Z
dc.date.issued 2013-06-03T07:43:24Z
dc.identifier.uri http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/2793 und
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138.1/2793
dc.title Värähtelypiiri etenevän sähkömagneettisen aallon ymmärtämisen tukena fi
ethesis.discipline Teaching of Physics en
ethesis.discipline Fysiikan opettajan koulutus fi
ethesis.discipline Utbildning av fysiklärare sv
ethesis.discipline.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/7bbed77b-f96e-42f6-b452-a10b5cdd9579
ethesis.department.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/3acb09b1-e6a2-4faa-b677-1a1b03285b66
ethesis.department Institutionen för fysik sv
ethesis.department Department of Physics en
ethesis.department Fysiikan laitos fi
ethesis.faculty Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten sv
ethesis.faculty Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta fi
ethesis.faculty Faculty of Science en
ethesis.faculty.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca
ethesis.university.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97
ethesis.university Helsingfors universitet sv
ethesis.university University of Helsinki en
ethesis.university Helsingin yliopisto fi
dct.creator Palomäki, Katja
dct.issued 2013
dct.language.ISO639-2 fin
dct.abstract Ilman fysiikan ja sähkömagnetismiin liittyvien asioiden osaamista, eivät ihmiset osaisi jatkuvasti kehittää uusia sovelluksia, kuten esimerkiksi langattomasti tietoa siirtäviä laitteita. Siksi on erittäin tärkeää, että lukiolaiset oppivat sähkömagneettisten ilmiöiden ja sovellusten merkityksiä. Myös lukion opetussuunnitelmassa (LOPS 2003) määritellään sähkömagneettista säteilyä tuottava värähtelypiiri yhdeksi keskeisistä sisällöistä. Tässä tutkielmassa tutkitaan voiko värähtelypiiri tukea oppilasta ymmärtämään miten etenevä sähkömagneettinen aalto eli sähkömagneettiset kentät etenevät. Tutkielmassa perehdytään myös siihen mitä käsitteitä lukiolaisen on pitänyt opiskella aiemmin voidakseen ymmärtää värähtelypiirin toiminnan ja sen aiheuttaman käänteisinduktioilmiön. Kokeellisten töiden suunnittelu ja käytännön toteutus tuo esille sen, miten värähtelypiiri rakennetaan ja esimerkin siitä mitä töitä oppilaiden kanssa kannattaisi tehdä, missä järjestyksessä ne kannattaisi tehdä. Töiden ohjeistuksen yhteydessä tuodaan hahmottavan lähestymistavan mukaisesti tuodaan esille millaisia kvalitatiivisiä havaintoja ja merkityksiä ja millainen käsiterakenne oppilaille voi töiden teosta muodostua. Koska tutkimuksessa tuli esille, että värähtelypiirityö tukee vain osittain oppilaita ymmärtämään etenevää sähkömagneettista aaltoa ja on hyödyllinen yksittäisiä käsitteitä yhteenkokoavana tekijänä. Osa ilmiön opetuksesta jää edelleen abstraktille pohjalle ja sen varaan miten opettaja sen osaa selittää. Tämän vuoksi tutkielmassa pohditaan alussa myös ontologisia ja episteemisia näkökulmia. fi
dct.language fi
ethesis.language.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin
ethesis.language Finnish en
ethesis.language suomi fi
ethesis.language finska sv
ethesis.thesistype pro gradu-avhandlingar sv
ethesis.thesistype pro gradu -tutkielmat fi
ethesis.thesistype master's thesis en
ethesis.thesistype.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis
dct.identifier.urn URN:NBN:fi-fe2017112252151
dc.type.dcmitype Text

Files in this item

Files Size Format View
Katja_Palomaki_PRO_GRADU.pdf 747.4Kb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record