dc.date.accessioned |
2013-06-03T07:43:24Z |
und |
dc.date.accessioned |
2017-10-24T12:04:33Z |
|
dc.date.available |
2013-06-03T07:43:24Z |
und |
dc.date.available |
2017-10-24T12:04:33Z |
|
dc.date.issued |
2013-06-03T07:43:24Z |
|
dc.identifier.uri |
http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/2793 |
und |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10138.1/2793 |
|
dc.title |
Värähtelypiiri etenevän sähkömagneettisen aallon ymmärtämisen tukena |
fi |
ethesis.discipline |
Teaching of Physics |
en |
ethesis.discipline |
Fysiikan opettajan koulutus |
fi |
ethesis.discipline |
Utbildning av fysiklärare |
sv |
ethesis.discipline.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/7bbed77b-f96e-42f6-b452-a10b5cdd9579 |
|
ethesis.department.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/3acb09b1-e6a2-4faa-b677-1a1b03285b66 |
|
ethesis.department |
Institutionen för fysik |
sv |
ethesis.department |
Department of Physics |
en |
ethesis.department |
Fysiikan laitos |
fi |
ethesis.faculty |
Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten |
sv |
ethesis.faculty |
Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta |
fi |
ethesis.faculty |
Faculty of Science |
en |
ethesis.faculty.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca |
|
ethesis.university.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97 |
|
ethesis.university |
Helsingfors universitet |
sv |
ethesis.university |
University of Helsinki |
en |
ethesis.university |
Helsingin yliopisto |
fi |
dct.creator |
Palomäki, Katja |
|
dct.issued |
2013 |
|
dct.language.ISO639-2 |
fin |
|
dct.abstract |
Ilman fysiikan ja sähkömagnetismiin liittyvien asioiden osaamista, eivät ihmiset osaisi jatkuvasti kehittää uusia sovelluksia, kuten esimerkiksi langattomasti tietoa siirtäviä laitteita. Siksi on erittäin tärkeää, että lukiolaiset oppivat sähkömagneettisten ilmiöiden ja sovellusten merkityksiä. Myös lukion opetussuunnitelmassa (LOPS 2003) määritellään sähkömagneettista säteilyä tuottava värähtelypiiri yhdeksi keskeisistä sisällöistä.
Tässä tutkielmassa tutkitaan voiko värähtelypiiri tukea oppilasta ymmärtämään miten etenevä sähkömagneettinen aalto eli sähkömagneettiset kentät etenevät. Tutkielmassa perehdytään myös siihen mitä käsitteitä lukiolaisen on pitänyt opiskella aiemmin voidakseen ymmärtää värähtelypiirin toiminnan ja sen aiheuttaman käänteisinduktioilmiön.
Kokeellisten töiden suunnittelu ja käytännön toteutus tuo esille sen, miten värähtelypiiri rakennetaan ja esimerkin siitä mitä töitä oppilaiden kanssa kannattaisi tehdä, missä järjestyksessä ne kannattaisi tehdä. Töiden ohjeistuksen yhteydessä tuodaan hahmottavan lähestymistavan mukaisesti tuodaan esille millaisia kvalitatiivisiä havaintoja ja merkityksiä ja millainen käsiterakenne oppilaille voi töiden teosta muodostua.
Koska tutkimuksessa tuli esille, että värähtelypiirityö tukee vain osittain oppilaita ymmärtämään etenevää sähkömagneettista aaltoa ja on hyödyllinen yksittäisiä käsitteitä yhteenkokoavana tekijänä. Osa ilmiön opetuksesta jää edelleen abstraktille pohjalle ja sen varaan miten opettaja sen osaa selittää. Tämän vuoksi tutkielmassa pohditaan alussa myös ontologisia ja episteemisia näkökulmia. |
fi |
dct.language |
fi |
|
ethesis.language.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin |
|
ethesis.language |
Finnish |
en |
ethesis.language |
suomi |
fi |
ethesis.language |
finska |
sv |
ethesis.thesistype |
pro gradu-avhandlingar |
sv |
ethesis.thesistype |
pro gradu -tutkielmat |
fi |
ethesis.thesistype |
master's thesis |
en |
ethesis.thesistype.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis |
|
dct.identifier.urn |
URN:NBN:fi-fe2017112252151 |
|
dc.type.dcmitype |
Text |
|