Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Koulumetsät opetuksessa

Show full item record

Title: Koulumetsät opetuksessa
Author(s): Liimatta, Kati
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Science, Department of Geosciences and Geography
Discipline: Geography
Language: Finnish
Acceptance year: 2013
Abstract:
Tutkimuksen tarkoituksena on käsitellä koulumetsien käyttöä opetuksessa päiväkodeissa ja kouluissa. Koulumetsät tarkoittavat tässä tutkielmassa koulun lähellä sijaitsevia metsiä, joilla on ympäristökasvatuksen kannalta merkittäviä sosiaalisia-, luonto- ja virkistysarvoja. Tutkimuksessa perehdytään aiheeseen erityisesti maantiedon kannalta. Tavoitteena on selvittää, miten koulumetsiä käytetään hyväksi koulujen ja päiväkotien toiminnassa, millaisia asioita maasto-opetus edellyttää ja millaiset tekijät lisäävät koulun lähellä sijaitsevien koulumetsien käyttöä opetuksessa. Lisäksi tavoitteena on ottaa selvää siitä, mitä lisäarvoa koulumetsät voivat antaa maantiedon opetukselle. Aineisto on kerätty Suomen Luonnonsuojeluliiton hankkeessa 'Koulumetsät arvoonsa – yhteistyöllä suojelua ja ympäristökasvatusta', jonka tavoitteina on löytää koulutuksen kannalta arvokkaita metsiä, varmistaa niiden säilyminen sekä edistää koulumetsien huomioon ottamista suunnittelussa ja päätöksenteossa. Kyselylomakkeeseen tuli vastauksia 72 kappaletta. Vastaajat olivat pääosin lastentarhanopettajia, luokanopettajia ja aineenopettajia. Lisäksi tutkielmaa varten haastateltiin viittä kyselyyn vastannutta henkilöä maantiedon metsäopetukseen liittyen. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että metsiä käytetään paljon ympäristötietoisuuden kasvattamiseen. Tavoitteina metsässä tapahtuvalle opetukselle olivat vastaajien mukaan oppilaiden luontosuhteen kehittäminen sekä metsien opetuskäytön lisääminen. Tähän voidaan pyrkiä tuottamalla opettajille metsien hyödyntämiseen liittyvä materiaaleja sekä lisäämällä opettajien koulutusta aiheesta. Metsän käyttöön liittyvät ongelmat koskevat oppilaitoksen etäisyyttä metsästä, metsien katoamista ja kutistumista sekä luonnontilaisuuden vähenemistä. Kaikki nämä ongelmat vaikeuttavat metsien käyttöä ympäristökasvatuksessa. Maantiedon opetuksessa metsiä hyödynnetään eniten karttoja ja jääkauden jälkiä opetettaessa.Tärkeintä metsässä tapahtuvassa opetuksessa oli haastattelujen mukaan oppilaiden oma toiminta.


Files in this item

Files Size Format View
Koulumetsat_opetuksessa.pdf 1.038Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record