Tutkimuksen tarkoituksena on käsitellä koulumetsien käyttöä opetuksessa päiväkodeissa ja kouluissa. Koulumetsät tarkoittavat tässä tutkielmassa koulun lähellä sijaitsevia metsiä, joilla on ympäristökasvatuksen kannalta merkittäviä sosiaalisia-, luonto- ja virkistysarvoja. Tutkimuksessa perehdytään aiheeseen erityisesti maantiedon kannalta. Tavoitteena on selvittää, miten koulumetsiä käytetään hyväksi koulujen ja päiväkotien toiminnassa, millaisia asioita maasto-opetus edellyttää ja millaiset tekijät lisäävät koulun lähellä sijaitsevien koulumetsien käyttöä opetuksessa. Lisäksi tavoitteena on ottaa selvää siitä, mitä lisäarvoa koulumetsät voivat antaa maantiedon opetukselle.
Aineisto on kerätty Suomen Luonnonsuojeluliiton hankkeessa 'Koulumetsät arvoonsa – yhteistyöllä suojelua ja ympäristökasvatusta', jonka tavoitteina on löytää koulutuksen kannalta arvokkaita metsiä, varmistaa niiden säilyminen sekä edistää koulumetsien huomioon ottamista suunnittelussa ja päätöksenteossa. Kyselylomakkeeseen tuli vastauksia 72 kappaletta. Vastaajat olivat pääosin lastentarhanopettajia, luokanopettajia ja aineenopettajia. Lisäksi tutkielmaa varten haastateltiin viittä kyselyyn vastannutta henkilöä maantiedon metsäopetukseen liittyen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että metsiä käytetään paljon ympäristötietoisuuden kasvattamiseen. Tavoitteina metsässä tapahtuvalle opetukselle olivat vastaajien mukaan oppilaiden luontosuhteen kehittäminen sekä metsien opetuskäytön lisääminen. Tähän voidaan pyrkiä tuottamalla opettajille metsien hyödyntämiseen liittyvä materiaaleja sekä lisäämällä opettajien koulutusta aiheesta. Metsän käyttöön liittyvät ongelmat koskevat oppilaitoksen etäisyyttä metsästä, metsien katoamista ja kutistumista sekä luonnontilaisuuden vähenemistä. Kaikki nämä ongelmat vaikeuttavat metsien käyttöä ympäristökasvatuksessa. Maantiedon opetuksessa metsiä hyödynnetään eniten karttoja ja jääkauden jälkiä opetettaessa.Tärkeintä metsässä tapahtuvassa opetuksessa oli haastattelujen mukaan oppilaiden oma toiminta.