Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Ymmärtämistä ulkoa opettelun sijaan : opetuspaketti peruskoulun trigonometriaan

Show simple item record

dc.date.accessioned 2013-12-02T06:56:31Z und
dc.date.accessioned 2017-10-24T12:22:30Z
dc.date.available 2013-12-02T06:56:31Z und
dc.date.available 2017-10-24T12:22:30Z
dc.date.issued 2013-12-02T06:56:31Z
dc.identifier.uri http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/3308 und
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138.1/3308
dc.title Ymmärtämistä ulkoa opettelun sijaan : opetuspaketti peruskoulun trigonometriaan fi
ethesis.discipline Teaching of Mathematics en
ethesis.discipline Matematiikan opettajan koulutus fi
ethesis.discipline Utbildning av matematiklärare sv
ethesis.discipline.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/C3b2c51e-946b-441e-829f-14e18bcff245
ethesis.department.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/61364eb4-647a-40e2-8539-11c5c0af8dc2
ethesis.department Institutionen för matematik och statistik sv
ethesis.department Department of Mathematics and Statistics en
ethesis.department Matematiikan ja tilastotieteen laitos fi
ethesis.faculty Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten sv
ethesis.faculty Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta fi
ethesis.faculty Faculty of Science en
ethesis.faculty.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca
ethesis.university.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97
ethesis.university Helsingfors universitet sv
ethesis.university University of Helsinki en
ethesis.university Helsingin yliopisto fi
dct.creator Tamminen, Linnea
dct.issued 2013
dct.language.ISO639-2 fin
dct.abstract Tutkielmassa tarkastellaan tutkivan oppimisen menetelmän soveltamismahdollisuuksia yläkoulun trigonometrian opetuksessa GeoGebra-avusteisessa työskentelyssä. Tutkielmassa on tehty opetuspaketti yläkoulun trigonometriaan. Opetuspakettiin kuuluu viisi oppituntia, joiden aiheet ovat kolmioiden yhdenmuotoisuus, Pythagoraan lause sekä suorakulmaisen kolmion trigonometria: sivun ja kulman ratkaiseminen sinin ja kosinin avulla sekä tangentti. Oppitunnin rakenne on nelivaiheinen: ongelman asettaminen, tiedon ja selitysten luominen, uuden tiedon hankkiminen ja luominen sekä asiantuntijuuden jakaminen. Oppitunnit toteutetaan keskustelujen, tehtäväpaperien ja GeoGebra-sovelmien avulla. Opetuspakettiin valittujen menetelmien, tehtävien ja työskentelytapojen tarkoituksena on kehittää oppilaan ymmärrystä opittavasta aiheesta oman oivaltamisen kautta. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä sekä oppituntien suunnittelun pohjana on toiminut niin sanottu TPACK-malli. Se auttaa huomioimaan opettajan asiantuntijuuden rakentumisen kolme eri osa-aluetta erikseen sekä niiden väliset yhteydet. Nämä kolme osa-aluetta ovat sisältötieto eli itse aineenhallinta, pedagoginen tietämys sekä teknologinen tietämys. Sisältönä on tässä tutkielmassa trigonometria, joka on keskeisessä asemassa yläkoulun matematiikan opetuksessa. Pedagogiikkana on tutkivan oppimisen menetelmä ja teknologiana toimii GeoGebra. Tutkielman teoriaosuudessa tarkastellaan TPACK-mallia, tutkivan oppimisen menetelmää, tieto- ja viestintätekniikkaa opetuskäytössä sekä esitellään aiempia tutkimuksia aiheesta. Oppitunteja testattiin Helsingin yliopiston aineenopettajille tarkoitetulla GeoGebra-kurssilla. Palautteiden pohjalta raportoidaan kehitysajatuksia paketin parantamiseen. Saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että tällä tavalla opettaminen voisi motivoida oppilaita enemmän sekä lisätä oppilaan omaa oivaltamista ja ymmärtämistä trigonometrian käsitteiden omaksumisessa. fi
dct.language fi
ethesis.language.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin
ethesis.language Finnish en
ethesis.language suomi fi
ethesis.language finska sv
ethesis.thesistype pro gradu-avhandlingar sv
ethesis.thesistype pro gradu -tutkielmat fi
ethesis.thesistype master's thesis en
ethesis.thesistype.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis
dct.identifier.urn URN:NBN:fi-fe2017112252396
dc.type.dcmitype Text

Files in this item

Files Size Format View
Pro gradu, Linnea Tamminen.pdf 1.599Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record