Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Kestävä kehitys ja koulutuksen vaikuttavuus

Show full item record

Title: Kestävä kehitys ja koulutuksen vaikuttavuus
Author(s): Runonen, Maria
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Science, Department of Geosciences and Geography
Discipline: Geography
Language: Finnish
Acceptance year: 2013
Abstract:
Sustainable development is an ambiguous and wide term. Determining it has always been a challenge and there still isn't any unambiguous definition to it. Normally the term is considered to contain different kind of extents and also in this study sustainable development is divided into four extents: ecological, economic, cultural and societal. Education for sustainable development aims to improve on developing all the mentioned divisions in a sustainable way: without wasting natural resources or exceeding nature's endurance. This study investigates the effectiveness of Finnish Environmental School Sykli's sustainable development training in select learning institutions in the area of southern Finland. The used data is literature about sustainable development and different learning theories, webropol inquiry and professional interviews. Inquiry was sent as a hyperlink for all of those who were taking part in Sykli's education for sustainable development over the years 2009 to 2012, and the interviewees were chosen from the academies where participating to inquiry was most active. Data was analyzed in both qualitative and quantitative methods. In the literature analysis came out that deep understanding of sustainable development is quite challenging and because of that also the education of sustainable development can be difficult. On the other hand also the term is really wide and assimilating it well takes quite a lot. Because of that learning should be contextual or position- and context-bounded and the student must construct the new data above the existing data. Results from webropol inquiry pointed out that participants had had benefits especially when it came to developing their own academy in a concrete way, but they also felt easier to acquire issues of sustainable development. The interviews showed out that learning wasn't too deep in every situation and received information wasn't put into practice in a way that education for sustainable development aims to. But on the other hand all of the interviewees felt that they had benefitted from the education both personal and organization level. Education for sustainable development that Sykli organizes can be found effective among participants. Education effected both personally and to develop participant's own organization. This argument is supported by the webropol inquiry and the interviews. However effectiveness of education hasn't always been as deep as it's aimed to. To improve effectiveness sustainable development should be understood better as a wide term and to see it reaching all sections of life. That way knowledge would transform to action.
Kestävä kehitys on käsitteenä monisyinen ja laaja. Sen määritteleminen on kautta aikojen ollut haasteellista, eikä yksiselitteistä määritelmää ole vieläkään olemassa. Yleensä käsitteen ajatellaan sisältävän eri ulottuvuuksia ja tässäkin tutkielmassa kestävä kehitys jaetaan neljään ulottuvuuteen: ekologiseen, taloudelliseen, kulttuuriseen ja yhteiskunnalliseen. Kestävän kehityksen koulutuksella pyritään edistämään kaikkien näiden osa-alueiden kehittämistä kestävällä tavalla eli luonnonvaroja tuhlaamatta ja luonnon kestokykyä ylittämättä. Tutkielmassa selvitetään Suomen ympäristöopisto Syklin kestävän kehityksen täydennyskoulutuksen vaikuttavuutta eräissä oppilaitoksissa Etelä-Suomen alueella. Tutkimuksen aineistona käytetään kestävään kehitystä ja erilaisia oppimisteorioita koskevaa kirjallisuutta, webropol-kyselynä toteutettua lomaketutkimusta, sekä asiantuntijahaastatteluita. Lomakekysely lähetettiin linkkinä vuosina 2009–2012 Syklin kestävän kehityksen koulutuksiin osallistuneille henkilöille ja haastateltavat valittiin niistä oppilaitoksista, joissa osallistuminen kyselytutkimukseen oli aktiivista. Aineistoa tutkittiin sekä kvalitatiivisin että kvantitatiivisin menetelmin. Kirjallisuusanalyysissa käy ilmi, että kestävän kehityksen syvällinen ymmärtäminen on melko haasteellista ja tästä syystä lähtökohtaisesti siihen liittyvä koulutus voi olla vaikeaa. Toisaalta myös käsite on laaja ja sen haltuun ottaminen vaatii melko paljon. Tästä syystä oppimisen tulee olla kontekstuaalista eli tilanne- ja asiayhteyteen sidonnaista ja oppijan tulee rakentaa tietoa itse jo oppimansa tiedon päälle. Webropol-kyselyn pohjalta saadut tulokset osoittivat, että koulutuksiin osallistuneet olivat kokeneet saavansa apua erityisesti oppilaitoksensa konkreettiseen kehittämiseen, mutta myös eväitä henkilökohtaisella tasolla asioiden omaksumiseen. Haastatteluissa kävi ilmi, ettei oppiminen aivan joka tilanteessa ollut erityisen syvällistä, eikä saatuja tietoja aina osattu soveltaa käytäntöön aivan sillä laajuudella, mihin kestävän kehityksen koulutuksella pyritään. Toisaalta kaikki haastateltavat kokivat kuitenkin hyötyneensä koulutuksesta sekä henkilökohtaisella että organisaatiotasolla. Syklin järjestämällä kestävän kehityksen koulutuksella voidaan siis nähdä olevan vaikuttavuutta koulutuksen käyneisiin sekä henkilökohtaisesti että oppilaitoksen kehittämistyötä ajatellen. Sekä nettikysely että haastattelut tukivat tätä väitettä. Vaikuttavuus ei kuitenkaan aina ollut aivan niin syvällistä kuin mihin pyritään. Vaikuttavuuden lisäämiseksi kestävä kehitys täytyisi ymmärtää käsitteenä paremmin ja nähdä sen ulottuvan elämän kaikille osa-alueille. Siten tietämys muuttuisi vahvemmin toiminnaksi.


Files in this item

Files Size Format View
GRADU_ALL_PAGES.pdf 1.023Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record