Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Verrannon käyttö lääkelaskennan opetuksessa lähihoitajakoulutuksessa

Show simple item record

dc.date.accessioned 2014-06-02T09:56:39Z und
dc.date.accessioned 2017-10-24T12:21:31Z
dc.date.available 2014-06-02T09:56:39Z und
dc.date.available 2017-10-24T12:21:31Z
dc.date.issued 2014-06-02T09:56:39Z
dc.identifier.uri http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/3747 und
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138.1/3747
dc.title Verrannon käyttö lääkelaskennan opetuksessa lähihoitajakoulutuksessa fi
ethesis.discipline Teaching of Mathematics en
ethesis.discipline Matematiikan opettajan koulutus fi
ethesis.discipline Utbildning av matematiklärare sv
ethesis.discipline.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/C3b2c51e-946b-441e-829f-14e18bcff245
ethesis.department.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/61364eb4-647a-40e2-8539-11c5c0af8dc2
ethesis.department Institutionen för matematik och statistik sv
ethesis.department Department of Mathematics and Statistics en
ethesis.department Matematiikan ja tilastotieteen laitos fi
ethesis.faculty Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten sv
ethesis.faculty Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta fi
ethesis.faculty Faculty of Science en
ethesis.faculty.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca
ethesis.university.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97
ethesis.university Helsingfors universitet sv
ethesis.university University of Helsinki en
ethesis.university Helsingin yliopisto fi
dct.creator Lyly, Eija Susanna
dct.issued 2014
dct.language.ISO639-2 fin
dct.abstract Matematiikka oppiaineena on hyvin keskeinen lähihoitajakoulutuksessa. Lääkelaskennan osaaminen on oleellinen osa ammatillisia opintoja ja matematiikan opetuksen tulee tukea niitä taitoja, joita opiskelija tulee tarvitsemaan lääkelaskennassa. Tämän lisäksi aiemmissa tutkimuksissa on osoitettu, että matematiikan osaaminen on suoraan verrannollinen myös muuhun osaamiseen. Matematiikan osaamisessa on eroja. Lähtötasotestin perusteella lähihoitajaopiskelijoiden keskitaso on jonkin verran valtakunnallista keskitasoa heikompi. Tutkielmassa on käsitelty lyhyesti syitä yleisesti matematiikan oppimisen eroihin sekä pohdittu nimenomaan lähihoitajaopiskelijoiden heikon tason syitä. Tutkielma on toteutettu Järvenpään Seurakuntaopistolla ja työn tarkoituksena on pohtia matematiikan merkitystä lähihoitajien koulutuksessa ja työssä. Tutkielmassa käsitellään matematiikan ja lääkelaskennan opetusta, sekä tullaan tarkastelemaan matematiikan ja hoitotyön kurssien sisältöjä sekä näitä oppiaineita opettavien opettajien yhteistyötä. Erityisesti keskitytään verrannon opettamiseen, sen avulla lääkelaskujen laskemiseen, sekä analysoidaan verrannon käytön positiivisia ja negatiivisia puolia opetuksessa. Oppilaitoksessa, jossa tutkielma on toteutettu, on aiemmin ollut käytössä kolme tapaa laskea lääkelaskuja. Nämä ovat päättely, annoskaava ja verranto. Lääkehoidon opettaja oli pitkän uransa aikana huomannut, että vaikka opiskelijoille opetettiin kaikki tavat, niin käytännön harjoituksia tehtäessä opiskelijat itse valitsivat lopulta tavaksi verrannon. Näin hän pikku hiljaa päätyi itse opettamaan vain tämän yhden tavan opiskelijoille. Tutkielmassa on testattu alkukartoituksella vuonna 2013 aloittaneiden lähihoitajaopiskelijoiden lähtötaso. Tämän jälkeen heidän oppimistaan on seurattu ja verrannollisuuden osaamisen taso analysoitu kurssilla järjestetyn välikokeen perusteella. Verrannollisuuden opiskelijat oppivat varsin hyvin. Vaikeuksia tuottivat yksikkömuunnokset ja sanalliset tehtävänannot. Muutoin verrannollisuuden käyttö lääkelaskennassa ja matematiikassa on ollut muihin tapoihin verrattuna yksinkertaisin ja suoraviivaisin tapa sekä opettajalle että opiskelijalle. Sitä on voitu hyödyntää matematiikan opetuksessa muun muassa prosenttilaskennassa. Matematiikkaa heikosti osaavat opiskelijat hyötyvät eniten siitä, että käytössä olevia laskutapoja on vain yksi. Paremmin matematiikkaa osaavalle tällä ei ole yhtä suurta merkitystä. fi
dct.language fi
ethesis.language.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin
ethesis.language Finnish en
ethesis.language suomi fi
ethesis.language finska sv
ethesis.thesistype pro gradu-avhandlingar sv
ethesis.thesistype pro gradu -tutkielmat fi
ethesis.thesistype master's thesis en
ethesis.thesistype.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis
dct.identifier.urn URN:NBN:fi-fe2017112251151
dc.type.dcmitype Text

Files in this item

Files Size Format View
Gradu.pdf 7.916Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record