Tutkielmassa käsitellään 2D-pelien toteutuksissa käytettävistä pelimoottoreista Unity, XNA ja MonoGame. Tutkielman menetelminä ovat kirjallisuustutkimus sekä esimerkkisovellusten avulla tehty vertailu ja pohdinta.
Tietokonepeleihin tutustutaan esittelemällä pelien tyylilajeja esimerkkipelien avulla. Pelimoottoreita ja niissä käytettäviä ohjelmointikieliä tarkastellaan yleisimpien ominaisuuksien osalta. Unity käsitellään omana lukunaan ja XNA sekä MonoGame käydään läpi omana lukunaan. Lopuksi esitellään Unityllä sekä MonoGamella toteutettu esimerkkipeli. Toteutusten sekä tutkielman teorian avulla pohditaan ja vertaillaan Unityn ja MonoGamen ratkaisuja 2D-pelien totetutuksessa. 2D-pelien tyypillisistä ominaisuuksista tarkempaan tarkasteluun valitaan peliikkunoiden välinen navigointi, pelilaudan kooostaminen sekä tekstuurien ja animaatioiden toteutus.