Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Tietokoneen hyödyntäminen avaruusgeometrian opettamisessa

Show simple item record

dc.date.accessioned 2014-12-01T10:19:04Z und
dc.date.accessioned 2017-10-24T12:21:38Z
dc.date.available 2014-12-01T10:19:04Z und
dc.date.available 2017-10-24T12:21:38Z
dc.date.issued 2014-12-01T10:19:04Z
dc.identifier.uri http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/4325 und
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138.1/4325
dc.title Tietokoneen hyödyntäminen avaruusgeometrian opettamisessa fi
ethesis.discipline Teaching of Mathematics en
ethesis.discipline Matematiikan opettajan koulutus fi
ethesis.discipline Utbildning av matematiklärare sv
ethesis.discipline.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/C3b2c51e-946b-441e-829f-14e18bcff245
ethesis.department.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/61364eb4-647a-40e2-8539-11c5c0af8dc2
ethesis.department Institutionen för matematik och statistik sv
ethesis.department Department of Mathematics and Statistics en
ethesis.department Matematiikan ja tilastotieteen laitos fi
ethesis.faculty Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten sv
ethesis.faculty Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta fi
ethesis.faculty Faculty of Science en
ethesis.faculty.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca
ethesis.university.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97
ethesis.university Helsingfors universitet sv
ethesis.university University of Helsinki en
ethesis.university Helsingin yliopisto fi
dct.creator Laakso, Pekka
dct.issued 2014
dct.language.ISO639-2 fin
dct.abstract Tietotekniikkaa hyödynnetään nykyään kaikkialla yhteiskunnassa enemmän kuin koskaan ennen. Myös eri oppiaineiden opetuksen yhteydessä käytetään nykyään paljon erilaisia teknisiä apuvälineitä. Matematiikan opettamisessa tietotekniikan avulla on kuitenkin omat haasteensa, kaavojen kirjoittaminen ja kuvien piirtäminen ei ole yhtä helppoa kuin kynän ja paperin avulla, sillä matematiikkassa on paljon vaatimuksia kirjoitusasun ja muotoilun suhteen. Matemaattisen tekstin muotoilu ja erilaisten kuvioiden piirtäminen tietokoneella voi olla melko haastavaa. Haasteista huolimatta on tietotekniikka kuitenkin erittäin hyödyllinen apuväline. Parhaimmillaan sen avulla voi säästää paljonkin aikaa verrattuna esimerkiksi liitutaululle tai dokumenttiprojektoriin tehtäviin merkintöihin. Opetusmateriaalien uudelleenkäyttö ja jakaminen helpottuvat, kuvioiden kokoa voi muuttaa helposti ja kappaleiden konstruoiminen sekä avaaminen on helppoa ja nopeaa. Varsinkin kolmiulotteisten kappaleiden piirtäminen voi olla tietokoneella huomattavasti nopeampaa kuin käsin. Tässä teoksessa pohditaan avaruusgeometrian opettamista kouluissa. Milloin opetus on järkevää toteuttaa tietokoneen avulla ja milloin kannattaa pysytellä perinteisissä menetelmissä. Miksi tietokonetta kannattaisi hyödyntää opetuksessa ja miten opetus käytännössä tapahtuu, kun tietokonetta halutaan hyödyntää. Käytännön opetuksen kannalta tässä perehdytään tarkemmin GeoGebra-ohjelmistoon. Sillä on mahdollista kohtuullisen helposti sekä kirjoittaa matemaattisia kaavoja, että piirtää matemaattisia kuvioita. Ohjelmisto mahdollistaa myös tietynlaisten havainnollistavien animaatioiden tekemisen. Esimerkiksi kappaleiden koon muuttaminen voidaan tehdä suoraan liukukytkimestä. GeoGebran uudemmissa versioissa on mahdollista myös piirtää kolmiulotteisia kappaleita. Näitä avaruusgeometrisia kappaleita voidaan myös pyörittää eli toisin sanottuna niitä voidaan tarkastella mistä kulmasta tahansa. Kappaleiden pyörittäminen helpottaa avaruusgeometristen kappaleiden hahmottamista. Pyörittämisen avulla kappaleita voidaan tarkastella helposti useasta kulmasta. Esitietoina oletetaan, että lukijalla on jonkinlainen käsitys eri tietokoneohjelmistojen käyttämisestä. Esimerkeissä käytettävän GeoGebra-ohjelmiston asentamista ei käydä läpi, mutta niissä käytettävät toiminnot opastetaan vaihe vaiheelta. Konkreettiset esimerkit lukiomatematiikasta ohjeistetaan tekemään vaihe vaiheelta. Ohjeiden avulla pyritään siihen, että lukija pystyy tarvittaessa itse tekemään havainnollistavia esityksiä ja lisää esimerkkejä. Esimerkkitehtävien lisäksi pohditaan sitä, miten muuten opettaja voi hyödyntää tietotekniikkaa opetuksessaan. GeoGebra-ohjelmistoa voi hyödyntää esimerkiksi kokeiden piirrosten tekemisessä, interaktiivisuuden ja leikinomaisuuden lisäämiseen oppitunneilla tai oppimaterialin tekemiseen ja jakamiseen. fi
dct.language fi
ethesis.language.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin
ethesis.language Finnish en
ethesis.language suomi fi
ethesis.language finska sv
ethesis.thesistype pro gradu-avhandlingar sv
ethesis.thesistype pro gradu -tutkielmat fi
ethesis.thesistype master's thesis en
ethesis.thesistype.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis
dct.identifier.urn URN:NBN:fi-fe2017112251899
dc.type.dcmitype Text

Files in this item

Files Size Format View
ProGradu_PekkaLaakso.pdf 2.305Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record