Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Polkujen kulumiseen vaikuttavat tekijät Sipoonkorvessa

Show simple item record

dc.date.accessioned 2014-12-01T10:46:25Z und
dc.date.accessioned 2017-10-24T12:15:01Z
dc.date.available 2014-12-01T10:46:25Z und
dc.date.available 2017-10-24T12:15:01Z
dc.date.issued 2014-12-01T10:46:25Z
dc.identifier.uri http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/4326 und
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138.1/4326
dc.title Polkujen kulumiseen vaikuttavat tekijät Sipoonkorvessa fi
ethesis.discipline Geography en
ethesis.discipline Maantiede fi
ethesis.discipline Geografi sv
ethesis.discipline.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/4576c495-ef57-422c-8e0b-10da121f09e4
ethesis.department.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/3d45b9d6-7f3a-4008-a01f-6f27f2263ec4
ethesis.department Institutionen för geovetenskaper och geografi sv
ethesis.department Department of Geosciences and Geography en
ethesis.department Geotieteiden ja maantieteen laitos fi
ethesis.faculty Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten sv
ethesis.faculty Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta fi
ethesis.faculty Faculty of Science en
ethesis.faculty.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca
ethesis.university.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97
ethesis.university Helsingfors universitet sv
ethesis.university University of Helsinki en
ethesis.university Helsingin yliopisto fi
dct.creator Ilkka, Emma
dct.issued 2014
dct.language.ISO639-2 fin
dct.abstract Path erosion is one of the most visible impacts of hiking and in addition to ecological problems, it reduces visitors's possibilities to enjoy surrounding nature. As a part of path management, it is important to understand what factors will affect erosion. This study tries to find the factors that are responsible of path erosion in Sipoonkorpi area, near Helsinki, Finland. The foundation of Sipoonkorpi National Park in 2011 has increased the need for new marked paths and other services. Since the current services are still scarce, it is yet possible to effectively affect their placement and number. Path erosion was measured in 387 points that were placed randomly along paths. The data collected from every measuring point included the width of a path, the depth of a path, slope steepness, forest type and soil type. Furthermore, digital dataset was used to calculate the distance between every measuring point and the nearest parking area or densely build area. The effect of independent variables to width and depth was tested with generalized linear models (GLM), generalized additive models (GAM) and hierarchical partitioning. Both the width of a path and the depth of a path was best explained by a generalized additive model that included soil type, slope steepness and distance. According to hierarchical partitioning, distance, soil type and sidehill steepness have the greatest impact on the width of a path, and soil type, sidehill steepness and forest type have the greatest impact on the width of a path. In general, generalized additive models explained deviance better than generalized linear models and independent variables managed to explain width better than depth. Based on these results, the widest paths are located in sidehills with exposed rock. It is difficult to keep a balance on a sloping terrain and as a result, slipping feet will destroy vegetation, especially lichen, and widen the path. High hills with exposed rock tops are particularly fragile to trampling because their vegetation is usually fragile and hikers tend to wander around when searching the best view or trying to find their way back to the path. The impact of distance on erosion is evident, as the widest paths are located near parking areas or residental areas. The impact of distance is similar than the impact of visitor numbers investigated in previous studies. Differing from previous studies, fall line steepness explained very poorly width or depth. en
dct.abstract Polkujen kuluminen on yksi näkyvämpiä retkeilyn aiheuttamia ympäristöongelmia, joka ekologisten haittojen lisäksi heikentää retkeilijöiden mahdollisuuksia nauttia ympäröivästä luonnosta. Kulumiseen vaikuttavien tekijöiden ymmärtäminen on tärkeä osa haittojen torjuntaa ja siksi tämä tutkimus pyrkii löytämään ne tekijät, jotka vaikuttavat kulumisen määrään Sipoonkorven alueella. Sipoonkorven kansallispuiston perustaminen vuonna 2011 on lisännyt painetta uusien retkeilyreittien ja -palveluiden rakentamiselle. Koska palvelut ovat tällä hetkellä vielä vähäisiä, niiden sijoittamiseen ja määrään voidaan vielä tehokkaasti vaikuttaa. Polkujen kulumista mitattiin 387 satunnaisesti sijoitetulla mittauspisteellä, joista kerättiin talteen polun leveys, polun syvyys, rinnekaltevuus, metsätyyppi ja maalaji. Aineistoa täydennettiin digitaalisen kartta-aineiston avulla, jolla laskettiin jokaiselle mittauspisteelle etäisyys lähimpään parkkipaikkaan tai tiiviisti rakennettuun alueeseen. Selittävien muuttujien vaikutusta leveyteen ja syvyyteen testattiin yleistetyillä lineaarisilla malleilla (GLM), yleistetyillä additiivisilla malleilla (GAM) sekä hierarkkisella osituksella. Sekä polun leveyttä että syvyyttä selitti parhaiten yleistetty additiivinen malli, jossa olivat mukana maalaji, rinnekaltevuus ja etäisyys. Hierarkkisen osituksen mukaan leveyteen vaikuttavat eniten etäisyys, maalaji ja rinnekaltevuus poikittain polkuun nähden. Syvyyteen puolestaan vaikuttavat eniten maalaji, rinnekaltevuus poikittain polkuun nähden sekä metsätyyppi. Yleistetyt additiiviset mallit selittivät hajontaa yleistettyjä lineaarisia malleja paremmin ja tutkimuksessa mukana olleet selittävät muuttujat selittivät paremmin leveyden kuin syvyyden vaihtelua. Tulosten perusteella kulumiselle herkimmät polut sijaitsevat sivusuuntaan viettävillä kallioalueilla. Tällaisissa kohdissa retkeilijöiden on vaikea pysytellä kaltevalla pinnalla, jonka seurauksena jalkojen lipeäminen kuluttaa erityisesti herkkää jäkälää ja leventää polkua entisestään. Korkealla sijaitsevat avokalliot ovat muutenkin kulumisen riskialueita, koska niiden kasvillisuus on herkkää ja retkeilijät vaeltelevat ympäriinsä etsien parasta näköalaa tai yrittäessään löytää takaisin polulle. Etäisyyden vaikutus kulumiseen näkyy leveimpien polkujen sijoittumisena lähelle parkkipaikkoja sekä asutusta, ja sen vaikutus on samansuuntainen aikaisemmissa tutkimuksissa havaittujen kävijämäärien vaikutuksen kanssa. Aikaisemmista tutkimuksista poiketen polun suuntaisen rinnekaltevuuden vaikutus leveyteen ja syvyyteen on hyvin heikko. fi
dct.language fi
ethesis.language.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin
ethesis.language Finnish en
ethesis.language suomi fi
ethesis.language finska sv
ethesis.thesistype pro gradu-avhandlingar sv
ethesis.thesistype pro gradu -tutkielmat fi
ethesis.thesistype master's thesis en
ethesis.thesistype.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis
dct.identifier.urn URN:NBN:fi-fe2017112251416
dc.type.dcmitype Text

Files in this item

Files Size Format View
Polkujen_kuluminen.pdf 9.277Mb PDF
gradu_abstract.pdf 41.23Kb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record