Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Studerandes förklaringsmodeller gällande glödlampors ljusstyrka i likströmskretsar

Show simple item record

dc.date.accessioned 2015-02-17T13:44:49Z und
dc.date.accessioned 2017-10-24T12:03:37Z
dc.date.available 2015-02-17T13:44:49Z und
dc.date.available 2017-10-24T12:03:37Z
dc.date.issued 2015-02-17T13:44:49Z
dc.identifier.uri http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/4496 und
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138.1/4496
dc.title Studerandes förklaringsmodeller gällande glödlampors ljusstyrka i likströmskretsar sv
ethesis.discipline Teaching of Physics en
ethesis.discipline Fysiikan opettajan koulutus fi
ethesis.discipline Utbildning av fysiklärare sv
ethesis.discipline.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/7bbed77b-f96e-42f6-b452-a10b5cdd9579
ethesis.department.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/3acb09b1-e6a2-4faa-b677-1a1b03285b66
ethesis.department Institutionen för fysik sv
ethesis.department Department of Physics en
ethesis.department Fysiikan laitos fi
ethesis.faculty Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten sv
ethesis.faculty Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta fi
ethesis.faculty Faculty of Science en
ethesis.faculty.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca
ethesis.university.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97
ethesis.university Helsingfors universitet sv
ethesis.university University of Helsinki en
ethesis.university Helsingin yliopisto fi
dct.creator Mattila, Markus
dct.issued 2015
dct.language.ISO639-2 swe
dct.abstract Studerandes begreppsförståelse är av stort intresse inom fysikundervisningen. Inte minst eftersom slutprov och eventuella förhör ofta ämnar att summativt bedöma just denna begreppsförståelse. De olika fysikaliska begreppen förekommer dock inte som från varandra isolerade entiteter, utan är kopplade till varandra på olika sätt via modeller. I den här undersökningen utreds hurdana förklaringsmodeller studerande använder då de förklarar glödlampors relativa ljusstyrka i likströmskretsar. Förutom själva förklaringsmodellerna så undersöks även hur studerandes användning av förklaringsmodeller ändras då de löser samma uppgift andra gången. Dessutom granskas hurdana förklaringsmodeller används av de studerande som är bra på att lösa de framförda likströmskretsuppgifterna. Som grund för forskningen användes transkriberade intervjuer där studerande skulle göra förutsägelser om likströmskretsar som presenterades för dem. Som intervjuobjekt fungerade femton (N=15) studerande på Helsingfors universitet vilka alla var ämneslärarstuderande med fysik som biämne. Ur detta material plockades sex (N=6) studerande vilkas svar analyserades med hjälp av en latent innehållsanalys. Totalt tretton olika förklaringsmodeller kunde urskiljas i studerandes resonemang. Då studerande löste samma uppgift för andra gången kunde två saker observeras. Om lamporna i likströmskretsen hade samma resistans så minskade de studerande i regel på antalet förklaringsmodeller de använde. Men om lamporna i likströmskretsen hade olika resistans så kunde motsvarande minskning inte observeras. De studerande som ofta resonerade korrekt i uppgifterna använde sig av förklaringsmodeller där begreppen elektrisk effekt eller energi framkom. sv
dct.language sv
ethesis.language.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/swe
ethesis.language Swedish en
ethesis.language ruotsi fi
ethesis.language svenska sv
ethesis.thesistype pro gradu-avhandlingar sv
ethesis.thesistype pro gradu -tutkielmat fi
ethesis.thesistype master's thesis en
ethesis.thesistype.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis
dct.identifier.urn URN:NBN:fi-fe2017112252146
dc.type.dcmitype Text

Files in this item

Files Size Format View
Pro-gradu_FinalTH.pdf 3.970Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record