Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Lentokentän paikkamielikuvien muodostuminen internetin lentokenttäarvioinneissa

Show full item record

Title: Lentokentän paikkamielikuvien muodostuminen internetin lentokenttäarvioinneissa
Author(s): Manninen, Emma-Liina
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Science, Department of Geosciences and Geography
Discipline: Geography
Language: Finnish
Acceptance year: 2015
Abstract:
The standardisation of airports has turned airports into similar non-places without history and connection to their surroundings. Recently the business environment of airports has become tougher, as airports are forced to compete for passengers in order to stay in business. The non-place character is a competition disadvantage for an airport, and therefore new means need to be developed in order to sustain competitiveness. A wide range of services as well as local culture are used to create a sense of place at an airport. The passengers are being offered new experiences and airports are even advertised with the experience orientation. The objective of this thesis is to find out whether the hard work on improving the image of the airports with spectacular projects has had an effect on how the passengers see the airport or does their view still represent the stereotypical image. The primary research question is how people perceive the airport today and are the perceptions in line with the definition of a non-place. I went through 195 airport reviews from ten European airports. Applying the discourse analysis I studied the different views of the airports that have arisen. The repeating patterns were divided into six themes according to their topics, in other words six different discourses were used to discuss airports. The customer reviews comprised the images of an airport as a physical building, a sensory environment, a hangout, a subject of a change, a social setting and as a visiting card of the area in question. A discourse analysis is based on a thought that the language is not a neutral describer of the reality, but rather the language builds the reality and is itself a product of culture. In other words, the themes that have arisen do not represent the absolute truth about the essence of an airport, but they rather provide different viewpoints on the concept of an airport. As I reviewed the discourses I found out that both the past and the present of the airports have their impacts on the images the passengers have about the airport in question. Though travelling is an essential part of the western lifestyle and the airports have become mundane, airports still represent modernity and terminals are important buildings. On the other hand, to this day the images of the past appear to have an impact on the experience of the flying passengers. According to the airport reviews, airports have both the characteristics of a place and a non-place. Still the passengers do not automatically see the standardisation of the airports as a negative feature, as the effectiveness and the similarity of the airports eases the travelling, and the widespread of the Internet helps keeping the important things always at hand. A part of the survey participants found that airports could standardise even further and concentrate on the needs of the passengers instead of local culture.
Lentokenttien standardoituminen on muokannut lentokentistä keskenään samankaltaisia, ympäristöstään irrallisia ja historiattomia epäpaikkoja. Viime aikoina lentokenttien toimintaympäristö on muuttunut aiempaa ankarammaksi ja lentokentät joutuvat kilpailemaan lentomatkustajista pysyäkseen toiminnassa. Epäpaikkamainen luonne ei ole lentokentälle eduksi, joten on täytynyt kehitellä uusia keinoja pärjätäkseen kilpailussa. Lentokentän paikkakokemukseen on panostettu monipuolisten palveluiden ja paikallisen kulttuurin avulla. Pro gradu –tutkielmassani halusin selvittää, onko lentokenttien imagotyö näyttävine projekteineen vaikuttanut matkustajien kokemuksiin lentokentästä vai vieläkö lentokentästä vallitsee stereotyyppinen mielikuva. Tutkimuskysymyksinäni olivat, minkälaisena paikkana lentokenttä tänä päivänä koetaan ja vastaavatko vallalla olevat mielikuvat epäpaikan määritelmää. Kävin lävitse 195 lentokenttäarviointia kymmeneltä eurooppalaiselta lentokentältä. Tarkastelin diskurssianalyysin avulla arvioinneissa esiin nousseita tapoja kertoa lentokentästä, jotka järjestyivät kuuteen eri teemaan. Lentokentästä puhuttiin siis kuuden diskurssin kautta. Asiakasarviointien valossa lentokenttään suhtaudutaan fyysisenä rakennuksena, aistittavana ympäristönä, ajanviettopaikkana, muutoksen kohteena, sosiaalisena näyttämönä sekä alueen käyntikorttina. Diskurssianalyysi pohjautuu ajatukseen, että kieli ei ole todellisuuden neutraali kuvajainen, vaan kieli rakentaa todellisuutta ja on itsessäänkin kulttuurin tuote. Esiinnousseet teemat eivät siis kerro absoluuttista totuutta lentokentän olemuksesta, vaan tarjoavat erilaisia näkökulmia lentokentän hahmottamiseen. Lentokenttäarviointien perusteella lentokentällä on sekä paikan että epäpaikan piirteitä, mutta matkustajat eivät koe lentokenttien standardoituneisuutta automaattisesti huonona asiana, sillä tehokkuus ja samankaltaisuus tekevät matkanteosta vaivattomampaa. Osa vastaajista oli sitä mieltä, että lentokentät voisivat jopa yhdenmukaistua vieläkin enemmän ja huomioida paikallisten kulttuurin sijaan lentomatkustajien toiveita. Lentokenttien pyrkimykset erottua kokemuksellisuuden avulla tuntuivat menneen matkustajilta ohi, sillä matkustajien mielikuvat heijastelivat menneisyyden muokkaamia stereotyyppisiä tapoja hahmottaa lentokenttäympäristöä. Vaikka matkustaminen on oleellinen osa 2000-luvun länsimaista elämäntapaa ja lentokentät ovat arkipäiväistyneet, suhtaudutaan lentokenttään edelleen moderniuden edustajana ja terminaali on tärkeä rakennus.


Files in this item

Files Size Format View
Pro gradu.pdf 1.803Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record