Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Miten etähallintaa harjoitetaan UNICEF:n ohjelmassa? : diskurssianalyysi tasa-arvoisen koulutuksen ohjelmasta

Show simple item record

dc.date.accessioned 2016-03-18T11:22:48Z und
dc.date.accessioned 2017-10-24T12:15:47Z
dc.date.available 2016-03-18T11:22:48Z und
dc.date.available 2017-10-24T12:15:47Z
dc.date.issued 2016-03-18T11:22:48Z
dc.identifier.uri http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/5364 und
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138.1/5364
dc.title Miten etähallintaa harjoitetaan UNICEF:n ohjelmassa? : diskurssianalyysi tasa-arvoisen koulutuksen ohjelmasta fi
ethesis.discipline Geography en
ethesis.discipline Maantiede fi
ethesis.discipline Geografi sv
ethesis.discipline.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/4576c495-ef57-422c-8e0b-10da121f09e4
ethesis.department.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/3d45b9d6-7f3a-4008-a01f-6f27f2263ec4
ethesis.department Institutionen för geovetenskaper och geografi sv
ethesis.department Department of Geosciences and Geography en
ethesis.department Geotieteiden ja maantieteen laitos fi
ethesis.faculty Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten sv
ethesis.faculty Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta fi
ethesis.faculty Faculty of Science en
ethesis.faculty.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca
ethesis.university.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97
ethesis.university Helsingfors universitet sv
ethesis.university University of Helsinki en
ethesis.university Helsingin yliopisto fi
dct.creator Inkinen, Essi
dct.issued 2016
dct.language.ISO639-2 fin
dct.abstract This study concentrates on UNICEF's program The Investment Case of Education and Equity and analyse it based on Foucault's concept of governmentality. Special interest is in questions about how you can govern from trough the program from distance and how the principles of governmentality can be seen in this specific program. International organizations have rose on the side of states to the global field of power. The UN and UNICEF are one of the biggest of them and their area of influence covers the whole world. UNICEF published in the beginning of the year 2105 the program, which concentrates on developing children's possibilities for education and its quality in developing countries. One of its main goals is to prevent every school age child the possibility to go to school and lift the quality of education. With the concept of governmentality, I try analyse how power and governing can be seen in the program and its different shapes. The concept tries to create a link between different shapes of power and subjective processes. My aim is to analyse the program I have chosen trough governmentalities three main perspective; creating a problem, solving the problem and the discourse of the program. On top of this I try to open up the main goals of the program. I use discourse analysis to do this. en
dct.abstract Tutkimuksessa perehdytään UNICEF:n ohjelmaan tasa-arvoisesta koulutuksesta ja analysoidaan sitä Foucault'n luoman hallintamentaliteetin käsitteen avulla. Tarkastelussa on erityisesti, miten etähallintaa voi ohjelman kautta harjoittaa hallintamentaliteetin käsitteen periaatteiden kautta sekä miten nämä ohjelmassa ilmenevät. Kansainvälinen hallinnan kentälle on valtioiden rinnalle noussut yhä vahvempana tekijänä kansainväliset organisaatiot. YK ja UNICEF kuuluvat suurempien organisaatioiden joukkoon ja niiden vaikutusalueet on laajentunut kattamaan koko maailman. UNICEF:n vuoden 2015 julkaisema ohjelma tasa-arvoisesta koulutuksesta keskittyy parantamaan lasten ja nuorten kouluttautumisen mahdollisuuksia sekä sen laatua kehitysmaissa. Sen pyrkimyksenä on taata jokaiselle kouluikäiselle mahdollisuus koulunkäyntiin sekä nostaa opetuksen laatua. Hallintamentaliteetti käsitteen avulla pyrin analysoimaan ohjelmassa ilmenevää hallintaa ja sen erilaisia muotoja. Käsitteen tarkoitus on muodostaa linkki eri vallan sekä hallinnan muotojen sekä subjektiivisten prosessien välille. Pyrin analysoimaan valitsemaani ohjelmaa kolmen eri hallintamentaliteetin pääperiaatteen pääperiaatteen kautta; ongelman muodostamisen, ongelman ratkaisemisen sekä diskurssin kautta. Tämän lisäksi avaan ohjelman päämääriä. fi
dct.language fi
ethesis.language.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin
ethesis.language Finnish en
ethesis.language suomi fi
ethesis.language finska sv
ethesis.thesistype pro gradu-avhandlingar sv
ethesis.thesistype pro gradu -tutkielmat fi
ethesis.thesistype master's thesis en
ethesis.thesistype.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis
dct.identifier.urn URN:NBN:fi-fe2017112251845
dc.type.dcmitype Text

Files in this item

Files Size Format View
gradu.pdf 201.7Kb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record