Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Flipp eller flopp : att undervisa geografi på gymnasienivå med flipped classroom

Show full item record

Title: Flipp eller flopp : att undervisa geografi på gymnasienivå med flipped classroom
Author(s): Linden, Mecki
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Science, Department of Geosciences and Geography
Discipline: Geography
Language: Swedish
Acceptance year: 2016
Abstract:
The purpose of this study was both to establish Finnish geography teachers' experiences on and opinions of the active teaching method flipped classroom, and to examine the impact of the method on high school students learning outcome in natural geography. The aim was to aquire information on how familiar geography teachers are with flipped classroom and what qualifications they have on using an active teaching method that requires technological knowledge. The experiences and opinions about flipped classroom of geography teachers (n=49) were charted using an e-mail survey. The teaching experiment (n=32) was implemented as a field experiment in a first year geography class at a high school in Southern Finland. The results were analysed using a statistical analysis program and presented through graphs and citations. The survey shows that Finnish geography teachers are familiar with flipped classroom but that only a few of the respondents use the method in their work. The most common excuses among the teachers for not using flipped classroom, or not being interested in learning new teaching methods, is a lack of time and resources. The teachers' technology skills are good and they agree on the fact that geography education is better when technology is implemented in the classroom. The teaching experiment shows that the teaching method used didn't affect the students' learning outcomes substantially but a small negative impact was nevertheless shown. Active education methods need to be implemented in the Finnish classrooms in order to meet the goals of the new curriculum. Digitized matriculation examinations, new curricula and a new distribution of courses places new demands on geographical education. Geography is, fortunately, a subject that easly allows different educational ideas and methods to be used.
Syftet med den här forskningen var att kartlägga geografilärares erfarenheter och åsikter om undervisningsmetoden flipped classroom, samt att undersöka hur metoden påverkar elevers inlärningsresultat i naturgeografi i gymnasiet. Målet var att få reda på hur bekanta geografilärare är med flipped classroom samt vilka förutsättningar de har för att kunna använda sig av en aktiv undervisningsmetod som kräver kunskaper i informationsteknik. Finländska geografilärares (n=49) erfarenheter och åsikter kartlades med hjälp av en elektronisk enkät. Undervisningsexperimentet (n=32) utfördes som en fältundersökning i GE1-kursen i ett gymnasium i södra Finland. Resultaten analyserades med hjälp av statistiska analyser och presenterades i form av figurer eller citat. Forskningen visar att finländska geografilärare är bekanta med flipped classroom men att de inte använder metoden i någon större utsträckning, mestadels på grund av tidsbrist. Kunskaperna i informationsteknik är goda och det är allmänt godkänt att geografiundervisningen gynnas av elektroniska undervisningsmetoder. Största delen av geografilärarna använder sig av IT i undervisningen. Elevernas inlärningsresultat påverkades inte nämnvärt av flipped classroom men en svag negativ inverkan kunde urskiljas. Undervisningsexperimentet introducerade eleverna till en aktiv inlärningsmetod. För att uppfylla målen i den nya läroplanen behöver nya elevcentrerade undervisningsmetoder tas i bruk. Den nya läroplanen, digitaliserade studentskrivningar och en ny timfördelning ställer nya krav på geografiundervisningen. För att nå målen bör nya elevcentrerade undervisningsmetoder införas och då kan flipped classroom vara en bra början. Som skolämne består geografin av många olika delområden som lämpar sig ypperligt för olika typer av elevcentrerade och digitaliserade undervisningsmetoder.


Files in this item

Files Size Format View
Gradu_Linden.pdf 4.048Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record