Tutkielmassa tarkastellaan matematiikan historiallista kehitystä, uusimpia opetussuunnitelmia New Math-liikkeen ideoiden pohjalta luotuja opetussuunnitelmia. Historiaa käydään läpi aina varhaishistoriasta 1700-luvulle ja verrataan tätä matematiikan historiallista kehitystä opetussuunnitelmiin pohjautuvaan matematiikan opetuksen etenemiseen Opetushallituksen ohjeiden Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 ja Lukion opetussuunnitelman perusteet 2015 pohjalta. 1960- ja 1970-luvuilla vaikuttaneen New Math -liikkeen ideoiden synnyttämät opetussuunnitelmat tuovat erilaisen näkökulman matematiikan opetuksen etenemiseen lähtökohtien ollessa lähes täysin vastakohtaiset nykyisiin opetussuunnitelmiin ja matematiikan historialliseen kehitykseen verrattaessa. Suomalaisittain New Math tunnetaan nimellä Uusi matematiikka ja muistetaan kenties parhaiten joukko-opin sisällyttämisestä peruskouluun jo alaluokilta asti.
Tutkielmassa edetään ensin tarkastellen yleistä matematiikan historiaa ja kulttuurien filosofisia lähtökohtia matematiikan kehittymiselle. Puhtaasta historian tarkastelusta siirrytään opetussuunnitelmien vaiheittaiseen tutkimiseen samalla vertaillen opetussuunnitelmien mukaista etenemistä historialliseen kehitykseen. Tutkielmassa edetään lähtien peruskoulun alaluokista (1-2) siirtyen keskimmäisten vuosiluokkien (3-6) kautta yläluokille (7-9), jonka jälkeen tarkastellaan lukion opetussuunnitelmaa pääasiallisesti keskittyen pitkään oppimäärään. New Math -liikkeen historiaa ja vaikutusta opetussuunnitelmiin käydään läpi erillisessä kappaleessa samalla verraten tätä muutosta uusimpiin opetussuunnitelmiin ja matematiikan historialliseen kehitykseen.