Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Korkean rakentamisen vaikutus katutilaan : vertailussa Helsinki ja Rotterdam

Show full item record

Title: Korkean rakentamisen vaikutus katutilaan : vertailussa Helsinki ja Rotterdam
Author(s): Kupiainen, Pieta
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Science, Department of Geosciences and Geography
Discipline: Regional Studies
Language: Finnish
Acceptance year: 2016
Abstract:
The amount of urban dwellers is rising and housing shortage is a constant problem in cities. To prevent urban sprawl, Helsinki has decided to build high-rise. The future high-rise areas Keski-Pasila and Kalasatama are being built right now. At the same time several urban planners and urban theorists are concerned about the effect that tall buildings have on the urban public space on ground level. Indeed, high-rise buildings produce long shadows and sometimes hard winds to the ground level. Also they very often have monotonous facades. This master's thesis will be examining the relation between high-rise buildings and urban public space. There is very little scientific literature about the topic. The thesis evolves around the question of how can we design convivial urban public space on the ground level of high-rise buildings. Moreover what makes a good public space? The methods used are interviews and a comparative study. In the absence of high-rises in Finland, a case in point was found in Rotterdam, The Netherlands. A closer examination of two areas is conducted: the future high-rise area Keski-Pasila in Helsinki and the high-rise area of Kop van Zuid in Rotterdam. Expert interviews were held in both cities and opinions about the topic seemed to vary. The results of the study show a set of criteria on how to mitigate the negative effects of high-rises on urban public space. The successes and failures of Rotterdam can guide good practices of future high-rise projects everywhere. The criteria should be applied to high-rise projects already in the planning phase. The most important aspects of a good public space on street level of high-rises are a mixed-use of functions, permeability, active use of the plinth and pedestrian friendly surroundings.
Kaupunkiväestön kasvaminen ja asuntopula aiheuttavat kaupungeille paineita rakentaa ylöspäin. Kaupunkirakenteen hajautumisen estäminen on tärkeä tavoite, ja Helsingissä se on päätetty estää rakentamalla korkeasti. Kalasatamaan ja Keski-Pasilaan on rakenteilla useiden pilvenpiirtäjien kompleksit. Useat kaupunkisuunnittelijat ovat kuitenkin ilmaisseet huolensa korkean rakentamisen vaikutuksista katutilaan. Korkean rakentamisen tiedetään tuottavan varjoista, tuulista ja usein monotonista katutilaa. Tutkielma tarkastelee korkean rakentamisen ja katutilan suhdetta, sillä sitä on ennestään tutkittu hyvin vähän. Keskeinen tutkimuskysymys on, miten korkeiden rakennusten juurelle saadaan suunniteltua miellyttävää katutilaa. Ensin on kuitenkin selvitettävä mitä on miellyttävä katutila. Menetelminä ovat asiantuntijahaastattelut ja vertailu. Korkeasti rakennettujen vertailukohteiden puuttuessa Suomesta, näkökulmaa aiheeseen haetaan ulkomailta. Helsingin vertailukohteeksi valikoitui korkeasti rakennettu Rotterdam Alankomaissa. Tarkemmin pureudutaan Helsingin Keski-Pasilan kaavaluonnokseen ja Rotterdamin Kop van Zuid-nimisen alueen toteutukseen. Aiheesta haastateltiin useita asiantuntijoita niin Helsingistä kuin Rotterdamistakin. Mielenkiintoista oli, miten mielipiteet aiheesta vaihtelivat eri kaupunkisuunnittelijoiden kesken. Tutkimuksessa saatiin selville kuinka korkeiden rakennusten negatiivisia vaikutuksia voidaan vähentää ja ehkäistä katutasossa. Rotterdamin onnistumisista ja epäonnistumisista voidaan vielä ottaa mallia myös Suomessa. Tutkimustuloksena ovat katutilan suunnittelun hyvät käytännöt korkeiden rakennusten juurella. Käytäntöjä on mahdollista soveltaa kaikkiin suunniteltaviin korkeisiin rakennuksiin hyvän katutilan tuottamiseksi. Tärkeimpiä katutilan elävyyteen vaikuttavia tekijöitä ovat sekoittunut rakenne, pohjakerroksen läpäisevyys ja aktiivisuus sekä jalankulkijoiden priorisointi.


Files in this item

Files Size Format View
Pro Gradu Pieta Kupiainen.pdf 3.064Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record