Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Assessing pollutant ventilation in city planning alternatives using a large-eddy simulation

Show simple item record

dc.date.accessioned 2016-10-10T07:28:53Z und
dc.date.accessioned 2017-10-24T12:04:09Z
dc.date.available 2016-10-10T07:28:53Z und
dc.date.available 2017-10-24T12:04:09Z
dc.date.issued 2016-10-10T07:28:53Z
dc.identifier.uri http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/5808 und
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138.1/5808
dc.title Assessing pollutant ventilation in city planning alternatives using a large-eddy simulation en
ethesis.discipline Meteorology en
ethesis.discipline Meteorologia fi
ethesis.discipline Meteorologi sv
ethesis.discipline.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/C435e734-91f7-48bf-a255-e9d6101e7fca
ethesis.department.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/3acb09b1-e6a2-4faa-b677-1a1b03285b66
ethesis.department Institutionen för fysik sv
ethesis.department Department of Physics en
ethesis.department Fysiikan laitos fi
ethesis.faculty Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten sv
ethesis.faculty Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta fi
ethesis.faculty Faculty of Science en
ethesis.faculty.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca
ethesis.university.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97
ethesis.university Helsingfors universitet sv
ethesis.university University of Helsinki en
ethesis.university Helsingin yliopisto fi
dct.creator Kurppa, Mona
dct.issued 2016
dct.language.ISO639-2 eng
dct.abstract This thesis is a case study of the impact of urban planning on local air quality along a planned city boulevard in western Helsinki. The aim of this study is to analyse ventilation and dispersion of traffic-related air pollutants inside street canyons and courtyards in four alternative city block design versions. In particular, whether the format and variation of building height can improve air quality in future planned neighbourhoods and as such, help improve the decision-making process in city planning. The study employs a large-eddy simulation (LES) model PALM with embedded Lagrangian stochastic particle and canopy models to simulate transport of pollutants (air parcels) and the aerodynamic impact of street trees and a surrounding forest on pollutant transport. The embedded models are revised by the author to take into account the horizontal heterogeneity of the particle sources and plant canopy. Furthermore, three-dimensional two-way self-nesting is used for the first time in PALM in this study. High-resolution simulations are conducted over a real urban topography under two contrasting meteorological conditions with neutral and stable stratification and south-western and eastern wind direction, respectively. The comparison of the different boulevard-design versions is based on analysing the temporal mean particle concentrations, the turbulent vertical particle flux densities and the particle dilution rate. Differences in flux densities between the versions show a strong dependence on urban morphology whereas the advection-related dilution rate depends on the volume of unblocked streamwise street canyons. A suggestive ranking of the versions is performed based on the horizontal mean values of the analysis measures (separately for the boulevard, the other street canyons, the courtyards and the surroundings). Considering both meteorological conditions, the design version with variable building height and short canyons along the boulevard outperforms the other design versions based on the ranking. This is especially pronounced in stable conditions. Surprisingly, variability in building shape did not induce clear improvements in ventilation. This is the first high-resolution LES study conducted over a real urban topography applying sophisticated measures to assess pollutant dispersion and ventilation inside street canyons and courtyards. en
dct.abstract Tässä pro gradu -työssä tutkittiin kaupunkisuunnittelun vaikutusta paikalliseen ilmanlaatuun Helsingin yleiskaavassa 2050 nykyiselle Hämeenlinnanväylälle suunnitteilla olevalla kaupunkibulevardilla kaupungin länsiosassa. Tavoitteena oli verrata liikenteen päästöjen kulkeutumista ja tuulettumista pois katukuiluista ja sisäpihoilta käyttäen neljää erilaista kaupunkikorttelimalli, ja tutkia voiko rakentamisratkaisuilla parantaa ilmanlaatua. Tutkimus tehtiin käyttäen suurten pyörteiden simulaatiomallia (large-eddy simulation, LES) PALM. Lisäksi malliin on liitetty Lagrangelainen stokastinen hiukkasmalli, jolla simuloitiin hiukkasten (ilmapakettien) kulkeutumista ilmavirtauksen mukana, sekä kasvillisuusmalli, joka huomioi katupuiden ja läheisen metsän aerodynaamisen vaikutuksen ilmanvirtaukseen ja näin ollen myös hiukkasten kulkeutumiseen. Tutkimusta varten hiukkas- ja kasvillisuusmalleja kehitettiin ottamaan huomioon sekä hiukkaslähteiden että puiden sijainnin horisontaalisen vaihtelevuuden. Lisäksi mallisimulaatioissa hyödynnettiin ensimmäistä kertaa ominaisuutta, jossa ison laskenta-alueen sisällä on määritelty pienempi ja tiheähilaisempi laskenta-alue, mahdollistaen samanaikaisesti sekä suuren laskenta-alueen että riittävän laskentaerotuskyvyn. Mallisimulaatiot tehtiin todellisen kaupunkitopografian yllä käyttäen korkeaa laskentaerotuskykyä kahdessa eri säätilanteessa, neutraalisti ja stabiilisti kerrostuneelle rajakerrokselle lounais- ja itätuulella. Eri kortteliversioita arvioitiin tarkastelemalla keskimääräisiä hiukkaspitoisuuksia, turbulenttista pystysuuntaista hiukkasvuotieheyttä sekä hiukkaspitoisuuksien laimenemisnopeutta. Erot hiukkasvuotiheyden voimakkuudessa määräytyivät rakennusten muodon ja orientaation mukaan, kun taas laimenemisnopeus riippui virtauksen esteettömyydestä. Kortteliversiot luokiteltiin laskemalla analyysimuuttujien aluekeskiarvot erikseen bulevardille, muille katukuiluille, sisäpihoille ja ympäristölle, ja asettamalla kortteliversiot paremmuusjärjestykseen kaikkien muuttujien perusteella. Molemmat meteorologiset olosuhteet huomioiden, korttelimalli vaihtelevalla rakennuskorkeudella ja suurella määrällä risteyksiä bulevardia pitkin osoittautui luokittelun mukaan parhaaksi vaihtoehdoksi. Tämä havaittiin etenkin stabiilissa säätilanteessa, joka yleensä johtaa huonoon ilmanlaatuun Helsingissä. Yllättäen, rakennusmuodon vaihtelevuus ei osoittanut voimistavan tuulettumista. Tämä on ensimmäinen todellisen kaupunkitopografian yllä suoritettu korkean laskentaresoluution LES-tutkimus, jossa päästöjen kulkeutumista ja tuulettumista arvioidaan käyttäen useita suoria ja aiempaa monimutkaisempia mittareita. Tuloksia tullaan hyödyntämään kaupunkisuunnittelussa ja päätöksenteon tukena, kun tavoitteena on rakentaa mahdollisimman puhtaita elinympäristöjä. fi
dct.language en
ethesis.language.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/eng
ethesis.language English en
ethesis.language englanti fi
ethesis.language engelska sv
ethesis.thesistype pro gradu-avhandlingar sv
ethesis.thesistype pro gradu -tutkielmat fi
ethesis.thesistype master's thesis en
ethesis.thesistype.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis
dct.identifier.urn URN:NBN:fi-fe2017112252106
dc.type.dcmitype Text

Files in this item

Files Size Format View
progradu_monakurppa.pdf 15.46Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record