dc.date.accessioned |
2016-11-28T08:21:54Z |
und |
dc.date.accessioned |
2017-10-24T12:04:17Z |
|
dc.date.available |
2016-11-28T08:21:54Z |
und |
dc.date.available |
2017-10-24T12:04:17Z |
|
dc.date.issued |
2016-11-28T08:21:54Z |
|
dc.identifier.uri |
http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/5879 |
und |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10138.1/5879 |
|
dc.title |
Ylioppilastutkinnon fysiikan kokeet 2006–2015 : Bloomin taksonomia ja koetehtävän vaikeus |
fi |
ethesis.discipline |
Teaching of Physics |
en |
ethesis.discipline |
Fysiikan opettajan koulutus |
fi |
ethesis.discipline |
Utbildning av fysiklärare |
sv |
ethesis.discipline.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/7bbed77b-f96e-42f6-b452-a10b5cdd9579 |
|
ethesis.department.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/3acb09b1-e6a2-4faa-b677-1a1b03285b66 |
|
ethesis.department |
Institutionen för fysik |
sv |
ethesis.department |
Department of Physics |
en |
ethesis.department |
Fysiikan laitos |
fi |
ethesis.faculty |
Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten |
sv |
ethesis.faculty |
Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta |
fi |
ethesis.faculty |
Faculty of Science |
en |
ethesis.faculty.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca |
|
ethesis.university.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97 |
|
ethesis.university |
Helsingfors universitet |
sv |
ethesis.university |
University of Helsinki |
en |
ethesis.university |
Helsingin yliopisto |
fi |
dct.creator |
Laakkonen, Marja-Liisa |
|
dct.issued |
2016 |
|
dct.language.ISO639-2 |
fin |
|
dct.abstract |
Määrittelin Bloomin uudistettua taksonomiaa ohjeena pitäen luokitteluperusteet ylioppilastutkinnon fysiikan koetehtäville. Niiden avulla määritin kullekin kevään 2006–2015 ylioppilastutkinnon fysiikan koetehtävälle sen hyväksyttävästi vastaamisessa vaadittavat tiedon- ja sen käsittelyntasot eli Bloomin luokat. Koetehtävät painottuivat ymmärtää-tasolle ja pelkästään muistaa-tason tehtäviä oli hyvin vähän.
Koetehtävien vaikeuden arvioimiseen käytin klusterianalyysiä. Syöttötietona oli tehtävän pistejakauma ja siihen vastaamatta jättäneiden lukumäärä. Klusterien tulkitsin edustavan kolmea vaikeusastetta: helpot, helpohkot ja vaikeat.
Vaikeusasteen ja Bloomin luokan yhteyttä tutkin Fisherin tarkalla testillä. Tuloksista kävi ilmi, että korkeimpien Bloomin luokkien tehtävät kuuluivat vaikeat-klusteriin. Lisäksi tutkin alustavasti vaikeat-klusterin osajoukkoa, jonka tehtävissä ilmeni ei-toivottuja ominaisuuksia. |
fi |
dct.language |
fi |
|
ethesis.language.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin |
|
ethesis.language |
Finnish |
en |
ethesis.language |
suomi |
fi |
ethesis.language |
finska |
sv |
ethesis.thesistype |
pro gradu-avhandlingar |
sv |
ethesis.thesistype |
pro gradu -tutkielmat |
fi |
ethesis.thesistype |
master's thesis |
en |
ethesis.thesistype.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis |
|
dct.identifier.urn |
URN:NBN:fi-fe2017112252463 |
|
dc.type.dcmitype |
Text |
|