Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Liikenteen hinnoittelun vaikutus vähittäiskaupan saavutettavuuteen : tarkastelussa joukkoliikenteen hinnoittelu-uudistus

Show simple item record

dc.date.accessioned 2017-02-20T13:59:29Z und
dc.date.accessioned 2017-10-24T12:16:09Z
dc.date.available 2017-02-20T13:59:29Z und
dc.date.available 2017-10-24T12:16:09Z
dc.date.issued 2017-02-20T13:59:29Z
dc.identifier.uri http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/5952 und
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138.1/5952
dc.title Liikenteen hinnoittelun vaikutus vähittäiskaupan saavutettavuuteen : tarkastelussa joukkoliikenteen hinnoittelu-uudistus fi
ethesis.discipline Regional Studies en
ethesis.discipline Aluetiede fi
ethesis.discipline Regionvetenskap sv
ethesis.discipline.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/E14e9eed-a08b-4a09-99e1-232003ef28ab
ethesis.department.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/3d45b9d6-7f3a-4008-a01f-6f27f2263ec4
ethesis.department Institutionen för geovetenskaper och geografi sv
ethesis.department Department of Geosciences and Geography en
ethesis.department Geotieteiden ja maantieteen laitos fi
ethesis.faculty Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten sv
ethesis.faculty Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta fi
ethesis.faculty Faculty of Science en
ethesis.faculty.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca
ethesis.university.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97
ethesis.university Helsingfors universitet sv
ethesis.university University of Helsinki en
ethesis.university Helsingin yliopisto fi
dct.creator Numminen, Kalle
dct.issued 2017
dct.language.ISO639-2 fin
dct.abstract Kaupan sijaintilogiikka on johtanut palveluiden keskittymiseen keskustan ulkopuolisiin keskittymiin ja heikentänyt keskustojen palvelutarjontaa tehden autosta ylivertaisen kulkumuodon nopeutensa puolesta. Asetelma on vaikea kaupunkisuunnittelussa asetettujen tavoitteiden, tiiviin kaupunkirakenteen ja kestävien liikkumismuotojen edistämisen kannalta. Kestävien liikkumismuotojen edistäminen ja auton negatiivisten vaikutusten ehkäisy hinnoittelemalla on kuuma puheenaihe liikennepolitiikassa. Tutkimus on painottunut autoilun määrän ja ruuhkien taloustieteellisiin tutkimuksiin, eikä ole ottanut kantaa hinnoittelun tuomiin saavutettavuusvaikutuksiin. Palveluiden saavutettavuudessa tapahtuukin matkojen pidentymisen ja matka-aikamuutosten lisäksi kustannuksiin liittyviä muutoksia. Mitä liikenteen hinnoittelu tarkoittaa palvelujen saavutettavuuden kannalta? Työn tavoitteena oli selvittää, 1) millaisia hinta- ja kustannusrakenteita esiintyy palveluiden saavutettavuuden näkökulmasta pääkaupunkiseudulla ja miten ne ovat linjassa kaupunkisuunnittelun tavoitteiden kanssa, 2) miten joukkoliikenteen lippujen hinnoittelu-uudistus vaikuttaa toisaalta palveluiden saavutettavuuteen ja 3) joukkoliikenteen kilpailukykyyn suhteessa yksityisautoiluun. Hinnoittelun vaikutusta saavutettavuuteen selvitettiin kustannussaavutettavuuden käsitteen avulla. Pääkaupunkiseudun kahdeksan suurimman kauppakeskuksen kustannussaavutettavuus laskettiin Metropaccess tutkimusryhmän matka-aikamatriisin perusteella tilastoruuduista lähimpään kauppakeskukseen autolla ja joukkoliikenteellä. Joukkoliikenteessä kokonaiskustannuksiin laskettiin matka-aika ja lipun hinta aikuisten kausilipun ja arvolipun mukaan nykyisessä ja tulevassa hinnoittelumallissa. Automatkan kokonaiskustannuksiin huomioitiin matka-aika, auton kulut kilometrikorvauksen mukaan ja toisessa mallissa polttoainekulujen mukaan sekä mahdollinen pysäköinnin hinta kauppakeskuksen paikoitushallissa 1,5 tunnin asioinnin mukaan. Tulosten perusteella saavutettavuus eroaa merkittävästi kulkumuodoittain. Liikennejärjestelmässä esiintyy hintarakenteita, jotka vaikuttavat saavutettavuuteen matka-ajoista poiketen. Keskustan kauppakeskusten saavutettavuus autolla on huono, kannustaen asiointiin kehäteiden kauppakeskuksissa. Hinnoittelu-uudistuksen myötä joukkoliikenteen saavutettavuudessa tapahtuu muutoksia erityisesti kuntarajojen tuntumassa. Hinnoittelu-uudistuksella ei ole dramaattista vaikutusta kulkutapojen väliseen tasapainoon, vaikka vertailu ei ollutkaan tässä suhteessa yksiselitteistä. fi
dct.language fi
ethesis.language.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin
ethesis.language Finnish en
ethesis.language suomi fi
ethesis.language finska sv
ethesis.thesistype pro gradu-avhandlingar sv
ethesis.thesistype pro gradu -tutkielmat fi
ethesis.thesistype master's thesis en
ethesis.thesistype.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis
dct.identifier.urn URN:NBN:fi-fe2017112251736
dc.type.dcmitype Text

Files in this item

Files Size Format View
Kalle_Numminen_Gradu.pdf 10.37Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record