Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Simulointipohjainen Goal-Derived Design -käyttöliittymäsuunnittelumenetelmä ketterässä ohjelmistokehityksessä

Show full item record

Title: Simulointipohjainen Goal-Derived Design -käyttöliittymäsuunnittelumenetelmä ketterässä ohjelmistokehityksessä
Author(s): Rautanen, Antti
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Science, Department of Computer Science
Discipline: Computer science
Language: Finnish
Acceptance year: 2017
Abstract:
Modernissa ja ketterässä ohjelmistokehityksessä käyttöliittymälle asetetaan korkeat vaatimukset. Reaktorilla käytetään GUIDe-prosessimallia varmistamaan hyvän käyttöliittymän tuottaminen. Kirjallisuudessa on raportoitu viidestä keskeistä ongelmasta ketterän ohjelmistokehityksen ja käyttöliittymäsuunnittelun yhdistämisessä. Tässä työssä tutkittiin tapaustutkimuksen keinoin miten kirjallisuudesta tunnistetut ongelmat ratkeavat käytännössä. Tehtyjen haastatteluiden kautta selvisi, että suunnittelijat käyttivät GUIDe-mallin mukaisia todellisia käyttötilanteita suunnittelun pohjana ja yksityiskohtaisia käyttöliittymäkuvauksia suunnitelmien kommunikointiin asiakkaalle ja toteuttajille. Kirjallisuuden mukaan liiallista etukäteen suunnittelua pitäisi välttää rajaamalla suunnittelu 2-4 viikon mittaiseen sprinttiin ennen toteutuksen aloitusta. Tutkituista tapauksista tehdyt havainnot tukevat tätä arviota.


Files in this item

Files Size Format View
gradurautanen.pdf 1.680Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record