Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Tekoäly ja tuotantojärjestyksen optimointi reaaliaikastrategiapeleissä

Show simple item record

dc.date.accessioned 2017-04-11T10:10:10Z und
dc.date.accessioned 2017-10-24T12:24:24Z
dc.date.available 2017-04-11T10:10:10Z und
dc.date.available 2017-10-24T12:24:24Z
dc.date.issued 2017-04-11T10:10:10Z
dc.identifier.uri http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/6002 und
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138.1/6002
dc.title Tekoäly ja tuotantojärjestyksen optimointi reaaliaikastrategiapeleissä fi
ethesis.discipline Computer science en
ethesis.discipline Tietojenkäsittelytiede fi
ethesis.discipline Datavetenskap sv
ethesis.discipline.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/1dcabbeb-f422-4eec-aaff-bb11d7501348
ethesis.department.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/225405e8-3362-4197-a7fd-6e7b79e52d14
ethesis.department Institutionen för datavetenskap sv
ethesis.department Department of Computer Science en
ethesis.department Tietojenkäsittelytieteen laitos fi
ethesis.faculty Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten sv
ethesis.faculty Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta fi
ethesis.faculty Faculty of Science en
ethesis.faculty.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca
ethesis.university.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97
ethesis.university Helsingfors universitet sv
ethesis.university University of Helsinki en
ethesis.university Helsingin yliopisto fi
dct.creator Kurvinen, Joosa
dct.issued 2017
dct.language.ISO639-2 fin
dct.abstract Tutkielmassa perehdytään tekoälyyn reaaliaikastrategiapeleissä sekä erityisesti tuotantojärjestyksen optimointiin. Tutkielmassa käydään läpi tähän ongelmaan aiemmin sovellettuja ratkaisuja sekä kehitetään uusia, joista pääpainon saa muurahaisoptimointi (Ant Colony Optimization, ACO). Algoritmista tehdyn aiemman tutkimuksen tarkastelun ja algoritmin toteutuksen jälkeen syvennytään sen metaoptimointiin sekä ennen suoritusta että suorituksenaikaisesti. Lopuksi vertaillaan kokeellisesti algoritmin eri versioiden suorituskykyä aiemmassa tutkimuksessa esitettyyn ratkaisuun ja todetaan se selvästi paremmaksi. Tutkielman tavoitteena on toisaalta esittää toistaiseksi paras ratkaisu tuotantojärjestyksen optimointiongelmaan, toisaalta inspiroida jatkotutkimusta sekä tuotantojärjestyksen optimointiin että laajemmin reaaliaikastrategiapelien tekoälyyn liittyen. fi
dct.subject pelitekoäly fi
dct.subject muurahaisoptimointi fi
dct.subject tuotannon järjestäminen fi
dct.subject metaoptimointi fi
dct.language fi
ethesis.language.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin
ethesis.language Finnish en
ethesis.language suomi fi
ethesis.language finska sv
ethesis.thesistype pro gradu-avhandlingar sv
ethesis.thesistype pro gradu -tutkielmat fi
ethesis.thesistype master's thesis en
ethesis.thesistype.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis
dct.identifier.urn URN:NBN:fi-fe2017112251272
dc.type.dcmitype Text

Files in this item

Files Size Format View
Pro Gradu Joosa Kurvinen 2016.pdf 3.268Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record