Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Arviointi yläkoulun matematiikan opetuksessa

Show full item record

Title: Arviointi yläkoulun matematiikan opetuksessa
Author(s): Pylväläinen, Roosa
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Science, Department of Mathematics and Statistics
Discipline: Teaching of Mathematics
Language: Finnish
Acceptance year: 2017
Abstract:
Arviointia on tutkittu jo melko paljon, mutta tutkimuksia, joissa käsitellään oppilaiden mielipiteitä erilaisista arviointitavoista on melko vähän. Uusi opetussuunnitelma korostaa oppilaan aktiivista roolia, joten tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita oppilaiden mielipiteestä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kumman arviointitavan, kokeettoman vai kokeellisen, oppilaat valitsisivat ja mistä syistä. Lähinnä tutkielmassa pyritään selvittämään vaikuttaako oppilaiden valintaan oppilaan oppimisen lähestymistapa, aiempi arvosana, sukupuoli tai se kummassa oppilas kuvittelee saavansa paremman arvosanan tai oppivan paremmin. Tutkimusaineisto kerättiin Lappeenrantalaisessa koulussa sähköisenä kyselytutkimuksena. Tutkimukseen osallistui kaksi eri yhdeksäsluokkaa ja kaiken kaikkiaan 56 oppilasta. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella suurin osa oppilaista valitsi mieluiten kokeettoman arvioinnin. Lisäksi oppilaan sukupuolella tai aiemmalla koulumenestyksellä ei ole merkittävää vaikutusta oppilaan valintaan. Tärkeimpänä tekijänä oppilaan arviointitavan valintaan on perinteisen kokeen aiheuttama koejännitys, joka näkyy sekä matematiikassa hyvin että heikosti suoriutuvilla oppilailla. Toinen tekijä, joka tämän tutkimuksen perusteella näyttää vaikuttavan oppilaan arviointitavan valintaan on se, kummasta oppilas kuvittelee saavansa paremman arvosanan.


Files in this item

Files Size Format View
Gradu_Pylvalainen.pdf 1.315Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record