Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Matematiskt begåvade elever

Show simple item record

dc.date.accessioned 2017-06-09T09:59:12Z und
dc.date.accessioned 2017-10-24T12:22:15Z
dc.date.available 2017-06-09T09:59:12Z und
dc.date.available 2017-10-24T12:22:15Z
dc.date.issued 2017-06-09T09:59:12Z
dc.identifier.uri http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/6085 und
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138.1/6085
dc.title Matematiskt begåvade elever sv
ethesis.discipline Teaching of Mathematics en
ethesis.discipline Matematiikan opettajan koulutus fi
ethesis.discipline Kaksikielinen aineenopettajan koulutus fi
ethesis.discipline Utbildning av matematiklärare sv
ethesis.discipline.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/C3b2c51e-946b-441e-829f-14e18bcff245
ethesis.department.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/61364eb4-647a-40e2-8539-11c5c0af8dc2
ethesis.department Institutionen för matematik och statistik sv
ethesis.department Department of Mathematics and Statistics en
ethesis.department Matematiikan ja tilastotieteen laitos fi
ethesis.faculty Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten sv
ethesis.faculty Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta fi
ethesis.faculty Faculty of Science en
ethesis.faculty.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca
ethesis.university.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97
ethesis.university Helsingfors universitet sv
ethesis.university University of Helsinki en
ethesis.university Helsingin yliopisto fi
dct.creator Grönqvist, Ali Fredrik
dct.issued 2017
dct.language.ISO639-2 swe
dct.abstract Denna pro-gradu avhandling behandlar temat matematiskt begåvade elever. I avhandlingen beskrivs vad som menas med begåvade elever och vilka olika typer av begåvade elever det finns. Vidare behandlar den hur begåvade elever beaktas i det finländska skolsystemet. I avhandlingen tas även upp ett antal exempel på olika undervisningsmetoder som kan användas för att stöda begåvade elevers inlärning. I anslutning till avhandlingen gjordes även en forskning som gick ut på att undersöka hur medvetna lärare är då det kommer till begåvade elever, samt hur bra lärare själva upplever att de beaktar begåvade elever i sin undervisning och vilka metoder de använder, målgruppen var matematiklärare i Svenskfinland och undersökningen gjordes med en enkät som skickades ut till 96 matematiklärare. Forskningen gick vidare ut på att undersöka hur tidigare elever upplevde matematikundervisningen i högstadiet, och hur bra de upplevde att läraren beaktade begåvade elever. Målgruppen för denna undersökning var finlandssvenskar, och undersökningen genomfördes med en enkät som delades via utvalda medier. sv
dct.language sv
ethesis.language.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/swe
ethesis.language Swedish en
ethesis.language ruotsi fi
ethesis.language svenska sv
ethesis.thesistype pro gradu-avhandlingar sv
ethesis.thesistype pro gradu -tutkielmat fi
ethesis.thesistype master's thesis en
ethesis.thesistype.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis
dct.identifier.urn URN:NBN:fi-fe2017112251815
dc.type.dcmitype Text

Files in this item

Files Size Format View
Gradu_Gronqvist_090517.pdf 1.713Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record