Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Itä-Helsingin metroasemaseudut transit-oriented development -teorian näkökulmasta

Show full item record

Title: Itä-Helsingin metroasemaseudut transit-oriented development -teorian näkökulmasta
Author(s): Nurmi, Timo
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Science, Department of Geosciences and Geography
Discipline: Regional Studies
Language: Finnish
Acceptance year: 2017
Abstract:
The Helsinki region is one of the fastest growing metropolitan areas in Europe. The growing population and urban sprawl are threatening to increase private car use and its negative effects. Because of that, transit usage needs to be increased. To encourage transit use land use should be located next to efficient transit like the metro. The aim of this study is to find out what the land use is like in East Helsinki metro station areas using the theory of transit-oriented development, which is all about this mixing of land use and transit. Transit-oriented development's focus is creating dense mixed use communities centered around transit stations. My research questions for the study are: Do East Helsinki metro station areas meet the criteria of transit-oriented development? Which criteria each station area meets and doesn't meet? What factors explain meeting the criteria or failing to meet them? Using four different GIS analysis I examined four important factors for diverse city environment: walkability, mixed use, varying aged buildings and land use density. I also examined the quality of the Vuosaari and Herttoniemi metro station areas using 3D satellite imaging and by making observations on the spot. The Vuosaari metro station area is the only one that can be viewed as meeting the criteria for transit-oriented development. Some station areas don't meet the criteria at all: Siilitie metro station area can be viewed as the exact opposite of transit-oriented development. In many station areas especially freeway-style roads and old suburban apartment buildings had a negative effect on the quality of public environments, land use density and street coverage.
Helsingin seutu on Euroopan nopeiten kasvavia metropolialueita. Väestöpaine ja yhdyskuntarakenteen hajautuminen uhkaavat kasvattaa jo ennestään suuria yksityisautoilun määriä ja haittavaikutuksia seudulla. Siksi joukkoliikenteen osuutta seudun liikkumisesta on tärkeää kasvattaa. Joukkoliikenteen käyttöosuuden kannalta on tärkeää, että mahdollisimman suuri osa rakentamisesta sijaitsee tehokkaiden joukkoliikenneyhteyksien, kuten metron, läheisyydessä. Tutkin, millaista maankäyttö on Itä-Helsingin metroasemaseuduilla hyödyntäen transit-oriented development -teoriaa, jossa on kyse juuri tästä maankäytön ja joukkoliikenteen yhdistämisestä. Transit-oriented development in tavoitteena on sekoittuneen maankäytön keskittäminen lähiraideliikenteen asemien yhteyteen miellyttäviä kaupunkiympäristöjä luoden. Tutkin transit-oriented developmentin toteutumista seuraavilla tutkimuskysymyksillä: Toteutuvatko transit-oriented developmentin periaatteet Itä-Helsingin metroasemien asemaseuduilla? Mitkä periaatteet kullakin asemaseudulla toteutuvat ja mitkä eivät? Mitkä tekijät selittävät periaatteiden toteutumista tai toteutumattomuutta? Tarkastelin tutkimuksessa neljän kaikki Itä-Helsingin metroasema-alueet kattavan paikkatietoanalyysin avulla neljää tärkeää tekijää monimuotoiselle kaupunkiympäristölle: jalankulkuympäristön monipuolisuutta, maankäytön sekoittuneisuutta, rakennuskannan iän vaihtelevuutta ja maankäytön tiiviyttä. Lisäksi perehdyin Vuosaaren ja Herttoniemen metroasemaseutujen kaupunkiympäristön laatuun 3D-satelliittikuvien avulla ja paikan päällä havainnoimalla. Vuosaaren asemaseutu erottuu analyysissa muista. Se on ainoa, jonka voi katsoa toteuttavan transit-oriented developmentin periaatteet. Osa asemaseuduista ei toteuta periaatteita juuri lainkaan: Siilitien asemaseutua voidaan pitää jopa täytenä vastakohtana transit-oriented developmentille. Monilla asemaseuduilla erityisesti suuret liikenneväylät ja vanha lähiörakentaminen vaikuttavat negatiivisesti ympäristön laatuun, maankäytön tehokkuuteen ja katuverkon kattavuuteen.


Files in this item

Files Size Format View
Timo_Nurmi_Gradu.pdf 5.344Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record