Käytettävyydestä ja käyttökokemuksesta (user experience, UX) on tullut nykypäivänä kasvava trendi ohjelmistoalalla, johon halutaan yhä enemmissä määrin panostaa. Käytettävyystutkimukseen on kehitetty laaja kirjo erilaisia menetelmiä, joilla saadaan kerättyä erityyppistä tietoa. Käytettävyystutkimuksen tekeminen voi olla kuitenkin haastavaa, jos käyttäjät sijaitsevat pitkien välimatkojen päässä. Silloin esimerkiksi kenttätyön järjestäminen voi olla vaikeaa. Tässä tutkielmassa toteutettiin tapaustutkimus, jossa päätutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Lomakkeella saatiin kerättyä sekä laadullista että määrällistä tietoa tutkimuksen kohteena olevan ohjelman käytettävyydestä ja hyödyllisyydestä (toiminnot). Kyselylomakkeen tarkoitus ei ollut määritellä ohjelman kokonaisvaltaista käytettävyyden astetta eikä tuloksia analysoitu tilastollisesti. Lomakkeen tarkoituksena olikin toimia enemminkin suuntaa antavana.