Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Dynaamiset äänet videopeleissä

Show simple item record

dc.date.accessioned 2017-06-19T14:25:50Z und
dc.date.accessioned 2017-10-24T12:24:30Z
dc.date.available 2017-06-19T14:25:50Z und
dc.date.available 2017-10-24T12:24:30Z
dc.date.issued 2017-06-19T14:25:50Z
dc.identifier.uri http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/6112 und
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138.1/6112
dc.title Dynaamiset äänet videopeleissä fi
ethesis.discipline Computer science en
ethesis.discipline Tietojenkäsittelytiede fi
ethesis.discipline Datavetenskap sv
ethesis.discipline.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/1dcabbeb-f422-4eec-aaff-bb11d7501348
ethesis.department.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/225405e8-3362-4197-a7fd-6e7b79e52d14
ethesis.department Institutionen för datavetenskap sv
ethesis.department Department of Computer Science en
ethesis.department Tietojenkäsittelytieteen laitos fi
ethesis.faculty Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten sv
ethesis.faculty Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta fi
ethesis.faculty Faculty of Science en
ethesis.faculty.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca
ethesis.university.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97
ethesis.university Helsingfors universitet sv
ethesis.university University of Helsinki en
ethesis.university Helsingin yliopisto fi
dct.creator Kostiainen, Nikke
dct.issued 2017
dct.language.ISO639-2 fin
dct.abstract Peliäänet ovat pelaajalle tarkoitettuja ääniä, joita peliohjelmisto toistaa suorituksen aikana. Työssä tarkastellaan ja arvioidaan erilaisten peliäänien kehityksen piirteitä ja vertaillaan mahdollisia ratkaisumenetelmiä keskenään. Työssä hyödynnettiin kirjallisia lähteitä ja työn osana toteutettiin yksinkertainen peliäänimoottori. Moottorin käytön helppoutta eri skenaarioissa arvioitiin sanallisesti. Vertailu toteutusmentelmien välillä suoritettiin käyttäen lähteistä löytyvää tietoa, sekä kokemuspohjaa olemassa olevien ratkaisujen käytöstä ja peliäänimoottorin toteutuksesta. Vertailussa todettiin eri ratkaisumenetelmien sopivan tiettyyn pelinkehitystilanteisiin paremmin ja toisiin huonommin. Itse kehitettävät pelimoottoriratkaisut sopivat hyvin tilanteisiin, joissa kehitettävä alusta on suorituskyvyltään rajattu tai peliäänimoottorin vaatimukset edellyttävät toimintoja, joita olemassa olevissa ratkaisuissa ei ole. Vastaavasti olemassaolevat ratkaisut sopivat hyvin suurempiin projekteihin, joissa peliäänien avulla tavoitellaan realistisuutta fi
dct.language fi
ethesis.language.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin
ethesis.language Finnish en
ethesis.language suomi fi
ethesis.language finska sv
ethesis.thesistype pro gradu-avhandlingar sv
ethesis.thesistype pro gradu -tutkielmat fi
ethesis.thesistype master's thesis en
ethesis.thesistype.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis
dct.identifier.urn URN:NBN:fi-fe2017112251320
dc.type.dcmitype Text

Files in this item

Files Size Format View
kostiainen_gradu.pdf 1012.Kb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record