Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Kuvituksen vaikutus ohjelmoinnin oppimispelien koettuun mielekkyyteen ja opettavaisuuteen

Show full item record

Title: Kuvituksen vaikutus ohjelmoinnin oppimispelien koettuun mielekkyyteen ja opettavaisuuteen
Author(s): Palva, Henriikka
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Science, Department of Computer Science
Discipline: Computer science
Language: Finnish
Acceptance year: 2017
Abstract:
Oppimateriaaliin lisätyt kuvitukset voivat helpottaa oppimista. Kuvitukset auttavat ymmärtämään opetettavaa aihetta ja edesauttavat pitkäkestoista oppimista. Aiheesta opitun tiedon määrän lisääntyessä kuvien tarpeellisuus vähenee. Osa oppijoista haluaa oppimisen olevan helpompaa, mielekkäämpää ja vaivattomampaa. Asioiden opiskelu saatetaan kokea vaivalloiseksi, mikä voi laskea motivaatiota ennen opiskelua tai opiskelun aikana. Motivaatio on tärkeä tekijä oppimisessa. Ilman motivaatiota keskittyminen on vaikeampaa. Kuvitukset ja oppimispelit helpottavat oppimista. Tekemällä oppimisesta mielekkäämpää edesautetaan motivaatiota ja antamalla työkaluja, kuten kuvituksia, helpotetaan oppimista. Pelien sitovuus, hauskuus ja välittömät palkkiot, kuten palaute ja pisteet, vetävät pelaajia puoleensa ja syventävät oppimista, koska ne motivoivat. Tässä tutkielmassa tutkittiin oppimispelien kuvituksien vaikutusta oppimiseen. Tutkielmaa varten toteutettiin ohjelmoinnin oppimispeli. Pelistä tehtiin kaksi versiota, joista toisessa oli ilmeikkäät kuvitukset ja tarina ja toisessa oli neutraalit kuvitukset. Versiot vietiin testattavaksi kolmelle ryhmälle. Ilmeikästä versiota kokeili kaksi ryhmää ja neutraalia versiota kokeili yksi ryhmä. Ryhmät vastasivat kyselykaavakkeisiin ennen ja jälkeen pelaamisen. Kyselykaavakkeilla selvitettiin osallistujien motivaatiotasoa oppia ohjelmoimaan, heidän kokemaansa oppimateriaalin ymmärrystasoa ja heidän kokemaansa pelin mielekkyystasoa. Peli koettiin vaikeaksi ja motivaatio ohjelmoinnin opiskeluun ei kasvanut. Tutkimukseen osallistuvilla oli alhainen motivaatio ohjelmoinnin opiskeluun ennen pelaamista, mikä saattoi vaikuttaa tutkimustuloksiin. Ilmeikkäiden kuvituksien versio kuitenkin koettiin hieman helpompana ja mielekkäämpänä kuin neutraalien kuvituksien versio.


Files in this item

Files Size Format View
Henriikka Palva ... en ja opettavaisuuteen.pdf 3.569Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record