Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Air Transport Network Specialization in a Multi-Hub Area : A Case Study of the Baltic Sea Area

Show simple item record

dc.date.accessioned 2012-05-25T10:40:13Z und
dc.date.accessioned 2017-11-06T12:10:56Z
dc.date.available 2012-05-25 fi
dc.date.available 2012-05-25T10:40:13Z und
dc.date.available 2017-11-06T12:10:56Z
dc.date.issued 2010-10-31
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/33638
dc.publisher Helsingin yliopisto fi
dc.publisher Helsingfors universitet sv
dc.publisher University of Helsinki en
dc.title Air Transport Network Specialization in a Multi-Hub Area : A Case Study of the Baltic Sea Area en
ethesis.discipline Geography en
ethesis.discipline Maantiede fi
ethesis.discipline Geografi sv
ethesis.discipline.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/4576c495-ef57-422c-8e0b-10da121f09e4
ethesis.department.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/3d45b9d6-7f3a-4008-a01f-6f27f2263ec4
ethesis.department Institutionen för geovetenskaper och geografi sv
ethesis.department Department of Geosciences and Geography en
ethesis.department Geotieteiden ja maantieteen laitos fi
ethesis.faculty Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten sv
ethesis.faculty Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta fi
ethesis.faculty Faculty of Science en
ethesis.faculty.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca
ethesis.university.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97
ethesis.university Helsingfors universitet sv
ethesis.university University of Helsinki en
ethesis.university Helsingin yliopisto fi
dct.creator Pyyhtiä, Markus
dct.issued 2010
dct.language.ISO639-2 eng
dct.abstract This master s thesis is concerned with the airline network geography of the Baltic Sea Area. The developments in economical liberties in the area and new liberties in air transport give special interest in researching this matter. Also the requirements of airlines to consolidate their activities give a reason to predict the possible outcomes of the geography of airlines in the area. Airlines networks organize themselves according to economic principles, most often attempting to reconciliate their form with the needs of passengers. The passengers are the centermost actors with their utilities as the main determinants of when and where air services are provided. States have interests in controlling parts of airline transportation as connectivities at cities act as instruments of local economic development. Cities as transport nodes can be characterized by their transport linkages as being central and/or intermediate. This characterization is created by the actions of the passengers, the airlines and the states. This interplay is central to the airline networks being formed in the Baltic Sea Area. Two empirical measurements of international airline connetivity were made from the study cities of Copenhagen, Helsinki, Oslo, Riga and Stockholm. The measurements were made from the database of flights during week 49 in December 2009, which has been acquired for this thesis. This database consists of the data of available passenger seats per flight per destination. From the database a measure of connectivity based on network analysis was made from all the study cities. This connectivity reveals geographic directionality of airline links between the study cities. To compare the situation with the natural transport demand, a gravity model was formulated from the same database to explain the divergent geographic airline connections. Airline connections have specialized in intercontinental airline connections mainly due to strategic business selections made by the region s airlines. In intracontinental connections, much less geographic divergence is found and this is also explained well by the gravity model. Potential is seen for some of the study area s cities to specialize geographically towards Eastern Europe in the future. en
dct.abstract Tämä tutkielma tarkastelee Itämeren alueen lentoliikenteen reittiverkostoja. Alueen moninainen taloushistoria sekä lentoliikenteen jatkuva muuttuminen lisäävät tarkastelun aiheellisuutta. Lentoyhtiöiden taipumus yhdistellä toimintojaan ja harjoittaa yhteistyötä lisäävät alueen lentoyhtiöiden kehityksen mahdollisuuksia ja siten vaikuttavat lentoyhtiöiden reittiverkostojen maantieteeseen ennenkin tutkitulla alueella. Lentoyhtiöiden verkostoilla on taipumus järjestäytyä maantieteellisesti noudattaen talouden lainalaisuuksia ja käytännössä ne yrittävät mukautua matkustajien tarpeisiin. Lentomatkustajat ovat lentoyhtiöiden reittiverkostojen keskeisiä tekijöitä ja muokkaajia. Myös valtioilla on suuret intressit puuttua ja muokata lentoyhtiöiden reittiverkostoja, sillä niiden solmukohtina toimivat kaupungit ovat paikallisen taloudellisen kehityksen moottoreita. Kaupunkeja liikenteen reittien solmukohtina voidaan kuvailla olevan keskeisiä ja/tai välillisiä. Nämä ominaisuudet muotoutuvat lentoyhtiöitä käyttävien matkustajien, lentoyhtiöiden ja valtioiden toiminnan perusteella. Näiden lentoliikenteeseen vaikuttavien tekijöiden yhteisvaikutus on keskeinen lentoyhtiöiden reittiverkostojen maantieteellisessä muokkautumisessa Itämeren alueella. Lentoliikenteen reittiverkostoja mitattiin tutkimukseen valittujen viiden tutkimuskaupungin, Helsingin, Kööpenhaminan, Oslon, Riikan ja Tukholman näkökulmasta. Mittaustiedot kerättiin joulukuussa 2009. Näistä tiedoista muokattiin tietokanta lentokohtaisista tarjolla olleiden lentomatkustajapaikkojen määristä lähtö- ja määränpääkaupungeittain.Tutkimuksen empiirisessä osassa mitattiin lentoliikenteen reittiverkostojen ominaisuuksia kahdella eri metodilla saman aikajakson tiedoista. Tutkimustietokannasta toteutettiin verkostoanalyysi mittaamalla lentoyhtiöiden reittiverkostojen yhteyskyky sekä potentiaalinen matkustuskysyntä. Vertaamalla reittiverkostojen yhteyskykyä potentiaaliseen matkustuskysyntään pyrittiin selvittämään tutkimusalueen lentoreittiverkostojen eriäväisyyksiä tutkimusalueella. Lentoyhtiöiden reittiverkostot ovat selkeästi erikoistuneet mannertenvälisissä lentoyhteyksissä tutkimuskaupunkien välillä. Euroopan sisäisissä yhteyksissä on vähemmän maantieteellistä erikoistumista tutkimuskaupungeittain. Erot reittiverkostoista johtuvat pääasiassa lentoyhtiöiden taloudellis-strategisesta päätöksenteosta. Lopputulosten perusteella reittiverkostojen kehittyminen Itä-Euroopassa on todennäköistä tulevaisuudessa. fi
dct.language en
ethesis.language.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/eng
ethesis.language English en
ethesis.language englanti fi
ethesis.language engelska sv
ethesis.supervisor Inkinen, Tommi
ethesis.thesistype pro gradu-avhandlingar sv
ethesis.thesistype pro gradu -tutkielmat fi
ethesis.thesistype master's thesis en
ethesis.thesistype.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis
dct.identifier.urn URN:NBN:fi-fe201205255609
dc.type.dcmitype Text
dct.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dct.rights Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden. sv
dct.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi

Files in this item

Files Size Format View
airtrans.pdf 1.414Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record