Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Simontaival, Hanna-Elisa (2021)
  • Kangas, Suvi (2019)
    Objectives. Misophonia is a little known neurophysiological and behavioral syndrome, defined by an oversensitivity to a select group of sounds. Although the syndrome is not included in any international manual of diseases, there is a growing body of empirical evidence delineating its features. The purpose of this review is to briefly introduce and examine the phenomenon, its central features and the ways it has previously been studied. In addition to the symptoms and consequences of misophonia, this review also discusses the underlying neurophysiological mechanisms, as well as whether misophonia should be classified as a discrete psychiatric disorder. Methods. A search was made on the databases of PubMed, Scopus, Helka and Google Scholar using primarily the terms “misophonia” and “misofonia”, and secondarily ”sound sensitivity”, ”hyperacusis” and ”tinnitus”. Recent reviews, experimental studies and survey-based studies were favored. Results and conclusions. Misophonia means oversensitivity to a group of sounds characterized by certain patterns or personal meanings. These are primarily sounds of human origin, especially eating sounds. The sounds trigger an irrationally strong emotional reaction consisting predominantly of anger, irritation or anxiety. This generally leads to avoidance behaviors, but occasionally also verbal or physical aggression. Studies attest that misophonia affects daily functioning in social environments as well as psychological wellbeing. The oversensitivity is not caused by audiological problems; research points to abnormal connectivity between auditory and emotional systems, impairment in early attentional and auditory processes, and activation of the autonomous nervous system. Besides these neurophysiological factors, individual assigned meanings and social contexts also appear to affect misophonic responses. Conditioning has also been suggested as a possible mechanism causing the disorder. Misophonia fits some of the criteria of a mental disorder, but its nature is currently too vague for it to be established as a new diagnostic category. For example, it is not yet clear whether misophonia is a discrete disorder or part of a broader one, nor whether it is psychiatric or neurological by nature.
  • Kivelä, Saana (2019)
  • Pettinen, Petra (2023)
    Lapset tutustavat ja ihmettelevät ruokaa jo pienestä pitäen. Myös sillä, miten aikuisina puhumme lasten kuullen ruoasta ja syömisestä sekä miten ne esitetään lasten kuluttamissa kulttuurin muodoissa on vaikutusta heidän ruokasuhteensa muodostumiseen. Näistä muodoista lastenkirjallisuus on iso osa lasten arkea. Lasten kuvakirjat ovat pienten lasten peruskirjoja, joita heille luetaan, ja joita he voivat tutkia myös itsenäisesti. Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa, millaisena ruoka ja syöminen esitetään lasten, ruokaa koskevissa, kuvakirjoissa sekä miten havaintoja voidaan tulkita lasten ruokasuhdetta koskevan teoreettisen viitekehyksen näkökulmasta. Tämä tutkimus on laadullinen. Tutkimusaineisto koostui neljästä vuonna 2021 julkaistusta lasten kuvakirjasta. Aineistossa oli mukana kolme alun perin suomeksi kirjoitettua kirjaa sekä yksi ruotsista suomeksi käännetty kirja. Tutkielmassa käytettiin aineistonanalyysimenetelmänä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimustulokset osoittivat, että aineiston kirjoissa käsitellään ruokaa sekä syömiseen liittyviä teemoja laajasti ja monipuolisesti eri näkökulmista. Kirjojen kuvat sekä teksti tukivat toisiaan, mutta välittivät viestejä myös itsenäisesti. Tutkimustulokset osoittivat myös, että ruokasuhde-viitekehyksen elementteihin liittyviä teemoja käsiteltiin kaikissa aineiston kirjoissa. Kaikista kirjoista nousi esiin pelkistettyjä ilmauksia, jotka on mahdollista liittää ruokasuhde-viitekehyksen elementteihin. Tutkimustulokset auttavat ymmärtämään sitä, miten laajasta ilmiöstä ruokasuhteessa on kyse, sekä kuinka suuri vaikutus lasten ruokakasvatuksella sekä lastenkulttuurilla on ruokasuhteen muodostumiseen.
  • Lempinen Cabana, Christina (2022)
    Mitt syfte med denna avhandling är att ta reda på sambandet mellan psykiskt barndomstrauma och risken att utveckla ett substansberoende som vuxen, utifrån tidigare forskning. Avhandlingen är en litteraturöversikt i vilken jag främst använt mig av kunskapsöversikt. Analysmetoden är en induktiv innehållsanalys. Barndomstrauman påverkar människan livet ut och kan leda till substansmissbruk senare i livet. Missbruksproblematiken är ett växande problem i Finland och dödsfallen på grund av alkohol och droger ökar årligen. Individer som missbrukar och har bakomliggande barndomstrauman kan lätt “falla mellan stolarna”. Den teoretiska referensramen som används i denna avhandling är John Bowlbys (1969) anknytningsteori. Barn som upplevt trauma i tidig ålder kan utveckla otrygg anknytning, vilket kan leda till ökad risk för missbruk samt svårigheter i återhämtnings behandling. Avhandlingens resultat visar en stark korrelation mellan barndomstrauma och ökad risk för missbruk efter att man fyllt 18 år. Forskningens resultat lyfter fram användning av alkohol och droger som hanteringsmetoder för bakomliggande trauma. Studierna som analyserats i denna avhandling indikerar en korrelation mellan barndomstrauma och missbruk som vuxen.
  • Demirtas, Mirena (2022)
    Henkisen työhyvinvoinnin merkitys korostuu ajassamme. Työn ollessa yhä useammin ruumiillisen työn sijaan kognitiivista tietotyötä, on työhyvinvointia syytä mitata psykologisin mittarein. Työhyvinvointia ei enää nähdä vain stressin ja uupumuksen kaltaisten oireiden puuttumisena, vaan työltä odotetaan mielekästä ja merkityksellistä sisältöä elämään. Tätä positiivisen psykologian näkökulmaa kuvastaa työn vaatimusten ja voimavarojen teoriaan perustuva käsite työn imu, jota tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin. Tavoitteena oli muodostaa käsitys niistä tekijöistä, jotka ovat oleellisia työhyvinvointia tukevia voimavaroja erityisesti nykyaikaisessa tietotyössä. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi valikoitui kolme tutkimusartikkelia, joissa tietotyöläisten työn imua on tutkittu kvantitatiivisesti kyselylomakkeisiin perustuen. Kirjallisuuskatsauksessa koottiin yhteen ja analysoitiin tietotyöntekijöillä tehtyä työn imuun liittyvää tutkimusta. Työn imun kannalta keskeisiksi työhyvinvointitekijöiksi tietotyöläisillä nousi samankaltaisia työn voimavaroja, joiden on aiemmissa tutkimuksissa todettu korostuvan muissakin työtyypeissä. Tulosten mukaan korkeampaan työn imuun on yhteydessä työssä tapahtuva oppiminen, yhteisön tuki ja yrittäjähenkinen asenne työtä kohtaan. Myös nykyaikaisen tietotyön uudet vaatimukset kuten digitaalisilla alustoilla toimiminen ja yrittäjyys olivat yhteydessä korkeampaan työn imuun. Varsinainen tutkimuskysymys ’mitkä tekijät johtavat työn imuun tietotyössä’ jäi kuitenkin avoimeksi, koska yhtään pitkittäisasetelmalla toteutettua tutkimusta, josta syy-seuraussuhde olisi nähtävissä, ei löytynyt.
  • Niskanen, Pipsa (2016)
    Objectives. The objective of this study was to find out how happy young adults are and what factors their happiness consists of. In addition, the aim was to find out whether there are differences in happiness between young adults with and without a family and between women and men. The main background theories of this study are the theory of self-determination and the basic psychological needs. These theories suggest that people are at their happiest when they can follow their inner motivation and feel they are voluntary, capable and that they belong. Previous studies have shown that young adults living in a welfare state are on average quite happy and satisfied with their lives. The most important aspects of happiness are family, relationships, health, and a sense of competence. Methods. The survey was conducted with an online questionnaire. The questionnaire consisted of three areas after the background information area. The first part studied positive emotions, the second part studied life satisfaction and the third part studied factors affecting happiness. 55 people answered, of which 52 young adults were included in the processing of the material. The average age of the participants was 28.9 years. 41 of them were women, 10 were men and one was other-gendered. The quantitative results of the study were treated with average analysis and the qualitative results with content analysis. Results and conclusions. In general, the participants were quite happy. Positive feelings were experienced more often than negative ones, and the life satisfaction rate was 3.8 on a scale of 1 to 5. When comparing groups, young adults with families were slightly happier than young adults without families, and men were happier than women. The most important factors affecting happiness were children, friendships, life partner, love and family. In the light of this study, it can be said that young adults are generally happy. In addition, starting a family has a positive effect on happiness, although it reduces the importance of other happiness-affecting factors.
  • Harvala, Marjaana (2020)
    Tavoitteet: Tässä tutkimuksessa tarkastellaan nykyajan tyttökuvaa lastenkirjallisuudessa. Lastenkirjallisuus välittää lapsille yhteiskuntamme arvoja ja normeja (esim. Pesonen 2018, s. 140), joten on kiinnostavaa tutkia, millaista tyttökuvaa yksi nykykirjallisuuden hahmo, Prinsessa Pikkiriikki edustaa. Lasten kirjojen merkitys arvojen välittäjänä on tärkeä tiedostaa sekä kotona, että varhaiskasvatuksessa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että esimerkiksi perinteiset sadut ovat opettaneet lapsille mm. aikuisen auktoriteetin merkitystä, ja varoitelleet uteliaisuudesta ja itsenäisyydestä (Marshall 2004, s. 262). Yhteiskunnassa vallitseva heteronormatiivisuus on usein myös välittynyt lastenkirjojen kautta seuraavalle sukupolvelle. Tyttöys on myös kulttuurisesti rakentunutta, ja esimerkiksi vahvan tytön rooli ei aukea välttämättä länsimaisen kulttuuripiirin ulkopuolella. (Marshall 2004, s. 268 ja Ojanen 2011, s. 11). Tyttökuvaa tutkittaessa kaunokirjallisuuden avulla lähdetään usein etsimään tekijöitä, joilla tyttöys määritellään ja kuvataan kirjassa (Österlund 2011, s. 214). Tämän tutkimuksen tavoitteena onkin tutkia, millä tavoin Prinsessa Pikkiriikissä luodaan tyttökuvaa, minkälaisia ominaisuuksia ja luonteenpiirteitä hänellä on, sekä mitä ne kertovat yhteiskunnan arvoista. Menetelmät: Tutkimuksen aineistona toimi kolme lasten kirjaa Hannele Lampelan luomasta Prinsessa Pikkiriikki -kirjasarjasta. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jonka avulla analysoitiin, millä tavalla tyttökuvaa rakennetaan Prinsessa Pikkiriikissä, sekä minkälaisia luonteenpiirteitä ja ominaisuuksia hänellä on. Tämän kautta pyrittiin löytämään asioita, joita tämän tyttökuvan perusteella pidetään arvostettuina nykyajan tyttöydessä. Tulokset ja johtopäätökset: Tyttökuvaa rakennettiin Prinsessa Pikkiriikki -kirjoissa ulkonäön kuvailun, äänenkäytön, tekemisten, sekä ominaisuuksien ja luonteenpiirteiden kautta. Prinsessa Pikkiriikin välittämät tyttöyteen liittyvät arvot olivat analyysini perusteella vahvasti luovuus, sinnikkyys ja itsenäisyys. Prinsessa Pikkiriikki kuvastaa selkeästi länsimaista näkökulmaa tyttöydestä, ja hänen kuvailunsa myös haastaa perinteisiä sukupuolirooleja, ainakin jossain määrin. Nämä asiat voi ottaa huomioon, esimerkiksi varhaiskasvatukseen sopivaa lastenkirjallisuutta valittaessa.
  • Penttilä, Annastiina (2017)
    Goals. This study aims to find out reasons behind why boys ability to read and ador to read has decreased. Before the study the research subjects were given two children’s book which were selected beforehand from publishers’ recommendations. Through this study I pursued to produce information about factors which has influence to boys’ book choices and reading and which qualities and features a good book bears. I looked for earlier research and I concentrated to find out information about reading skills and reading as a hobby in general level and the significance of commitment and inner motivation to boys’ ability to read and ardor to read. This study aimed to provide an understanding of the following research questions: 1) What are the reasons why boys choose one particular book? 2) Which factors increases children’s books’ addictiveness? Methods. Research subjects, an 8 year old and a 9 year old boy, were selected on the basis of their age and gender. This study was a qualitative case study which was executed in two separate interview settings. Data was generated from literature and materials from the interviews. Generated data was qualitative and analysis was made through thematising. Findings and deductions. Boys’ presuppositions and reading experiences conducts which children’s book they choose. Also it was showed that the visuality and the external things of the children’s books where significant to boys. The importance of identification to the story and main character, richness of the events and humor in the selected books rouse up from the contents of the selected children’s books.
  • Rydberg, Irene (2018)
    The purpose of the Bachelor´s Thesis was to get information on students´experiences of optional home economics studies. The topic is current because of the change in the curriculum of primary school education. Since the fall of year 2016 primary schools have been able to offer optional home economics education in Finland. Previous studies have shown that the participation of children and youth in housework in everyday life will strenghten a sustainable basis for their independent life in the future. In previous studies it has also been found that primary school students are suitable for studying home economics. The Bachelor´s Thesis searches the reasons why third-graders have chosen for an optional home economics as a studying subject. The Thesis also clarified answers to the following questions: what are things that third-graders find nice with the home economics studies and how third-graders participate in housework in their everyday life. A theme interview was used as a method for collecting the material of the Thesis. The material of the Thesis was collected at a school in Helsinki by interviewing third-graders studying optional home economics. The interview was attended by 11 students and they were interviewed in groups of 2–3 people. The interviews were recorded with a voice recorder. The recordings were transcribed and the litterates from them were analyzed in a inductive way. The material was theme-based on the main issues. The mentions related to the themes were calculated and they were collected to the bar charts. The results were examined with reference to backround theory. The most common reasons why the third-graders had chosen home economics studies were enthusiasm of friends and intrest in cooking. The third-graders had a lot of positive experiences from home economics lessons for example grocery shopping and eating food. Almost all intervieews participated in homework in their daily lives. Housework which mentioned were for example emptying the dishwasher and cleaning own room. As a conclusion of the Thesis it can be stated that students who have been interviewed have the motivation to study home economics.
  • Urnberg, Heidi (2019)
    The goal of this thesis was to examine how the representation of faces and identities has been researched with multivariate brain-imaging analysis methods. The coding of the visual identity of faces is a complex process, which arises from abstract high-level representations that are viewpoint independent. This process has been localized to certain visual brain areas, namely FFA and ATL-FA in humans and AM in macaque monkeys. The coding processes of identities have been researched with functional magnetic resonance imaging (fMRI) and multivariate pattern analysis (MVPA) methods, where the measured brain activity distribution is compared with the distributions predicted by the processing models of identity. Most models are based on face spaces, which are defined by the identities, features or abstract properties of a face. The neural basis for coding of the identity of faces has not yet been resolved. However, the low-level and feature models were best at predicting the data, although low-level models explain mainly the properties of the stimuli and the function of V1. The prototype model was not as successful in predicting the activity distributions as the other models. In general, the models explained the orientation of the faces better than their identity. This might be due to the differences between the brain activities associated with different identities being so subtle that the multivariate pattern analysis cannot differentiate between them. It is also possible that the coding of identity does not happen within the face processing areas, but perhaps in the connections between frontal and face areas. To conclude, the usefulness of fMRI-MVPA in studying identity has been questioned and the methods still need improvement. However, MVPA is a more versatile and sensitive method of investigating the coding of identity than traditional univariate analysis methods.