Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Johansson, Celine"

Sort by: Order: Results:

  • Johansson, Celine (2024)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista mediaosaamista luokanopettajat kokevat, että koulu odottaa heiltä perusopetuksen opettajina. Tutkimuksessa tutkittiin opettajan itsenäistä mediaosaamista ja luokanopettajan toimintaa mediapedagogina. Kiinnostukseni tutkimukseen johti minut tarkastelemaan ilmiötä ajankohtaisesta näkökulmasta, sillä opettajien käsitykset myötävaikuttavat heidän opetus- ja ammatillista kehitystään muokkaavaan mediaosaamisen ymmärtämiseen. Opettajien mediataitojen tutkimus on keskeistä koulutusjärjestelmän kehittämisessä, opiskelijoiden mediaosaamisen edistämisessä ja digitaalisen median tärkeiden haasteiden ratkaisemisessa ja johtikin opinnäytetyön kysymykseen. Tutkimusmateriaali on kerätty talvella 2023 haastattelemalla viisi opettajaa. Osallistujavalinnan tekivät osallistujat, joilla oli eri tasoinen kokemus ja osaaminen medialukutaidosta laajemman ymmärryksen saamiseksi. Kolmeen teemaan perustuvat haastattelut olivat avoimia ja joustavia, jotta he pystyivät perehtymään syvällisemmin heidän medialukutaitonsa kokemuksiin. Haastatteluilla kerätyssä aineistossa oli teemoja opettajien omasta mediaosaamisesta ja heidän opetuksensa suhteen. Tämä kirjoitettiin ja organisoitiin. Sen jälkeen aineistoa analysoitiin fenomenografisella, vaiheittain etenevällä lähestymistavalla, jossa tavoitteena oli tunnistaa ja kuvata erilaisia ​​tapoja, joilla luokanopettajat näkevät mediaosaamisensa ja miten heidän käsityksensä liittyvät opetukseen. Tämä edellyttää heidän havaintonsa luokittelua ja ryhmittelyä eri ulottuvuuksiin ja muunnelmiin. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella, fenomenologisella lähestymistavalla. Luokkaopettajien käsitys jaettiin neljään kuvaavaan kategoriaan: jatkuva ammatillinen kehittyminen, tulevaisuus, kriittinen mediaosaaminen ja tiedon arviointi sekä median ja teknologian käytön monimuotoisuus. Tutkimustulosten mukaan luokanopettajien käsitys mediaosaamisensa odotuksista osoittaa mediataitojen jatkuvan kehittämisen ja päivittämisen tarvetta. Lisäksi opettajien mediaosaaminen ja opetuskäytäntö ovat tiiviissä suhteessa. Tietoisena mediaosaamisen odotuksista ja tärkeydestä luokanopettaja voi luoda oppimisympäristön, joka edistää esimerkiksi opiskelijoiden kriittistä media-ajattelua ja tiedon arviointia.