Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Laihosola, Mayling"

Sort by: Order: Results:

  • Laihosola, Mayling (2024)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella vertaisopettajatoimintaa vertaisopettajien näkökulmasta uusille opiskelijoille suunnatulla orientoivalla kurssilla. Tavoitteena oli kartoittaa vertaisopettajien näkemyksiä siitä, miten he kokivat oman roolinsa kurssilla ja vuorovaikutuksen opettajien kanssa. Lisäksi tavoitteena oli ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttivat vertaisopettajien integroitumisen kokemuksiin ja mitkä motiivit saivat vertaisopettajat lähtemään mukaan vertaisopettajatoimintaan. Aiemmat uusiin opiskelijoihin keskittyneet tutkimukset osoittavat, että vertaisopettaminen kehittää erilaisia geneerisiä taitoja ja auttaa uusia opiskelijoita integroitumaan opintoihin. Tutkimuksen tavoitteena oli täydentää aiempia tutkimuksia vertaisopettajien näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto koostui kymmenestä (N=10) Helsingin yliopiston bio- ja ympäristötieteellisen tiedekunnan sekä maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan vertaisopettajien haastatteluista ja haastatteluiden osana luoduista piirrosaineistoista. Aineiston analyysissä hyödynnettiin temaattisen analyysin keinoja. Tulokset osoittivat, että vertaisopettajat pyrkivät tarjoamaan vertaistukea, jakamaan tietoa uusille opiskelijoille sekä vahvistamaan yliopiston yhteisöllisyyden tunnetta. Vertaisopettajat kuvailivat yhteistyötä opettajien kanssa sujuvaksi - osa vertaisopettajista koki opettajat helposti lähestyttäviksi jo ennen vertaisopettajatoiminnan mukanaan tuomaa yhteistyötä mutta viimeistään lisääntyneen vuorovaikutuksen myötä opettajat koettiin helpommin lähestyttävimmiksi. Tulokset osoittivat, että vertaisopettajatoiminnan lisäksi vertaisopettajien omiin integroitumisen kokemuksiin oli vaikuttanut tuutori- ja ainejärjestötoiminta, sekä oma aktiivisuus ja halu integroitua osaksi yliopistoyhteisöä. Vertaisopettajien motiivit painottuivat vertaisopettajuuden hyötyarvoihin kuten kurssista saataviin opintopisteisiin, geneeristen taitojen kehittämiseen tai itsensä haastamiseen. Vertaisopettajien näkökulmien ja motivaatiotekijöiden ymmärtäminen on tärkeää, kun pohditaan vertaisopettajien täyden potentiaalin hyödyntämistä ja vertaisopettajatoiminnan kehittämistä. Parhaimmillaan onnistuneesti toteutettu vertaisopettajatoiminta voi hyödyttää koko yliopistoyhteisöä; opettajia, uusia opiskelijoita ja vertaisopettajia.