Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "itsearviointi"

Sort by: Order: Results:

  • Lehtonen, Laura (2023)
    Today's learners need the skills to meet the challenges of the future. These 21st-century skills include, among other things, collaboration, and interaction skills, but also understanding and mastering digital technologies and learning to learn skills for the student. Self-assessment skills belong to the latter and are part of formative assessment. Formative assessment takes part during learning and its aim is to develop student’s learning skills. 21st-century skills can be practiced as part of various multidisciplinary entities, such as invention projects based on invention pedagogy. Invention projects are wide-ranging entities that combine learning technology skills along with craft skills. In these projects students have the opportunity to be part of the process of co-invention. Invention projects are organised in handicraft classes. Practicing self-assessment skills supports the student's learning in invention projects. It is also part of the formative evaluation of projects. Both self-assessment and invention projects have been studied to some extent in Finland. This study utilises the division of self-assessment types developed by Saarnilahti, Lindfors and Iiskala (2019) into evidence-based, affirming, reflective and pragmatic self-assessment. This study was conducted as a case study. Its aim was to map out what kind of assessment the students would manifest within the project and how students express the types of self-assessment during their verbal interaction. Another interesting topic was how these verbal self-assessments occur at different stages of an invention project. The research material was collected in spring 2019 as part of the Growing Mind research project, and it included videos of teaching sessions (14 teaching sessions), videotaped material of interviews with researchers (3) and learning portfolios of invention project groups (3). The data was analysed in a theory-driven manner. In the videotaping of the lessons, the analysis of the material was guided by “making-process-rug” analysis method. The videos of the interviews and lessons were analysed by means of interactive analysis. Content analysis was used in the analysis of learning portfolios. The results of the study showed that the material of the invention project included expressions from all types of self-assessment. Expressions of reflective and evidence-based self-assessment were more common than others. Expressions related to self-assessment appeared at different stages of the invention project, but the largest number occurred at the end of the project as part of the evaluation phase or the written final evaluation. Of the materials in this study, self-assessment expressions were most common in interview videos, in which researchers from the Growing Mind project asked students questions related to the project. Assignments and discussions with teachers are important factors for pupils' self-assessment activities.
  • Helenius, Jaana (1999)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voidaanko oppimispäiväkirjaa käyttää kliinisen laboratoriotyönkäytännön opiskelijaohjaustoiminnassa oppimisen apuvälineenä. Tutkimuksessa lähdetään liikkeelle teoreettisten tietojen ja käytännön taitojen yhdistämisen tärkeydestä. Tutkimuksessa tarkastellaan oppimista kokemuksellisen oppimisen näkökulmasta ja kuinka se auttaa laboratoriohoitajaopiskelijaa laatimaan mieleensä käytännön opiskelun skeemoja ja kuinka ne toteutuvat heidän käytännön taitojen karttuessa. Tutkimukseen osallistui vuoden 1997 aikana HYKS:n laboratoriossa käytännön opiskelujaksolla olleita laboratoriohoitajaopiskelijoita. Heitä pyydettiin laatimaan käytännön opiskeluohjauksestaan oppimispäiväkirja. Laatiminen oli vapaaehtoista. Oppimispäiväkirjamerkinnöissä kiinnitettiin huomiota, kuinka he oppivatkäytännön taitoja ja kuinka heidän oppimisprosessinsa kehittyy heidän itsearvioimana. Jotkut laboratoriohoitajaopiskelijat halusivat laatia useammalta käytännön opiskelujaksoltaan oppimispäiväkirjan, joten oppimispäiväkirjoja (n=9) on enemmän kuin tutkimukseen osallistuneita laboratoriohoitajaopiskelijoita (n=6). Tutkimuksen keskeisenä menetelmenä on kvalitatiivinen analyysimenetelmä. Sisällönanalyysiä ja luokittelumenetelmää käyttäen pyrittiin löytämään käsityksiä ja niistä edelleen käsitysluokkia. Käsitysluokat tukivat sitä käsitystä, että oppimispäiväkirjaa voidaan käyttää apuvälineenä laboratoriohoitajaopiskelijoiden oppimisen tukena kliinisen laboratoriotyön käytännön opiskelussa. Tutkimustulokset osoittavat, että oppimispäiväkirjat toimivat laboratoriohoitajaopiskelijoiden tiedon jäsentäjinä käytännön opiskelujakson aikana. Oppimispäiväkirjan avulla laboratoriohoitajaopiskelija selventää itselleen kokonaiskuvaa kliinisen laboratoriotyön prosessista. Oppimispäiväkirjan avulla voidaan kerrata jo opittuja asioita ja voidaan suorittaa itsearviointia ja reflektoida oppimiskokemuksien antamia hyötyjä ja haittoja. Oppimispäiväkirjoissa tuli esille se, että laboratoriohoitajaopiskelijat selkiyttivät oppimiaan asioita ja omiaajatuksiaan suhteessa työelämään silloin, kun he kirjoittivat oppimispäiväkirjojaan. Oppimispäiväkirjojen kirjoittaminen koko käytännön opiskelujakson aikana tuki myös muiden käytännön opiskelujaksojen tavoitteiden asettamista. Oppimispäiväkirja on ammatillisen kehittymisen kannalta hyvä kertauksen, kriittisen ajattelun ja reflektoinnin väline. Oppimispäiväkirjoissa tuli kuvauksia itsearvioinnista, laboratoriohoitajaopiskelijat asettivat itsensä alttiiksi omalle arvioinnilleen hyvinkin helposti ja esittivät kriittisiä kannanottoja työskentelytapojen kehittämiseksi, huolellisuuden, tarkkuuden ja vastuuntunnon vahvistamiseksi. Tärkeimmät lähteet taustateorian kannalta olivat Engeströmin, Hätösen, Lonka & al, Leino-Kilven, Rauste-von Wrightin ja Silven & Kinnunen & Keskisen teokset. Tutkimusmenetelmän kannalta tärkeimmät lähteet olivat Hirsjärvi & Remes & Sajavaara, Lincoln & Cubanja Varton teokset.
  • Rantaniska, Viliina (2015)
    Developmental dyslexia is a learning disability in which a person with normal intelligence and proper education has difficulties in learning to read and write. Usually these problems continue throughout the lifespan. Phonological problems are related to dyslexia but dyslexia seems to be a multifactorial disorder, and also executive function problems have been related to dyslexia. Executive functions are a group of different abilities related to planning, initiation and accomplishment of actions. Executive functions are generally regarded challenging to assess. Executive function problems are known to occur in children with dyslexia, but there is little data available concerning the executive functions of adults with dyslexia. The aim of this study is to investigate whether young adults with dyslexia have executive function problems. Based on the research among children a hypothesis is set: "Young adults with dyslexia have executive function problems". In addition it is examined 1) what kind of executive function problems occur in young dyslexic adults 2) does performance in cognitive executive tests predict the subjective experience of every day executive functioning. Executive functions of 35 young adults aged 18-36 were investigated (25 women, 10 men) as a part of a larger study of the effectiveness of neuropsychological rehabilitation for dyslexia. All participants have meda medical diagnosis of developmental dyslexia. Executive functions were assessed widely with cognitive executive function tests and a self-evaluation (BRIEF-A, Behavior rating inventory of executive functions – Adult version). Young adults with dyslexia demonstrated problems in executive functions according to hypothesis. Generally the performance in executive function tests were heterogeneous. Objectively problems was detected at group level in inhibition, working memory, fluency and shifting. Subjectively adults with dyslexia reported executive function problems in working memory, initiating and task monitoring. No statistically significant associations were found between cognitive executive function tests and self-evaluated problems. These results widen and confirm our knowledge of developmental dyslexia: adults as well as children with dyslexia have executive function problems. In our modern society where studying and working is usually cognitively demanding and requires usage of written material it is important to understand the diversity of deficits related to learning disabilities.