Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Keski-Säntti, Noora (2020)
    Tavoitteet. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää akuutteihin, osastohoitoa vaatineisiin välikorva- tai kartiolisäketulehduksiin liittyvien kuulonalenemien vaikeusastetta ja ennustetta. Erityisesti mielenkiinto kohdistui sensorineuraaliseen kuulonalenemaan sekä eroavaisuuksiin eri taudinaiheuttajaryhmien välillä. Menetelmät. Tutkimusta varten läpikäytiin retrospektiivisesti HYKS:n Korva-, nenä- ja kurkkutautien osastolla KO6 vuosina 2013-2018 akuutin välikorva- tai kartiolisäketulehduksen vuoksi hoidossa olleiden potilaiden potilastiedot ja seuranta-ajan kuulontutkimukset. Tutkimukseen valikoitui 94 potilasta, jotka jaettiin kolmeen taudinaiheuttajaryhmään: streptokokki A -, (38 potilasta), pneumokokki -, (11 potilasta) ja muut/ei kasvua -ryhmä (45 potilasta). Ryhmiin kuuluvien potilaiden hoitojaksoon liittyviä ensimmäisiä sekä viimeisiä kuulontutkimuksia sekä näistä luotuja potilaan parasta kuuloa kuvaavia ns. minimiarvoja tarkasteltiin ja ryhmien tuloksia vertailtiin keskenään. Tulokset ja johtopäätökset. Puhetaajuuksilla (500-4000 Hz) esiintyi kaikissa taudinaiheuttajaryhmissä sensorineuraalista kuulonalenemaa, joka palautui seurannan aikana lähes täysin lukuun ottamatta pneumokokkiryhmää. Puhetaajuuksilla seurannan lopussa normaalituloksen kuulontutkimuksessa sai 79% potilaista streptokokki A -ryhmässä, 56 % pneumokokkiryhmässä ja 74% muut/ei kasvua -ryhmässä. Keskeisten puhetaajuuksien keskiarvot (PTA) palautuivat normaalitasolle vain streptokokki A -ryhmässä. Heikoimmat tulokset sekä ilmajohto- ja minimikynnyksissä että PTA-arvoissa olivat pneumokokkiryhmässä, mutta huomioiden ryhmän pienen koon, ei eri taudinaiheuttajaryhmien välillä havaittu tilastollisesti merkitseviä eroja. Tutkimuksen perusteella suurella osalla sairaalahoitoa vaatineeseen akuuttiin välikorva- tai kartiolisäketulehdukseen liittyy sensorineuraalista kuulonalenemaa, joka kuitenkin nykyisillä hoitoperiaatteilla on suurimmalla osalla potilaista joko täysin tai osittain palautuvaa taudinaiheuttajasta riippumatta. (198 sanaa)
  • Kaartinen, Markku (2014)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka vakavien mielenterveyshäiriöiden hoito toteutui Helsingin kaupungin psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa vuosina 2008-2009. Satunnaisesti valitun 168:n helsinkiläisen masennusta, kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja skitsofreniaa sairastavan potilaan sairauskertomusmerkinnät käytiin läpi. Potilaiden sosiodemografiset tekijät (siviilisääty, koulutus, yksin asuminen ja työssäkäynti) selvitettiin. Hoidon sisältöä verrattiin voimassa olleisiin "Käypä-hoito"-suosituksiin (KH). Potilaat jakaantuivat kutakuinkin tasan eri diagnoosiryhmien kesken. Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään oliko hoitokäytännöillä eroja kaupungin viidellä psykiatrisella poliklinikalla ja vaikuttiko potilaan asuinalue ja sosioekonominen asema mahdollisesti hänen saamaansa hoitoon. Spesifien ei-lääkkeellisten hoitomenetelmien (psykoedukaatio, psykoterapia, ECT=electric convulsive treatment, aivojen sähköhoito) ja erilaisten kyselykaavakkeiden ja oiremittareiden käyttö oli alueilla kirjavaa ja kaiken kaikkiaan sangen vähäistä. Noin kolmella potilaalla neljästä (73.2%) oli voimassa oleva kirjallinen hoitosuunnitelma. Lääkehoito toteutui KH-suositusten mukaisesti noin kahdella potilaalla kolmesta (66.1%). Potilaille määrättiin kaikissa diagnoosiryhmissä useimmiten (78 kpl, 46.4%) 3-5 eri psyykenlääkettä. Neljällä masennuspotilaalla (7.3%:lla masennuspotilaista) ei ollut mitään lääkitystä. Lääkärikäyntien lukumäärä oli keskimärin 4.8 käyntiä tutkimusjakson aikana. Kuusi potilasta (3.6%) ei tavannut lääkäriä kertaakaan. Depressiodiagnoosilla psykiatrian poliklinikoilla hoidossa olleista tarvitsi seuranta-aikana ainakin kerran sairaalahoitoa 7.2%, kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavista 22.2.% ja skitsofreniapotilaista 62.7%. Koko aineistossa vähiten sairaalahoitoa tarvitsivat korkeasti koulutetut (akateemiset) potilaat (13.7%). Vain peruskoulun käyneistä lähes joka toinen (48.6%) päätyi ainakin kerran sairaalahoitoon, noin joka viides (22.1%) keskiasteen koulutuksen saaneista ja opiskelijoista (21.5%). Voimassa olevan hoitosuunnitelman puuttuminen noin joka neljänneltä potilaalta, psykiatristen arviointiasteikoiden vähäinen ja alueiden sisälläkin epäyhtenäinen käyttö sekä lääkehoidon epäasianmukaisuus merkittävällä osalla potilaita olivat suurimmat puutteet. Asuinalue ei pääsääntöisesti vaikuttanut potilaiden saamaan hoitoon. Kuitenkin alueiden välillä oli joidenkin muuttujien kohdalla tilastollisesti merkitseviä eroja (puuttuva hoitosuunnitelma, oireenhallintakurssien käyttö, lääkäreiden puhelinvastaanottotoiminta, korkeasti koulutettujen osuus poliklinikan potilaista). Korkeammin koulutetut joutuivat harvemmin sairaalahoitoon kuin vähemmän koulutetut. Yksin asuvat joutuivat useammin (yksi neljästä) sairaalahoitoon kuin ei-yksin asuvat (yksi kolmesta). Kansalliset hoitosuositukset (KH) suosittavat psykiatristen arviointiasteikkojen käyttöä ja näiden osuutta hoidossa tulisi lisätä ja yhdenmukaistaa eri alueilla ja työntekijöillä. Hoitosuunnitelma tulisi olla kirjattuna potilaskertomukseen. Lääkehoidossa olisi pyrittävä hoitosuositusten mukaisiin vaikuttaviksi osoitettuihin annoksiin.
  • Lång, Esko (2018)
    Aim of the study: Aim of the study was to examine whether there is a connection between psychopathy and the incidence of violent fantasies in normal population. A violent fantasy is defined as a thought that includes physical violence against another person. In previous research psychopathy has been associated with violent fantasies in criminal populations, and furthermore psychopathic traits are known to correlate with a greater risk of violent behaviour. However, little is known about associations between psychopathy and violent fantasies in normal population. In this study it was also examined whether psychopathic traits affect the emotional reactions that are generated by violent fantasies. Methods: The study was conducted by assessing four trait factors of psychopathy (erratic lifestyle, callous affect, interpersonal lifestyle, antisociality) as predictors of prevalence and incidence of psychopathy as well as magnitude of emotional reactions to violent fantasies. Analysing method was logistic regression. Effects of gender and age were controlled for in all analyses. Predictive power of the four traits was assessed simultaneously and separately while controlling for the other traits. Interactions between gender and the four traits were assessed. Results and conclusions: When all four psychopathy traits were examined simultaneously, all traits excluding erratic lifestyle predicted the prevalence of violent fantasies. Furthermore, all traits predicted the incidence of violent fantasies. However, these connections were small in magnitude and after controlling for all other traits only the connection between interpersonal lifestyle and incidence of violent fantasies remained statistically significant. Antisociality predicted higher levels of anger and anxiety as a reaction to violent fantasies. Callous affect predicted lower levels of anxiety. The results of this study suggest that there is a connection between psychopathy and violent fantasies also in normal population. However psychopathy is a weak predictor of violent fantasies. This weak predictive power can partly be explained by relative commonness of violent fantasies which is why other factors such as personal experiences of violence in life are stronger predictors of violent fantasies than personality.
  • Lammert, Kirsti (2015)
    X-rays of hands are used to evaluate a child's bone age. The BoneXpert program has automated bone age evaluation. BoneXpert has been validated in several different populations and for different races. The purpose of this study is to validate BoneXpert bone age rating for the Finnish majority population. A sampling of 400 hand x-rays of healthy Finnish children was collected. The chronological age of these children was compared to the Greulich and Pyle bone age given by BoneXpert for these images. The mean difference of these values was 0.079 years, for females 0.13, for males 0.028. These values are smaller than previous studies have found that have validated BoneXpert. In conclusion BoneXpert gives valid values for Finnish children's bone age.
  • Nyholm-Alinikula, Carl-Oscar (2023)
    Bakgrund Med en åldrande befolkning stiger antalet patienter med kronisk njursvikt. I och med dialysvårdens sociala och ekonomiska konsekvenser är det viktigt att kunna identifiera de patienter som drar nytta av den. I vår studie har vi validerat två modeller som predikterar ett- och två års mortalitet efter påbörjandet av dialysvård i Finland. Modellerna som nyligen blivit validerade internationellt publicerades ursprunligen år 2017 i samband med en finsk nationell valideringsstudie. Metoder Valideringen gjordes utgående från data från Finlands njursjukdomsregister. Patientkohortena i studien bestod av 2544 och 2531 patienter i ett- och två-års modellerna, som påbörjade kronisk dialysvård mellan åren 2013-2017. 6 och 7 variabler, inklusive både laboratorievärden och komorbiditetsdata, användes i modellerna för att prediktera mortalitet. För att minimera selektionsbias ersattes saknad data med imputering. För att bedöma diskriminering använde vi oss av Hosmer-Lemeshows test och AUC-kurvor. Kalibrering bedömdes grafiskt genom att jämföra observerad och predikterad mortalitet i deciler. Resultat Både ett- och två-års modellerna visade goda resultat gällande diskriminering och kalibrering. Modellerna visade bättre diskriminering i vår studie, med AUC värden på 0.803 och 0.771 jämfört med 0.768 och 0.764 i ett- och två års modellerna i den ursprungliga studien. 1 års modellen visade god kalibrering medan 2 års modellen överpredikterade mortalitet i likhet med den ursprunglia studien. Slutsatser Modellerna har nu blivit validerade upprepade gånger, både nationellt och internationellt, med goda resultat. Modeller med få lättillgängliga variabler kombinerat med goda resultat uppmuntrar vidare prövning av modellerna i praktiken för att utvärdera deras praktikalitet.
  • Kuusio, Laura (2017)
    Tausta ja tavoitteet. Selektiivinen mutismi, eli valikoiva puhumattomuus on usein lapsuudessa alkava häiriö, jonka pääoireena on kyvyttömyys puhua tietyissä tilanteissa, vaikka toisissa puhuminen onnistuu. Häiriö asettuu lasten psykiatrian ja logopedian rajapintaan, mutta aihetta ei vielä ole Suomessa tutkittu puheterapian kontekstissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää: 1. Kuinka paljon suomalaiset puheterapeutit kohtaavat valikoivasti puhumattomia henkilöitä työssään? 2. Minkälaisia menetelmiä suomalaiset puheterapeutit käyttävät valikoivasti puhumattomien henkilöiden arvioinnissa ja kuntoutuksessa? 3. Minkälaista on valikoivan puhumattomuuden puheterapeuttisen kuntoutuksen tuloksellisuus Suomessa? 4. Mikä on puheterapeuttien kokemus omasta osaamisestaan valikoivan puhumattomuuden kuntoutuksessa? Menetelmät. Tutkimus oli kyselytutkimus. Lomake laadittiin tätä tutkimusta varten Helsingin yliopiston E-lomake -ohjelmalla ja levitettiin 23.8.2016 sähköpostitse Puheterapeuttiliiton kautta kaikille liiton varsinaisille jäsenille (n=1207). Lopullinen vastausprosentti oli 12,1 %. Aineiston analyysiin käytettiin tilastollisia menetelmiä, ja se toteutettiin IBM SPSS Statistics 23 -ohjelmalla. Tulokset ja johtopäätökset. Arvioitujen valikoivasti puhumattomien asiakkaiden esiintyvyys aineistossa oli 0,94 % ja kuntoutettujen 0,80 %. Arviointimenetelmistä suosituimpia olivat vapaa havainnointi ja strukturoimaton haastattelu, harvinaisin taas strukturoitu haastattelu. Myös logopedisiä testejä oli käytetty. Kuntoutusmenetelmistä suosituimpia olivat vanhempien sekä päiväkodin tai koulun henkilökunnan ohjaaminen, vähiten suosittuja kognitiiviset menetelmät. Kuntoutuksessa oli käytetty myös puhetta tukevia ja korvaavia menetelmiä (AAC). Selkeää hoitoketjua näille asiakkaille ei vaikuttanut olevan. Tässä aineistossa puheterapeuttien antama kuntoutus vaikutti tulokselliselta, sillä valtaosa valikoivasti puhumattomista asiakkaista oli alkanut puhua kuntouttaneelle puheterapeutille, sukulaisilleen sekä päiväkodin tai koulun edustajille. Keskimäärin aineiston puheterapeutit kokivat valikoivan puhumattomuuden arvioinnissa ja kuntoutuksessa parhaimmaksi teoriatietonsa aiheesta. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että valikoivasti puhumattomia asiakkaita esiintyy suomalaisten puheterapeuttien vastaanotoilla, ja että he kuntouttavat näitä asiakkaita tuloksellisin keinoin.
  • Åkerla, Anniina (2021)
    Objective. The effects of attention on language processing have been studied extensively, but there is still no clear understanding of to which extent language processing requires attention and to which extent it is automatic. The aim of this study was to examine how selective attention affects semantic processing of sentences in a situation where linguistic information is presented both visually and auditorily simultaneously. Methods. 17 native speakers of Finnish took part in the study. In the experiment, a written and a spoken sentence were presented simultaneously and attention was directed either to the visual modality or to the auditory modality depending on the experimental condition. The last word of the sentence either fit or did not fit the context of the sentence, and the task was to judge whether the sentence was rational or bizarre. Electroencephalography (EEG) was used to measure brain activity. The N400 component, which previous research has found to be linked with semantic processing, was analysed. Results. The logic of attended sentences had a significant effect on the amplitude of the N400 component: illogical sentences elicited a larger N400 than logical sentences. The logic of unattended sentences, on the other hand, had no significant effect on the amplitude of the N400 component. Conclusions. The results suggest that the meaning of unattended sentences was not automatically processed in the same way as the meaning of attended sentences. This suggests that semantic processing of sentences is not a completely automatic process that is independent of attention.
  • Greus, Sabine (2024)
    Synnytyksen jälkeinen verenvuoto on suurin äitikuolleisuutta ja sairastavuutta aiheuttava synnytyskomplikaatio. Sen esiintyvyys on kasvussa myös kehittyneissä maissa huolimatta lääketieteen kehittymisestä. Merkittävimmät synnytyksen jälkeisen vuodon aiheuttajat ovat kohdun supistusheikkous, synnytyskanavan repeämät, raskauskudoksen jääminen kohtuun sekä verenvuotohäiriöt. Vuodoille altistaviin riskitekijöihin kuuluvat ensisynnyttäjyys, lihavuus, synnyttäjän korkea ikä (≥35-vuotta), aiempi keisarileikkaus sekä käynnistetty ja pitkittynyt synnytys. Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa synnytyksen jälkeisen vuodon yleisyyttä, aiheuttajia ja hoidon toteutumista alatiesynnytyksissä. Tutkimusaineisto kattoi HUS Naistenklinikan ja Espoon sairaalan alatiesynnytykset vuoden 2021 marraskuulta. Apotti- potilastietojärjestelmästä kerättiin synnyttäjien tiedot, synnytyksen kulku ja annetut hoidot. Aineisto analysoitiin SPSS-taulukkolaskentaohjelman avulla. Tutkimuksessa todettiin merkittävä verenvuoto (>1000 ml) joka viidennellä synnyttäjällä, ensisynnyttäjillä useammin, kuin uudelleensynnyttäjillä. Ensisynnyttäjät tarvitsivat useammin oksitosiinia synnytyksen aikana, episiotomiaa sekä imukuppiavusteista ulosauttoa. Heille tuli myös enemmän vaikeita repeämiä kuin uudelleensynnyttäjille. Käynnistetyissä synnytyksissä oli enemmän vuotoja kuin spontaanisti käynnistyneissä ja niiden osuus oli suurempi lihavien synnytyksissä kuin ei-lihavien. Tutkimusaineistossa ei havaittu iän tai lihavuuden yhteyttä synnytyksen jälkeiseen verenvuotoon, kuten aiemmissa tutkimuksissa. Yhteenvetona voidaan todeta, että synnytyksen jälkeinen verenvuoto on yleinen synnytyksen komplikaatio. Tutkimuksessamme vuotoon liittyvät riskitekijät olivat ensisynnyttäjyys sekä synnytystoimenpiteet, kuten synnytyksen käynnistäminen ja episiotomia. Verenvuodon korvaushoito toteutui hoitoprotokollan mukaisesti osoituksena synnytyssairaaloiden asianmukaisesta toiminnasta.
  • Mäki, Lauri (2021)
    Tausta Pitkäaikaishoidossa asuvat vanhukset kärsivät kuljetuksista päivystykseen. Päivystyskäyntien on havaittu johtavan esimerkiksi deliriumiin, sairaalasyntyisiin infektioihin, vääriin lääkeannoksiin sekä elämänlaadun heikkenemiseen. Suuri osa ensihoidon kuljettamista pitkäaikaishoidon asukkaista kuljetetaan päivystykseen verrattain lievien ongelmien vuoksi. Kyseiset ongelmat voitaisiin usein hoitaa potilaan luona siinä yksikössä, jossa potilas asuu. Maaliskuussa 2019 Espoossa ja Kauniaisissa aloitti liikkuva pitkäaikaishoidossa asuvien ja kotihoidon tukea tarvitsevien päivystyksellisiin tilanteisiin erikoistunut sairaanhoitajajohtoinen diagnostiikka- ja hoitoyksikkö ”liikkuva sairaala” (LiiSa). LiiSan tavoitteena on pitkäaikaishoidon asukkaiden ja kotihoidon tukea tarvitsevien hoidon laadun parantaminen sekä ensihoidon ja päivystyspoliklinikoiden ruuhkien vähentäminen diagnosoimalla ja hoitamalla asukkaiden ei-kiireellisiä akuutteja vaivoja potilaan luona sen sijaan, että paikalle hälytettäisiin ensihoito. Menetelmät Tutkimuksessa vertailimme Espoon ja Kauniaisten 40:en palveluasumisen yksikköön, joissa on yhteensä 1366 sänkypaikkaa, tehtyjen ensihoidon tehtävien määrää ja tehtävien kiireellisyyksiä puolen vuoden ajanjaksoilla ennen LiiSaa (1.3.-31.8.2018) ja LiiSan toiminnan aikana (1.3.-31.8.2019). Kiireellisyksien tutkimiseen käytimme ensihoidon arvioimaa tehtäväkohtaista kiireellisyysluokkaa (A-D, jossa A on kiireellisin ja D vähiten kiireellinen). Tulokset LiiSan toiminnan alkamisen myötä ensihoitotehtävien määrä palveluasumisen yksiköissä väheni 16,8 % (95 % luottamusväli 10,6 % - 22,6 %, P<0,001). Tehtävien kokonaismäärän väheneminen johtui ei-kiireellisten tehtävien (C ja D) vähenemisestä. D-luokan tehtävien määrä väheni 19,8 % (7,1 % - 30,8 %, P=0,003) ja C-luokan tehtävien määrä 30,3% (17,3 % - 41,3 %, P<0,001). Kiireellisten tehtävien (A ja B) määrissä tapahtuneet muutokset eivät olleet tilastollisesti merkittäviä. Pohdinta Väestö vanhenee ja palveluasumisen yksiköiden akuuttia hoitoa vaativien asukkaiden määrä kasvaa. Uusia terveydenhuoltopalveluja tarvitaan, jotta asukkaat saisivat jatkossakin laadukasta hoitoa, ja jotta ensihoidon resurssit riittäisivät todellisten hätätilanteiden hoitoon. Tämä tutkimus antaa viitteitä siitä, että LiiSa parantaa palveluasumisen yksiköiden asukkaiden hoidon laatua välttämällä raskaita päivystyskäyntejä. Hoitamalla ei-kiireellisiä tehtäviä, jotka aiemmin ensihoito olisi hoitanut, LiiSa edesauttaa ensihoidon keskittymistä todellisiin hätätilanteisiin vaarantamatta potilasturvallisuutta.
  • Hantula, Veera (2022)
    Aims and materials: The purpose of this thesis was to conduct a literature review about awake bruxism and its prevalence, etiology, and treatment and it consists of information about the prevalence, associated factors, treatment, and diagnosis of awake bruxism. Literature was searched on PubMed-database. Results: Awake bruxism is defined as repetitive masticatory muscle activity such as thrusting the mandible or clenching the teeth. Awake bruxism should not be considered pathological in otherwise healthy individuals. The prevalence of awake bruxism varies between 5.0 – 62.5 % according to literature. The variety in prevalence may be due to until recently lacking consensus of diagnosis. In addition, the prevalence of awake bruxism has been researched in restricted population such as patients seeking treatment for temporomandibular disorders (TMD) or dentistry students. Conclusions: The etiology of awake bruxism is multi-dimensional and not fully understood. According to literature, however, stress and anxiety are risk factors for awake bruxism. Temporomandibular disorders and awake bruxism are associated. At present there is no national or international clinical practice guideline to treatment for awake bruxism. Suggested treatment options for awake bruxism are to bring awake bruxism to the attention of the patient and biofeedback-training.
  • Kemppainen, Kia (2022)
    Pyöräilyn suosio Suomessa on kasvanut. Pyöräilyä käytetään kulkutapana niin työmatkoilla kuin myös vapaa-ajan liikunta-aktiviteettina. Huoli ilmastonmuutoksesta sekä kaupunkiympäristön vähäiset parkkipaikat ja ruuhkaisuus ovat myös myötävaikuttaneet pyöräilyn lisääntymiseen. Samalla kuitenkin polkupyörävammojen määrä on pysynyt samana tai jopa kasvanut. Vuosina 2006–2021 Töölön sairaalassa hoidettiin 326 yli 16-vuotiasta vakavasti loukkaantunutta polkupyöräilijää. Tutkimusaineisto kerättiin näiden potilaiden Helsingin Traumarekisteriin rekisteröidystä tiedosta sekä käymällä läpi kaikkien näiden potilaiden elektroniset potilaskertomukset. Potilaista 53,4 % kaatui itse pyörällä ja 46,3 % törmäsi toiseen liikkuvaan osapuoleen. Vain 29,4 % loukkaantuneista käytti pyöräilykypärää tapaturmahetkellä. Vajaa neljännes loukkaantuneista oli alkoholin vaikutuksen alaisena tapaturman sattuessa, ja näistä kaksi kolmasosaa olisi ylittänyt rattijuopumuksen promillerajan. Päihtyneenä ja ilman kypärää ajaneilla pyöräilijöillä oli selvin päin ajaneita ja kypärää käyttäneitä pyöräilijöitä enemmän päävammoja. Potilasaineistossa kuolleisuus oli 8,6 %, ja yleisimmät kuolinsyyt olivat aivovamma ja kaularankavamma. Tutkimuksen keskeisimpiä havaintoja olivat päihtyneenä ajaneiden pyöräilijöiden korkea veren alkoholipitoisuus sekä päihtyneenä ajaneiden ja aivovammaan kuolleiden potilaiden vähäinen kypärän käyttö. Pyöräilytapaturmien tutkintaa ja tilastointia tulisi kehittää, jotta tapaturmia voitaisiin ennaltaehkäistä nykyistä paremmin. Myös toimenpiteitä kypärän käytön lisäämiseksi ja päihtyneenä pyöräilyn kitkemiseksi olisi syytä tehdä.
  • Tuutti, Laura (2021)
    Krooniset tulehdukselliset suolistosairaudet, eli Crohnin tauti ja haavainen paksusuolentulehdus, ovat perinteisesti olleet nuorten ihmisten sairauksia. Viime aikoina tieteellisessä yhteisössä ja kliinisessä työssä on kuitenkin havaittu taudin puhkeamisen yleistyneen myös vanhemmalla iällä. Ensimmäiset tutkimukset aihepiiristä ehdottivat vanhuksilla lievempää taudinkuvaa, mutta tuoreimpien meta-analyysien mukaan taudinkuva on vähintään yhtä vakava kuin nuoremmilla. Uudet biologiset lääkehoidot ovat merkittävästi tehostaneet sairauksien hoitoa, mutta tutkimustulokset lääkkeiden tehosta ja turvallisuudesta vanhusväestöllä ovat hyvin vähäisiä. Tehokkaampien eli immunomoduloivien ja biologisten lääkkeiden käyttö vanhemmissa ikäryhmissä on ollut selvästi nuorempia vähäisempää, mutta tutkimuksissa vanhuksilla sairauden on yhtä usein tai jopa useammin todettu johtavan leikkaukseen ja sairaalahoitoon leikkauskomplikaatioiden ollessa vanhusväestöllä korostuneempia ja vakavampia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarjota suomalaiseen väestöön perustuvaa tietoa vanhuusiällä puhjenneiden tulehduksellisten suolistosairauksien diagnostiikasta, taudinkulusta sekä käytettyjen hoitomuotojen eroista ja yhtäläisyyksistä nuorempaan väestöön verrattuna. Tutkimuksessa havaittiin Suomessa diagnostiikan olevan tehokasta, sillä diagnoosiviive ei vanhusväestöllä ollut nuoria pidempi. Tauti oli diagnoosihetkellä ikäryhmien välillä pitkälti samanlainen laboratorioparametreihin ja taudin vakavuusluokitukseen perustuen. Vanhuksilla Crohnin taudissa suoliston ulkopuolisia oireita oli nuoria ikäryhmiä vähemmän ja haavaisessa koliitissa ripulia todettiin vanhemmilla nuoria harvemmin. Ensilinjan hoito oli ikäryhmien välillä pitkälti samankaltaista. Seurannassa sairaalahoitojen määrässä tai kestossa ei havaittu eroja, mutta Crohnin taudissa vanhusväestöllä tauti johti leikkaukseen selvästi useammin. Kortikosteroidien ja 5-ASA valmisteiden käyttö oli yhtäläistä, mutta vanhusväestössä käytettiin selvästi vähemmän immunomoduloivia sekä biologisia lääkkeitä.
  • Raumanni, Emilia (2022)
    Aims. Parents are most important communication partners for young child, and language, learning and memory skills develop via everyday parent-child interaction. Shared book reading is an interactive moment that fosters parents to use richer and more diverse language than they would otherwise be using in everyday life. Previous research on shared reading has focused particular on the association between reading and children’s language development and vocabulary. However, there are indications that shared reading could also support the development of a child’s later learning skills and memory. The aim of this study was to examine how shared reading (2;7–4;2 years) is connected to the language skills, learning skills and memory functions assessed by the parent of a five-year-old child. In addition, it is explored how shared reading (2;7–4;2 years) manages to explain the child's skills at the age of five, when the background factors are controlled. Methods. The study sample consisted of 70 typically developed Finnish-speaking children. The study sample is part of the LEINIKKI-study. Data on the amount of parents’ reading to a child was collected on a parent-report form. Children’s receptive and expressive language skills at the age 2,7-4,2 years were assessed with the Reynell Developmental Language Scales III. The children's skills at the age of five were assessed using the following sections from the The Five to Fifteen -parent-report questionnaire: Language, Learning, and Memory. The connection between the shared reading and the Language, Learning, and Memory skills at the age of five was analyzed with Spearman correlation, Mann-Whitney U-test, and linear regression analysis. Results and conclusions. Children, whose both parents red books often, had significantly better scores in all three skill areas (Language, Learning and Memory). Regression analysis showed that the more parents red to their 2.7 to 4.2 aged children the higher scores in Learning-section children had at the age of five. However, parents’ active reading to their child may enhance the development of the child’s later learning skills and potentially support children’s language skills and memory. The results of the study can be used to encourage parents to read to their children. Future studies should use larger sample size to confirm the longitudinal association of shared reading and later language, learning, and memory skills.
  • Parkas, Henna (2019)
    Tavoitteet. Sosiaalinen ahdistus ja sosiaalisten tilanteiden pelko ovat yksi merkittävimmistä lapsuus- ja nuoruusiässä tavattavista mielenterveyden häiriöistä. Aiemmissa tutkimuksissa sosiaalisen ahdistuksen taustalta on voitu tunnistaa myös vanhemmuuteen liittyviä tekijöitä. Tässä tutkielmassa pyrittiin lisäämään tietoa vanhemmuuden ja sosiaalisen ahdistuksen yhteydestä tarkastelemalla, onko vanhemmalta mitattu aikuisuuden kiintymyssuhde yhteydessä lapsen sosiaaliseen ahdistukseen. Tutkielmassa tarkasteltiin erikseen äidin ja isän kiintymyssuhteen yhteyttä, sekä mahdollisia sukupuolieroja kiintymyssuhteen ja sosiaalisen ahdistuksen välillä. Menetelmät. Tutkimuksessa käytetty otos oli osa Glycyrrhizin in Licorice (GLAKU) –seurantatutkimukseen osallistuneista lapsista vanhempineen. Otos koostui yhteensä 208 lapsesta, joilta lapsen osalta oli arvioitu sosiaaliseen ahdistukseen liittyvää oireilua 11–12 vuotiaana, ja toisen tai kummankin vanhemman osalta aikuisuuden kiintymyssuhdetta lapsen ollessa n. 5,5 –vuotias. Sosiaalisen ahdistuksen arviointiin käytettiin Social Phobia & Anxiety Inventory for Children –itsearviointikyselyä (SPAI-C), ja aikuisuuden kiintymyssuhteen arviointiin Experiences in Close Relationships –kyselyä (ECR). Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa ei löydetty tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä tarkastelun kohteina olleiden tekijöiden väliltä. Vanhemman arvioidun kiintymyssuhdetyypin ja lapsen sosiaalisen ahdistuksen välillä ei ollut havaittavissa yhteyttä kummankaan vanhemman osalta, tai tarkasteltaessa erikseen tyttöjä ja poikia. Tulosten perusteella vanhemman kiintymyssuhdetyypillä ei ole suoraa vaikutusta lapsen sosiaaliseen ahdistukseen 11–12 vuoden iässä, vaikka vanhemmuuden ja sosiaalisen ahdistuksen välillä yhteyksiä on voitu aiemmissa tutkimuksissa havaita. Yksi mahdollinen selittäjä tälle voi olla kiintymyssuhdetyyppien epätarkkuus suhteessa vanhemman käyttäytymiseen. Yhteyden löytyminen olisi voinut vaatia tarkempaa tietoa siitä, millä tavoin tietty kiintymyssuhde ilmenee vanhemman käyttäytymisessä varsinkin verraten uusissa sosiaalisissa tilanteissa.
  • Silakoski, Saara (2023)
    Objectives: Depression and parenting stress can have a dramatic influence on parenting. They are also associated with various negative emotional states that can affect influence parent's assessment of their child. For example, maternal depression is linked with more negative evaluation of an infant's temperament. However, for parenting stress, previous research on the topic has been limited so far. The aim of this study is to investigate whether symptoms of depression and parenting stress are associated with more negative assessment of infant temperament at six months of age. Potential gender differences in assessment of temperament are also examined. Additionally, study examines how different domains of parenting stress impact the assessment of temperament. Methods: The study utilized data from the DyslexiaBaby project investigating the language development of children at risk for dyslexia. A total of 168 parent dyads were selected for the sample. The study used data on infant's temperament (IBQ-R-VSF), maternal depression (EPDS), and parenting stress of both parents (PSI-SF) at the age of 6 months. The association between depression and parenting stress with temperament assessment were examined using canonical correlation analysis. Results: Higher parenting stress, especially in mothers, was associated with more negative assessment of temperament. Maternal depression was not associated with a more negative assessment of temperament. Negative affect and effortful control affected the assessment of the temperament the most. Higher parenting stress in mothers was associated with lower assessments of an infant's surgency and effortful control, and higher assessments of negative affect. The infant's gender did not influence the assessment of early temperament. However, depression and parenting stress affected the assessment of temperament slightly differently on boys and girls. Parenting stress related to child's difficulty had the most significant impact on the assessment of temperament out of all the different domains of parenting stress. Conclusions: This study suggests that parenting stress can lead to a more negative assessment of a child's temperament. Previously, also depression has been linked to a more negative assessment of temperament. Because high parenting stress can affect the way that parents interpret their child's behavior, the effects of parenting stress need to be considered in future research and clinical work. Further research is needed to examine the simultaneous effects of parenting stress and depression on temperament in more clinical populations, in both mothers and fathers. More comprehensive assessment of temperament should also be considered in future research. In clinical settings, the identification of parenting stress holds significant importance not only for facilitating child development but also for promoting parental well-being. Challenges of families should be addressed early on, with a particular focus on providing preventive support to individuals at a higher risk of experiencing parenting difficulties during the transition to parenthood.
  • Westerholm, Alexander (2021)
    Meningen med denna litteraturöversikt var att granska om föräldrarnas stress påverkar på barnens beteendestörningar. Som material användes resultat av 16 studier, som samlades från Pubmed, Cinahl, Medline och Google Scholar. I alla av dessa studier ansågs föräldrarnas stress leda direkt eller indirekt till barnens beteendestörningar. I vissa undersökningar såg man också det motsatta, där barnens beteendestörningar också för sin del ledde till ökad stress hos föräldrarna, som i sin tur förvärrar barnens beteendestörningar. Detta nu välkända förhållande mellan föräldrarnas stress och barnens beteendestörningar borde fungera som ett kliniskt arbetsredskap. I framtiden vore det viktigt att förbättra olika screenings-metoder för att i tid hitta barn i riskgrupper. Barnens beteendestörningar kräver inte heller tidigare psykopatologi, utan de kan förekomma också hos annars friska barn, om föräldrarnas agerande är svagt. Förutom tidig igenkännande borde man också rikta mera interventions program mot föräldrastress och lära föräldrar att kontrollera sin stress och ändra sitt beteende mot det bättre. I en del av undersökningarna kunde man också bevisa, att det enda som minska barnens beteende störningar, var om föräldrastressen minskade. Det vore också viktigt att vidare arbeta på dagens beteendestörningars vård. Intervention i tidigt skede är essentiellt och det skall riktas mot föräldrarnas stress och deras beteende, samt mot att vårda barnens beteendestörningar.
  • Åberg, Veera (2019)
    Objective. Parenting sense of competence (PSOC) is a key factor in parenting and for the development and well-being of a child. Preterm birth is one of the risk factors for early parenting, which can challenge early development of PSOC, and can increase the risk for parents’ depressive symptoms. The results about associations between preterm birth and PSOC are controversial. Research has also focused only on the first year after preterm birth and the dimensions of PSOC have been studied narrowly. Additionally, the factors which can affect the relationship between preterm birth and PSOC, are largely unknown. The aim of the current study was to investigate the associations between preterm birth and PSOC, and its subdimensions parenting self-efficacy and satisfaction, when the child was between 1–6 years old. Additionally, it was explored whether mothers’ symptoms of depression moderate or mediate these associations. Methods. The data in this study is part of the Finnish Prediction and prevention of preeclampsia and intrauterine growth restriction (PREDO) study. The sample (N=2420) includes 101 mothers whose child was born preterm (< 37 weeks of gestation) and 2319 mothers of children born full-term (37 – 41+6 weeks of gestation). Mothers evaluated their parenting sense of competence (Parenting Sense of Competence) and symptoms of depression (Beck Depression Inventory-II) when the child was between 1–6 years old. The associations, including steps of mediation analysis, were examined with linear and logistic regression models. Results and conclusions. The results of this study show that preterm birth is associated with lower PSOC and its subdimension of parenting self-efficacy, but not with satisfaction, when the child was between 1–6 years old. Mothers’ symptoms of depression did not moderate or mediate these associations. The results indicate that preterm birth can be one of the risk factors for PSOC and especially for parenting self-efficacy, and also regardless of mothers’ depression symptoms. The results add to previous knowledge about how preterm birth can affect parenting after child’s first year of life. Thus, after preterm birth, supporting PSOC as part of other parenting is recommendable long into childhood.
  • Ukkonen, Maria (2023)
    Tavoitteet: Vanhemmuusstressillä on havaittu olevan yhteyksiä niin vanhemman, lapsen kuin koko perheen hyvinvointiin. Aiempi tutkimus vanhemmuusstressin ja lapsen itsesäätelyn haasteiden välisestä yhteydestä on kuitenkin puutteellista ja osittain ristiriitaista. Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella äitien vanhemmuusstressin yhteyttä tavanomaisesti kehittyvien 1–2-vuotiaiden lasten itsesäätelyn haasteisiin. Lisäksi tavoitteena oli tutkia selittääkö tai muokkaako äidin parisuhdetyytyväisyys yhteyttä vanhemmuusstressin ja lapsen itsesäätelyn haasteiden välillä. Menetelmät: Aineisto on osa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) ja Helsingin yliopiston yhteistyössä toteuttamaa prospektiivista InTraUterine sampling in early pregnancy (ITU) -kohorttitutkimusta. Otos koostuu 502 äiti-lapsi-parista, jotka osallistuivat tutkimuksen ensimmäiseen seurantavaiheeseen lapsen ollessa 1–2 vuoden ikäinen. Vanhemmuusstressin kolmea osa-aluetta (vanhemmuudesta aiheutuva stressi, vanhempi- lapsi-vuorovaikutuksen haasteet ja lapsen haastavuus) ja kokonaispisteitä mitattiin äidin arvioimana Parenting Stress Index-Short From (PSI-SF) -kyselyllä, lapsen itsesäätelyn haasteita äidin arvioimana The Infant-Toddler Social and Emotional Assessment (ITSEA) -kyselyllä ja parisuhdetyytyväisyyttä äidin arvioimana Dyadic Adjustment Scale (DAS) -kyselyllä. Vanhemmuusstressin ja lapsen itsesäätelyn haasteiden välistä yhteyttä ja parisuhdetyytyväisyyttä yhteyttä selittävänä ja muokkaavana tekijänä tarkasteltiin erillisillä lineaarisilla regressioanalyyseillä. Analyyseissä kontrolloitiin lapsen ikä, lapsen sukupuoli, äidin koulutus, äidin mielenterveyden häiriöt, lapsen päivähoito ja ITU-tutkimusasetelman seulontaryhmä. Tulokset ja johtopäätökset: Kaikilla kolmella osa-alueella korkeampi vanhemmuusstressi oli yhteydessä lapsen suurempiin itsesäätelyn haasteisiin lapsen ollessa 1–2-vuotias. Parisuhdetyytyväisyys selitti vain pienen osan vanhemmuusstressin ja lapsen itsesäätelyn haasteiden välisestä yhteydestä. Parisuhdetyytyväisyys ei muokannut vanhemmuusstressin ja lapsen itsesäätelyn haasteiden välistä yhteyttä. Tulokset olivat samansuuntaisia, mutta tarkensivat aiempaa tutkimusnäyttöä, jossa on havaittu yhteys vanhemmuusstressin ja lapsen itsesäätelyn haasteiden välillä varhaislapsuudessa. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää vanhemmuuden tukitoimien suunnittelussa.
  • Kulmala, Carita (2019)
    Objectives. Although children with language impairment typically have difficulties processing linguistic structures and with pragmatics, they have also been described as resourceful in conversations. Difficulties in linguistic skills affect speech production, causing communication breakdowns in conversations. When a problem occurs in a conversation, people can use compensatory strategies to get their message understood. These compensatory means can be verbal or non-verbal. There is only little research on children’s compensatory skills and how they act when a communicational problem occurs. Previous research has also been focused mainly in verbal communication. In order to gain an accurate understanding of a child’s linguistic performance, it is beneficial to gather individual information on how the child behaves in natural contexts. Especially the child’s parents are a valuable source of information in addition to a specialist’s assessment. The aim of this study was to examine the interactional skills of school-age children with specific language impairment and to describe what kind of compensatory strategies they use based on their parents’ observations. In addition, this study gathered information on parents’ experiences of the support the families have received. Methods. Twelve parents were interviewed in nine interviews for this study. The interviews were done in 2018. At the time, the children were aged between 6;2–10;0 years. This study used a semi-structured theme interview, and the data were analysed using a theory-driven content analysis. Results and conclusions. The parents reported that their children use several verbal and non-verbal compensational strategies. Pointing and the use of circumlocutions were the most reported strategies. It was also typical for the children that they relied on adult’s help to solve communicational breakdowns. The parents reported that they have found the best solutions and support methods for their family in daily living, but they also have received some advice from professionals. Family courses on SLI and peer support were reported as especially helpful and important support methods.
  • Jaakola, Sara (2021)
    Parents are young child’s most important communication partners. When parents use rich and diverse language it enhances child’s language development. The aim of this study was to examine if using a different kind of supporting forms (shared book reading, storytelling and singing) by parents enhances typically developed (2;6–3;6 years) children’s receptive vocabulary, receptive language and/or expressive vocabulary. Research data consists of 50 typically developed monolingual Finnish-speaking children, a sub-group of participants of LEINIKKI Study. Parent’s usage of language supporting forms was examined by Supporting children’s language development at home -form. Children’s receptive vocabulary skills were assessed by Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence III (WPPSI-III) subtest of Receptive Vocabulary. Children’s receptive language skills were assessed by the receptive part of the Reynell Developmental Language Scales III. Children’s expressive vocabulary were assessed by WPPSI-III subtest of Picture Naming and LEINIKKI -method’s vocabulary section. The data was analysed statistically. Methods included independent samples t-tests, Mann-Whitney U-tests and linear regression analysis. In this research children, whose parents read books often with child, got statistically significantly higher scores in tests of receptive vocabulary, receptive language, and expressive vocabulary than children, whose parents read books seldom with child. Children, whose parents tell stories often, got statistically significantly higher scores of expressive vocabulary measured by LEINIKKI meth-od’s vocabulary section than children, whose parents tell stories seldom. There were no group differences in language skills between children, whose parents sing often or seldom. Shared book reading and storytelling develops child’s language skills. These research findings can be utilized when encouraged parents to read aloud books and telling stories to the child. It is important to research this topic more with larger data to get more information about connection of parent’s language supporting forms to preschool age child’s language skills.