Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Leinonen, Kaisa"

Sort by: Order: Results:

  • Leinonen, Kaisa (2017)
    Tavoitteet. Pikkukeskosina syntyneillä lapsilla on kohonnut riski kielenkehityksen häiriöihin verrattuna täysiaikaisina syntyneisiin lapsiin. Pikkukeskosten lukivalmiustaidoista ja varhaisen kielenkehityksen yhteydestä niihin on kuitenkin vain vähän tietoa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää pikkukeskosina syntyneiden lasten kahden vuoden iän sanaston koon ja koostumuksen mahdollista yhteyttä lukivalmiustaitoihin viisivuotiaana. Menetelmät. Tutkittavana oli 103 pikkukeskosena syntynyttä lasta ja 119 täysiaikaisena syntynyttä verrokkia. Keskoset ja verrokit olivat osa isompaa Pienipainoisten riskilasten käyttäytyminen ja toimintakyky –tutkimusta. Pikkukeskosten ja verrokkien ilmaistun sanaston koko ja koostumus kaksivuotiaana arvioitiin Varhaisen kommunikaation ja kielen kehityksen arviointimenetelmällä. Lukivalmiustaidot (fonologinen prosessointi ja kiirehditty nimeäminen Nepsy II –testillä, nimeäminen Bostonin nimentätestillä, kirjaintuntemus sekä sanojen ja lauseiden lukeminen) arvioitiin viiden vuoden iässä. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Sanaston koon, sanakategorioissa olevien sanojen määrän ja sanakategorioiden suhteellisten osuuksien yhteyttä lukivalmiustaitoihin tarkasteltiin Spearmanin korrelaatiokertoimen avulla. Sanaston koon ja koostumuksen selitysastetta hyviin lukivalmiustaitoihin tutkittiin kahden logistisen regressiomallin avulla erikseen keskos- ja verrokkiaineistossa. Ensimmäisessä mallissa selittävät muuttujat olivat sanaston koko, raskauden kesto ja äidin koulutustausta. Toisessa mallissa selittävät muuttujat olivat verbien ja sulkeisen luokan sanojen yhteismäärä, raskauden kesto ja äidin koulutustausta. Tulokset ja johtopäätökset. Pikkukeskosina ja täysiaikaisina syntyneiden lasten sanaston koko, sanaluokkakategorioiden sanamäärät ja niiden suhteelliset osuudet olivat yhteydessä moniin lukivalmiustaitoihin. Kuitenkin keskosaineistossa korrelaatiot olivat hieman suurempia ja sanaston koon sekä verbien ja sulkeisen luokan sanojen selitysaste hyviin lukivalmiustaitoihin hieman vahvempi kuin verrokkiaineistossa. Tulokset vahvistavat näkemystä pikkukeskosten varhaisen sanaston koon ja koostumuksen yhteydestä myöhempiin kielellisiin taitoihin. Tulosten perusteella keskosten varhaista kielenkehitystä tulisi seurata ja tukea lukivalmiustaitojen parantamiseksi.