Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Linna, Riikka"

Sort by: Order: Results:

  • Linna, Riikka (2022)
    Kestävä kehitys on noussut ajankohtaiseksi aiheeksi eri yhteiskunnan aloilla. Myös hammaslääketieteen peruskoulutuksessa kestävä kehitys tulisi huomioida aiempaa kokonaisvaltaisemmin. Nykyaikainen terveydenhuolto ei ole pitkällä aikavälillä kestävää lisääntyvän kysynnän, kasvavien kustannusten ja suuren ympäristökuorman vuoksi. Hammashoidon saralla kestävän kehityksen ytimessä on korkealaatuisen suusairauksien ennaltaehkäisyyn keskittyvän hammashoidon tarjoaminen. Tässä tutkielmassa tutustutaan kestävään kehitykseen ja hammashoitoon liittyviin lainsäädöksiin, erilaisiin suosituksiin ja kansainvälisiin sopimuksiin. Lisäksi selvitetään kuinka kestävä kehitys huomioidaan hammaslääketieteen peruskoulutuksessa eri puolilla maailmaa, ja tutustutaan aiheesta julkaistuun kirjallisuuteen. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto on kerätty terveydenhuollon erilaisten organisaatioiden, oppilaitosten ja muiden asiaa käsittelevien tahojen julkisilta internetsivuilta sekä Pudmedin, Ovid Medlinen ja Scopuksen tietokannoista. Tulosten mukaan hammaslääketieteen peruskoulutusta tarjoavissa oppilaitoksissa opetetaan melko vähän ympäristökestävyyteen liittyviä asioita. Sekä kehittyvien että kehittyneiden valtioiden hammaslääketieteen opiskelijoiden osalta ilmeni puutteita tietotasoissa ja/tai toimintatavoissa liittyen ympäristökestävään hammashoitoon. Myös muun muassa puutteet vastuuntunnossa tai eettisessä sitoutumisessa sekä erilaiset rajoitteet voivat osaltaan vaikuttaa asiaan. Lisäkoulutuksen tarve näyttäisi olevan laajempaa kehittyvissä valtioissa. Kaikki Suomen hammaslääketieteen koulutusohjelmaa tarjoavat yliopistot ovat sitoutuneet kestävän kehityksen huomioimiseen opetuksessa. Kestävä kehitys olisi hyödyllistä sisällyttää pakollisena teemana hammaslääketieteen peruskoulutuksen opetussuunnitelmaan maailmanlaajuisesti. Aiheesta tarvitaan lisää tutkimuksia, jotka voisivat tarjota lisätietoa nykytilanteesta ja edistää mahdollisimman tehokkaiden opetusmenetelmien löytämistä ja integroimista osaksi opetussuunnitelmia. Tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää hammaslääketieteen peruskoulutuksen kehittämiseen. (200 sanaa)