Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Seppälä, Sini"

Sort by: Order: Results:

  • Seppälä, Sini (2023)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoite on selvittää, millaisia toisen puheeseen kohdistuvia korjausaloitteita 4-vuotiaat suomenkieliset lapset tyypillisesti tekevät. Huomion kohteena ovat vuorovaikutuksen ongelmat, joita korjausaloitteilla pyritään ratkomaan sekä lasten käyttämät korjausaloitetyypit. Menetelmät. Tutkittavana on 10 normaalisti kehittyvää suomenkielistä 3;11–4;1 lasta. Jokaista lasta on kuvattu leikkimässä noin tunnin verran oman vanhempansa kanssa. Korjausaloitteita analysoidaan keskustelunanalyysin keinoin videonauhalta. Analyysin pohjana on suomenkielisessä tutkimuksessa vakiintunut tapa jaotella korjausaloitetyyppejä. Tulokset ja pohdinta. Aineistossa esiintyy korjausaloite-esiintymiä melko vähän. Lasten käyttämät korjausaloitetyypit ovat vahvasti sidoksissa ratkottaviin vuorovaikutuksen ongelmiin. Lapset käyttävät korjausaloitetyypeistä useimmin ymmärrysehdokkaita, joiden avulla ratkotaan kolmea neljästä eri ongelmatyypistä. Ratkottavat ongelmatyypit ovat kuulemisen tai epätarkan kuulemisen ongelmat, viittaussuhteisiin liittyvät ongelmat sekä muut ongelmat. Korjausaloitteiden huomattavan pieni määrä poikkeaa aiemmista tutkimuksista. Osin samoja lapsia on tutkittu 3;6 vuoden iässä, jolloin lapset tekivät enemmän korjausaloitteita.