Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "tablettitietokone"

Sort by: Order: Results:

  • Heinonen, Leo (2018)
    Helsingin yliopiston Lääketieteellisessä tiedekunnassa käynnistettiin vuonna 2013 iPad-projekti. Uusille lääketieteen ja hammaslääketieteen opiskelijoille jaettiin iPad-mallisia tablettitietokoneita opiskeluvälineiksi. Opiskelijoiden parissa todettiin kuitenkin tarvetta lisätuelle iPadin omaksumisessa luontevaksi opiskeluvälineeksi. Tuen tarve ilmeni myös opiskelijoille suunnatuissa kyselytutkimuksissa. Vuonna 2014 opintonsa aloittaneelle ja toiselle iPadit opiskelukäyttöön saaneelle vuosikurssille toteutettiin uutena tukimuotona opiskelijalähtöinen vertaistuutorointi-projekti. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten vertaistuutoroinnin avulla voitaisiin tukea laitteiden opiskelukäyttöä. Tutkielma on osa tiedekunnan iPad-projektiin liittyvää laajaa toimintatutkimusta. Tutkimus on toteutettu monimenetelmätutkimuksena sisältäen kvalitatiivisiä ja kvantitatiivisia keinoja. Keskeiset osat syksyn 2014 vertaistuutorointi-projektin tutkimuksessa ovat itse tuutorointitoiminnan toteuttaminen tutkimusjoukolle syyslukukauden alussa ja samana syksynä opiskelijoille järjestetyn iPad-kyselyn tulokset. Ensisijaisen tutkimusjoukon muodostavat vuoden 2014 syksyllä aloittaneet opiskelijat ja vertailujoukkona joissakin kysymyksissä on vuotta aikaisemmin opintonsa aloittanut vuosikurssi, joilla laitteet olivat olleet käytössä vuoden pidempään. Tutkimusjoukko, jolle tarjottiin vertaistuutoreiden palveluja, koki osaavansa käyttää tablettitietokoneita sujuvasti opiskelussa edellisen vuoden vertailujoukkoa nopeammin. Enemmistö tutkimusjoukosta koki tablettien opiskelukäytön kannalta tärkeänä, että vanhemmat opiskelijat opastavat laitteen käytössä. Selkeä enemmistö kantaa ottaneista koki vertaistuutoritoiminnan tukeneen laitteen opiskelukäyttöä. Projektin myötä asenne tuen merkitystä kohtaan muuttui tiedekunnassa: enää ei luotettu, että kaikki opiskelijat pystyisivät niin kutsuttuina diginatiiveina luontaisesti omaksumaan uuden digitaalisen oppimisympäristön käytön ja hyödyntämään sitä heti luontevasti opiskelukäytössä. Vertaistuutorointi-projekti tuotti arvokkaita elementtejä ja uutta ruohonjuuritason tietoa, joiden perusteella tiedekunnan tarjoamaa IT-tukea voitiin kehittää paremmin vastaamaan opiskelijoiden tarpeita.