Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "vaativuudenarviointi"

Sort by: Order: Results:

  • Klaile, Kim (2023)
    Otsikko: Helsingin yliopiston kliinisen vaiheen hammaslääketieteen opiskelijoiden kyky arvioida juurihoitojen vaikeutta ja tunnistaa juurihoitoja vaikeuttavia tekijöitä Työn aihe: Työ koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Kirjallisuuskatsauksessa käsiteltiin juurihoitojen vaikeusasteen arvioinnin merkitystä, arviointimenetelmiä, arviointia opetusympäristössä sekä juurihoidon ennustetta heikentäviä ja iatrogeenisille vahingoille altistavia tekijöitä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Helsingin yliopiston kliinisen vaiheen hammaslääketieteen opiskelijoiden kykyä tunnistaa juurihoitoa vaikeuttavia tekijöitä ja juurihoidon vaativuutta. Tutkimuksessa saatiin tietoa siitä, miten yliopisto ja kliininen opetus valmistavat opiskelijoita tunnistamaan juurihoitoja vaikeuttavia tekijöitä ja mitkä tekijät ovat opiskelijoille haastavia. Lisäksi selvitettiin opiskelijat suhtautumista juurihoidon vaativuuden arvioimiseen ja varmuutta arviointien teossa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten 5/2022 päivitetty Käypä Hoito -suosituksen (KH-suositus) juurihoidon vaativuuden arviointilomake toimii käytännössä. Materiaalit ja menetelmät: Tutkimukseen osallistui 20 opiskelijaa. Opiskelijat täyttivät esitietolomakkeeseen ja arvioivat kolme juurihoitotapausta. Tapauksiin sisältyivät kirjalliset anamneesit, rtg-kuvia ja valokuvia. Tutkimuksessa vaikeusasteen arviointilomakkeena käy. Tulokset: Tutkimuksessa havaittiin useampi opiskelijoille vaikea tekijä sekä yksi tekijä, jonka tunnistamisessa opiskelijoiden kokemus oli tilastollisesti merkittäviä. Naispuoliset opiskelijat suhtautuivat miehiä myönteisemmin vaativuuden arvioitiin. Vaativuuden arviointilomakkeessa ilmeni myös puutteita. Johtopäätökset: Opiskelijoiden on vaikea arvioida juurihoitojen vaativuutta. Siksi takia opiskelijoiden ja vastavalmistuneiden hammaslääkäreiden olisi hyvä rutiininomaisesti arvioida tekemiään juurihoitoja käyttäen apunaan standardoitua menetelmää, joka käsittää useimmat vaikeuttavat tekijät. Tutkimuksessa havaittuja opiskelijoille haastavia tekijöitä voitaisiin myös painottaa enemmän opetuksessa.